Osoby, które otrzymały świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych (FKZM), mogą uzyskać dodatkowe uprawnienie – specjalne zaświadczenie, pozwalające na korzystanie ze świadczeń zdrowotnych i usług farmaceutycznych poza kolejnością.
Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych działa przy Rzeczniku Praw Pacjenta. Jego głównym założeniem jest zapewnienie szybkiego i prostego trybu uzyskania rekompensaty finansowej przez osoby, które podczas pobytu w szpitalu doznały uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia lub uległy zakażeniu szpitalnemu. O świadczenie mogą ubiegać się także członkowie rodziny zmarłych pacjentów. Więcej informacji o działalności Funduszu znajduje się TUTAJ.
Świadczenie z Funduszu – do lekarza bez kolejki
Jak poinformowano na stronie internetowej RPP, osoby, które otrzymały świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych mogą uzyskać dodatkowe uprawnienie – specjalne zaświadczenie, pozwalające na korzystanie ze świadczeń zdrowotnych i usług farmaceutycznych poza kolejnością.
– Chcemy, aby osoby, które doznały szkody w wyniku zdarzeń medycznych, mogły szybciej i łatwiej korzystać z potrzebnej opieki zdrowotnej. Dlatego oprócz świadczenia finansowego zapewniamy im dodatkowe wsparcie w postaci zaświadczenia uprawniającego do korzystania ze świadczeń poza kolejnością. To realna pomoc w dostępie do leczenia i rehabilitacji – powiedział cytowany w komunikacie Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.
Zaświadczenie wydawane jest przez Rzecznika Praw Pacjenta na wniosek pacjenta. Wniosek można złożyć w trakcie postępowania, zwykle wraz z wnioskiem o przyznanie świadczenia lub najpóźniej do momentu wydania decyzji. Okres ważności zaświadczenia może wynosić choćby do 5 lat – w zależności od stanu zdrowia pacjenta ocenianego przez Zespół FKZM.
Jakie uprawnienia daje zaświadczenie?
Pacjent posiadający takie zaświadczenie może z pominięciem kolejki oczekujących:
– uzyskać poradę lekarską, w tym od lekarza specjalisty,
– wykonać badania diagnostyczne,
– skorzystać z usług rehabilitacyjnych,
– zrealizować receptę w aptece.
Jeśli pacjent zgłosi się z takim zaświadczeniem, świadczenia zdrowotne powinny być udzielane pacjentowi od razu, tego samego dnia. jeżeli nie jest to możliwe, placówka medyczna musi zaproponować najbliższy możliwy termin, pomijając kolejkę oczekujących. W przypadku ambulatoryjnej opieki specjalistycznej termin ten nie może przekroczyć 7 dni roboczych od dnia zgłoszenia.
Placówki medyczne i apteki mają obowiązek honorować zaświadczenia wydawane przez Rzecznika Praw Pacjenta. W sytuacji odmowy realizacji przysługujących uprawnień pacjent powinien zgłosić sprawę do Rzecznika.
Dobra komunikacja z pacjentem uwzględniająca uzyskanie zgody na leczenie, odpowiednie ubezpieczenie i adekwatnie prowadzona dokumentacja medyczna – to, zdaniem mec. Pawła Strzelca, podstawowe zasady minimalizowania ryzyka prawnego w codziennej pracy lekarzy dentystów. – Tylko dobra, obszerna, zawierająca wszelkie elementy dokumentacja medyczna jest narzędziem obrony praw lekarzy w ewentualnym sporze sądowym – podkreśla.
Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp