Zgodnie z nowymi wytycznymi, których celem jest pomoc rodzicom w wyborze zdrowszych produktów, producenci żywności dla dzieci dostępnej na brytyjskim rynku dostaną 18 miesięcy na dobrowolne obniżenie zawartości cukru i soli w swoich produktach.
22 sierpnia rząd Keira Starmera opublikował nowe wytyczne dotyczące żywności dla niemowląt oraz wprowadził zapisy o bardziej przejrzystym etykietowaniu, co ma ułatwić rodzicom podejmowanie świadomych decyzji.
Firmy będą proszone o zmianę receptur swoich produktów – tak, aby obniżyć poziom cukru i soli bez stosowania słodzików, które nie są dopuszczone do użycia w żywności dla niemowląt. Nowe przepisy dotyczące etykietowania mają sprawić, iż rodzice będą mieli większą świadomość, jakie produkty kupują dla swoich dzieci. Producenci będą mieli 18 miesięcy na redukcję zawartości cukru i soli w produktach przeznaczonych dla dzieci do 36. miesiąca życia.
Co czwarty produkt dla niemowląt słodszy niż Coca-Cola
Brytyjskie Towarzystwo Stomatologiczne (BDA) uznało, iż wytyczne to krok w dobrym kierunku, ale nie są one wystarczające, by realnie zmusić producentów do obniżenia zawartości cukru. BDA przeprowadziło niedawno największą analizę saszetek z żywnością dla niemowląt – łącznie przebadano 209 produktów. Wyniki były alarmujące: w porównaniu do objętości co czwarty z nich zawierał więcej cukru niż Coca-Cola.
Towarzystwo wskazało przy tym na skuteczność podatku cukrowego, który zmienił rynek napojów bezalkoholowych – od jego wprowadzenia w 2018 r. zawartość cukru w tego rodzaju produktach spadła o 46%.
Prezes BDA, dr Eddie Crouch, skomentował: – Owszem, widzimy postęp, ale przemysł przez cały czas będzie obchodził dobrowolne wytyczne. Nie wystarczy apelować o redukcję cukru – trzeba producentów do tego zmusić. Rządzący mogą pomóc w zapobieganiu próchnicy i otyłości u dzieci, ale muszą działać szybciej i bardziej stanowczo.
„Rodzice są bombardowani wprowadzającymi w błąd etykietami”
Minister zdrowia publicznego Ashley Dalton powiedziała: – Każde dziecko zasługuje na zdrowy i szczęśliwy start w życie. Niestety, rozwój niemowląt jest hamowany przez nieodpowiednią dietę i niezdrową żywność, co szkodzi im i zwiększa obciążenie NHS-u. Zbyt często rodzice są bombardowani wprowadzającymi w błąd etykietami, które ukrywają wysoką zawartość cukru i soli.
– Problem ten rozwiąże nasz Plan Zmian (Plan for Change), dając rodzicom dostęp do rzetelnych informacji i zapewniając dzieciom zdrową, pełnowartościową żywność. Jestem zdeterminowana, aby ułatwić rodzicom dbanie o zdrowie ich dzieci – od współpracy z influencerami w celu promowania aktywności fizycznej, po zakaz reklam niezdrowej żywności w pobliżu szkół. Nasz 10-letni plan ma sprawić, iż dzisiejsze dzieci staną się najzdrowszym pokoleniem w historii – dodała minister Dalton.
Źródło: https://dentistry.co.uk/