Od początku października reklamy produktów spożywczych uznawanych za niezdrowe mogą być w Wielkiej Brytanii emitowane w telewizji dopiero po godzinie 21:00, a w internecie niedługo nie będą w ogóle dozwolone.
Rozporządzenie przyjęte przez parlament w czerwcu tego roku weszło w życie z dniem 1 października. Celem tych ograniczeń jest zmniejszenie otyłości u dzieci, która stała się rzeczywistym problemem społecznym. Ze statystyk Departamentu Zdrowia i Opieki Społecznej wynika, iż dzięki tym ograniczeniom jadłospis dzieci w Wielkiej Brytanii zostanie odciążony o ponad 7 miliardów kalorii rocznie. Dodatkowo rząd wprowadził specjalny system klasyfikacji, który określa, jakie produkty spożywcze i napoje uznaje się za niezdrowe.
Niezdrowe produkty niedostępne w promocji
W przypadku tego rodzaju produktów spożywczych restrykcje nie ograniczają się tylko do utrudnień w ich reklamowaniu. Zakazane zostały również promocje cenowe i oferty wielopaków („kup jeden, drugi gratis”) dotyczące tych produktów. Ograniczenia obejmują supermarkety, większe sklepy, jak i sprzedawców internetowych. Całkowity zakaz reklamowania takich produktów online zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 r.
Długofalowo oczekuje się, iż działania podejmowane przez rząd Keira Starmera pozwolą publicznej służbie zdrowia (NHS) zaoszczędzić miliardy funtów szterlingów. Z danych Narodowej Służby Zdrowia wynika, iż w tej chwili co dziesiąte dziecko w wieku 4 lat w Wielkiej Brytanii cierpi na otyłość, a co piąty pięciolatek ma próchnicę.
W RFN nie przewiduje się podobnych zmian
Dla porównania w Niemczech w 2023 r. ówczesny minister rolnictwa i żywności Cem Özdemir (Partia Zielonych) planował wprowadzić zakaz reklamy niezdrowej żywności, aby chronić dzieci i młodzież przed negatywnymi skutkami tego rodzaju diety. Inicjatywa ta upadła jednak z powodu sprzeciwu współrządzącej Wolnej Partii Demokratycznej (FDP). Obecny, prawicowy rząd Republiki Federalnej Niemiec również nie planuje podejmowania działań mających na celu ochronę społeczeństwa przed szkodliwą dietą.
Źródło: https://www.zm-online.de/