USA: agresja wobec dentystów większa niż sądzono

dentonet.pl 1 tydzień temu
Zdjęcie: USA: agresja wobec dentystów większa niż sądzono


Szkodliwe komentarze zamieszczane w sieci, groźby sądowe, ale także obelgi słowne czy przemoc fizyczna z takimi reakcjami pacjentów spotykają się amerykańscy lekarze dentyści. Z badania, opublikowanego jakiś czas temu w „The Journal of the American Dental Association” (JADA), opartego na ankietach wypełnionych przez stomatologów z Nowego Jorku wynika, iż 55% z nich padło ofiarą agresji słownej ze strony pacjentów.

Agresja pacjentów wobec dentystów w Stanach Zjednoczonych może być większym problemem niż wcześniej sądzono wynika z badania przeprowadzonego przez zespół naukowców z New York University College of Dentistry (NYU Dentistry) i opublikowanego jakiś czas temu na łamach „The Journal of the American Dental Association” (JADA). Było to pierwsze na taką skalę badanie mierzące poziom agresji pacjentów gabinetów dentystycznych w USA. Objęto nim 98 stomatologów praktykujących w obszarze aglomeracji Nowego Jorku. Każdy z nich wypełnił online anonimową ankietę dotyczącą tego, czy doświadczył którejś z 21 wymienionych form agresywnego zachowania pacjentów.

Na liście znalazły się bezpośrednie zachowania przemocowe, takie jak fizyczne popychanie, kopanie, obelgi słowne, przekleństwa, a także zachowania uderzające w reputację lekarza, w tym groźby sądowe oraz szkodliwe komentarze zamieszczane przez pacjentów w mediach społecznościowych.

Co piąty amerykański dentysta zaatakowany fizycznie

Pozyskane ankiety wykazały, iż w ostatnim czasie 55% dentystów doświadczyło agresji słownej ze strony swoich pacjentów. Spośród respondentów 44% było ofiarami agresji uderzającej w reputację, natomiast 22% ofiarami którejś z form agresji fizycznej. Zdaniem nowojorskich badaczy, wskaźniki agresji wobec dentystów były porównywalne ze zgłaszanymi w amerykańskich placówkach opieki zdrowotnej innych niż stomatologiczne.

– Stomatologia obfituje w sytuacje, które mogą wywołać silne, negatywne emocje, takie jak strach, ból, nieufność oraz złość – powiedziała dr Kimberly Rhoades, główna autorka artykułu i badaczka z Family Translational Research Group na Uniwersytecie Nowojorskim. – Wielu pacjentów doświadcza również wysokiego poziomu lęku i wrażliwości, co może nasilać negatywne reakcje lub agresję. Ustalenie, iż agresja wobec dentystów jest problemem i jak często się zdarza, może pomóc nam opracować modele interwencji zapobiegające agresji w gabinetach stomatologicznych – dodała dr Rhoades.

Wskazane dalsze badania i szkolenia dla personelu

Naukowcy ostrzegli, iż konieczne jest przeprowadzenie szerszego – ogólnokrajowego badania, aby dokładniej określić poziom agresji pacjentów w gabinetach dentystycznych w całych Stanach Zjednoczonych. Zalecili również, aby praktyki rozważyły wprowadzenie takich środków, jak szkolenie dla pracowników w zakresie łagodzenia agresji pacjentów.

Dziesięć wskazówek, jak bezpiecznie i skutecznie reagować na agresywnych, wszczynających kłótnie oraz uciążliwych pacjentów, przytoczył niedawno portal stomatologiczny ZM Online. Pisaliśmy o tym TUTAJ.

Tzw. ustawa Kamilka nałożyła m.in. na lekarzy dentystów obowiązek opracowania i wdrożenia w swoich praktykach standardów ochrony małoletnich. – Pacjenci małoletni bywają dla lekarzy dentystów trudni nie tylko jeżeli chodzi o aspekty medyczne, ale i prawne. Dobrze, iż przepisy prawa obwarowują ich leczenie określonymi standardami, ale dopiero w praktyce okaże się, czy założenia przewidziane przez ustawodawcę będą skutecznie realizowane – mówi mec. Paweł Strzelec.

Źródło: https://jada.ada.org/

Idź do oryginalnego materiału