Brytyjskie Towarzystwo Stomatologii Dziecięcej (BSPD) opublikowało ulotkę zawierającą wytyczne na temat włączenia dzieci neuroatypowych do krajowego Programu Nadzorowanego Mycia Zębów – w marcu 2025 r. został on wprowadzony przez rząd Keira Starmera w placówkach wczesnoszkolnych.
Towarzystwo opracowało i opublikowało dwie ulotki dotyczące wspierania zdrowia jamy ustnej dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SEN), w tym tych zdiagnozowanych jako neuroatypowe (dzieci, których rozwój neurologiczny i funkcjonowanie poznawcze różni się od standardowych wzorców charakterystycznych dla większości populacji). W czerwcu tego roku BSPD opublikowało ulotkę zawierającą porady dotyczące zdrowia jamy ustnej dla rodziców i opiekunów dzieci i młodzieży z autyzmem na temat pielęgnacji zębów w domu.
Jak się szacuje, w tej chwili 1 na 7 dzieci w Wielkiej Brytanii jest diagnozowane jako neuroatypowe, co oznacza, iż liczba uczniów wymagających wsparcia wzrosła o 29,5 proc. od 2016 r. BSPD podkreśla, iż dzieci neuroróżnorodne często gorzej radzą sobie w kwestii zdrowia jamy ustnej, przy czym osoby z niepełnosprawnością intelektualną mają gorszy stan zdrowia jamy ustnej niż populacja ogólna.
Specyficzne problemy, których doświadczają dzieci z dodatkowymi potrzebami w zakresie higieny jamy ustnej, mogą obejmować wyzwania sensoryczne, takie jak smak, konsystencja i dźwięk. Eksperci BSPD często opiekują się dziećmi z dodatkowymi potrzebami w klinice, dlatego Towarzystwo jest dobrze przygotowane do tego, by przekazywać wskazówki rodzicom i opiekunom, którzy mają trudności z pielęgnacją dziąseł i zębów swoich dzieci.
Już wcześniej Towarzystwo współpracowało z ekspertami ds. autyzmu oraz rodzicami dzieci i młodzieży z autyzmem, aby ulotki stanowiły praktyczne wsparcie dla osób opiekujących się dziećmi neuroatypowymi lub z dodatkowymi potrzebami sensorycznymi.
Wskazówki dotyczące zdrowia jamy ustnej
Porady w ulotce pt. „Information for parents/carers of children with special educational needs” obejmują wskazówki dotyczące najlepszej pozycji do wspierania dziecka w samodzielnym myciu zębów oraz rodzajów szczoteczek i past do zębów, które mogą być bardziej akceptowane przez dziecko neuroatypowe. W dokumencie szczegółowo opisano sposoby, jak można pomagać dziecku z potrzebami sensorycznymi w nadzorowanym szczotkowaniu zębów. Przykładowo dziecko takie może preferować używanie określonej pasty do zębów, np. bezsmakowej lub niepieniącej się. Dlatego zaleca się zapytanie, czy dziecko woli przynieść własną pastę do zębów.
Dr Urshla Devalia, prezydent elekt Brytyjskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej, powiedziała: – Każde dziecko zasługuje na szansę dorastania bez bólu i ze zdrową jamą ustną – obejmuje to także dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nowe ulotki BSPD zostały zaprojektowane tak, aby dać rodzinom dzieci neuroróżnorodnych narzędzia i pewność siebie, by uczynić mycie zębów pozytywną codzienną rutyną.
Jakie działania z zakresu profilaktyki stomatologicznej są najskuteczniejsze u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, z którymi kooperacja jest utrudniona, a czasem choćby niemożliwa? – Przede wszystkim stawiamy na edukację rodziców w zakresie przestrzegania prawidłowej higieny jamy ustnej oraz stosowania profilaktyki fluorkowej – mówi dr n. med. Jan Kiryk, specjalista chirurgii stomatologicznej, adiunkt w Katedrze i Zakładzie Chirurgii Stomatologicznej Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, który zajmuje się m.in. leczeniem stomatologicznym w znieczuleniu ogólnym osób z niepełnosprawnościami. Jak przebiegają wizyty profilaktyczne dzieci z niepełnosprawnością intelektualną? Dlaczego tak ważne w profilaktyce próchnicy u tego typu pacjentów są zalecenia dietetyczne? Zachęcamy do obejrzenia materiału filmowego!
Źródło: https://www.dental-nursing.co.uk/