Studenci stomatologii z Wielkiej Brytanii deklarują, iż są tylko w umiarkowanym stopniu przygotowani do radzenia sobie z nagłymi przypadkami medycznymi, co wskazuje na luki w ich kształceniu. To wynik badania, które zostało opublikowane 7 września w czasopiśmie „Journal of Dental Education”.
Autorzy pracy pt. „Life Saving Skills in Dental Practice: Self-Perceived Preparedness of Dental Students to Manage Medical Emergencies” wskazują, iż konieczna może być poprawa umiejętności, wiedzy i pewności siebie studentów w zakresie zapobiegania stanom nagłym w gabinecie stomatologicznym.
– Wyniki naszego badania ujawniają istotne braki w praktycznym szkoleniu studentów stomatologii w zakresie postępowania w nagłych przypadkach medycznych – napisali autorzy z zespołu kierowanego przez dr Rebeccę Glanville z Uniwersytetu w Plymouth (Wielka Brytania).
Rozpoznawanie sytuacji nagłych w gabinecie dentystycznym i odpowiednie prowadzenie pacjentów w takim stanie stanowi bardzo istotny element umiejętności przyszłego lekarza stomatologa. Aby ocenić metody dydaktyczne i deklarowaną pewność siebie studentów w tym zakresie, na sześciu brytyjskich uczelniach stomatologicznych przeprowadzono badanie ankietowe online.
Kwestionariusz obejmował różne aspekty nauczania, szkolenia i oceny umiejętności postępowania w stanach nagłych. Studenci wypełnili również ankietę dotyczącą subiektywnej oceny własnej pewności siebie. Wskaźnik odpowiedzi przekroczył 50%, a w analizie uwzględniono 727 uczestników.
Mniej przygotowane są osoby młodsze wiekiem, kobiety oraz studenci uczelni publicznych
Generalnie studenci deklarowali niską lub umiarkowaną pewność siebie w zakresie radzenia sobie z nagłymi przypadkami medycznymi (α = 0,96). Analiza wykazała także istotne różnice demograficzne – większą pewność siebie w sytuacjach nagłych deklarowali mężczyźni, osoby w wieku 26 lat i starsze, a także lekarze stażyści oraz studenci uczelni prywatnych (p < 0,05).
Autorzy zwracają uwagę, iż badanie miało swoje ograniczenia, m.in. opierało się na ocenie własnej studentów. Choć pozyskano w ten sposób cenne informacje na temat ich subiektywnego poczucia przygotowania, nie musi to odzwierciedlać rzeczywistych kompetencji klinicznych w sytuacjach nagłych w gabinecie.
– Otrzymane wyniki podkreślają konieczność poprawy jakości nauczania, szkolenia i oceny studentów stomatologii, tak aby zwiększyć ich wiedzę, umiejętności i pewność siebie, co pozwoli na skuteczne i szybkie reagowanie w nagłych przypadkach medycznych – podsumowali naukowcy.
– Zaburzenia krzepnięcia krwi u pacjentów to zagadnienie, które budzi obawy u lekarzy praktycznie każdej specjalności – mówi w rozmowie z Dentonetem dr n. med. Magdalena Górska-Kosicka z Kliniki Zaburzeń Hemostazy i Chorób Wewnętrznych IHIT w Warszawie.
Źródła: https://www.drbicuspid.com/
https://onlinelibrary.wiley.com/