UK: Reklama „śmieciowego jedzenia” tylko po 21:00

dentonet.pl 5 dni temu
Zdjęcie: UK: Reklama „śmieciowego jedzenia” tylko po 21:00


Zgodnie z decyzją nowego rządu Keira Starmera, za nieco ponad rok w Zjednoczonym Królestwie reklamy produktów spożywczych uznawanych za niekorzystne dla zdrowia konsumentów będą mogły być emitowane w telewizji dopiero w godzinach późnowieczornych.

Prowadzone w wielu państwach kampanie promujące zdrowy tryb życia, aktywność fizyczną czy zdrową dietę nie zawsze przynoszą oczekiwane efekty.

Zakazy i ograniczenia okazują się skuteczne

Jak pokazuje przykład Wielkiej Brytanii, skuteczną metodą w osiągnięciu tych celów mogą być ograniczenia i zakazy. Przykładem tego jest tzw. podatek cukrowy (sugar tax) wprowadzony na Wyspach w 2018 r., który sprawił, iż spożycie słodzonych napojów – droższych niż wcześniej – zauważalnie spadło. Podobne działania podejmuje się w odniesieniu do dostępu Brytyjczyków do papierosów, także tych w formie elektronicznej.

Ostatnia decyzja laburzystowskiego rządu została z zadowoleniem przyjęta przez środowisko medyczne. Jest nią zakaz reklamy żywności określanej mianem „śmieciowej”. Zakaz ten, jak podano, wejdzie w życie 1 października 2025 r. Od tej daty żadna ze stacji telewizyjnych nie będzie mogła reklamować tego rodzaju produktów spożywczych przed godziną 21:00.

Zbyt wysoka zawartość tłuszczu, soli i cukru – całkowity ban na reklamę w internecie

Decyzja rządu jest podyktowana troską o stan zdrowia obywateli. w tej chwili (według danych Eurostatu z roku 2022) ponad 56% Brytyjczyków walczy z nadwagą i otyłością. Dlatego, chcąc zaradzić coraz powszechniejszej otyłości, także w najmłodszym pokoleniu, rząd będzie również egzekwował całkowity zakaz reklam w internecie promujących produkty o wysokiej zawartości tłuszczu, soli i cukru.

Minister zdrowia Wielkiej Brytanii Andrew Gwynne powiedział, iż nowe przepisy są wprowadzane w ramach Manifestu Partii Pracy, w którym zwycięzcy wyborów z lipca tego roku zobowiązali się do wdrożenia ograniczeń, a harmonogram zmian określono tak, aby przedsiębiorcom „zapewnić przejrzystość”. Szereg produktów będzie jednak zwolnionych z nowych ograniczeń, gdyż podlegają one już innym przepisom. Lista ta obejmuje produkty zastępujące dietę, preparaty dla niemowląt, zatwierdzone napoje zastępujące posiłek, przetworzoną żywność dla niemowląt na bazie zbóż oraz żywność leczniczą.

W pisemnym oświadczeniu minister Andrew Gwynne przekazał: – Więcej niż jedno na pięcioro dzieci w Wielkiej Brytanii ma nadwagę lub otyłość w momencie rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, a do czasu jej ukończenia odsetek ten wzrasta do ponad jednej trzeciej. Chcemy zająć się tym problemem od razu, co oznacza niezwłoczne wdrożenie ograniczeń dotyczących reklamy niezdrowej żywności w telewizji i internecie.

Źródło: https://dentistry.co.uk/

Idź do oryginalnego materiału