Świadczenie z FKZM – dodatkowe uprawnienia dla pacjentów

dentonet.pl 1 tydzień temu
Zdjęcie: Świadczenie z FKZM – dodatkowe uprawnienia dla pacjentów


Osoby, które otrzymały świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych (FKZM), mogą uzyskać dodatkowe uprawnienie – specjalne zaświadczenie, pozwalające na korzystanie ze świadczeń zdrowotnych i usług farmaceutycznych poza kolejnością.

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych działa przy Rzeczniku Praw Pacjenta. Jego głównym założeniem jest zapewnienie szybkiego i prostego trybu uzyskania rekompensaty finansowej przez osoby, które podczas pobytu w szpitalu doznały uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia lub uległy zakażeniu szpitalnemu. O świadczenie mogą ubiegać się także członkowie rodziny zmarłych pacjentów. Więcej informacji o działalności Funduszu znajduje się TUTAJ.

Świadczenie z Funduszu – do lekarza bez kolejki

Jak poinformowano na stronie internetowej RPP, osoby, które otrzymały świadczenie z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych mogą uzyskać dodatkowe uprawnienie – specjalne zaświadczenie, pozwalające na korzystanie ze świadczeń zdrowotnych i usług farmaceutycznych poza kolejnością.

Chcemy, aby osoby, które doznały szkody w wyniku zdarzeń medycznych, mogły szybciej i łatwiej korzystać z potrzebnej opieki zdrowotnej. Dlatego oprócz świadczenia finansowego zapewniamy im dodatkowe wsparcie w postaci zaświadczenia uprawniającego do korzystania ze świadczeń poza kolejnością. To realna pomoc w dostępie do leczenia i rehabilitacji – powiedział cytowany w komunikacie Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

Zaświadczenie wydawane jest przez Rzecznika Praw Pacjenta na wniosek pacjenta. Wniosek można złożyć w trakcie postępowania, zwykle wraz z wnioskiem o przyznanie świadczenia lub najpóźniej do momentu wydania decyzji. Okres ważności zaświadczenia może wynosić choćby do 5 lat – w zależności od stanu zdrowia pacjenta ocenianego przez Zespół FKZM.

Jakie uprawnienia daje zaświadczenie?

Pacjent posiadający takie zaświadczenie może z pominięciem kolejki oczekujących:

– uzyskać poradę lekarską, w tym od lekarza specjalisty,

– wykonać badania diagnostyczne,

– skorzystać z usług rehabilitacyjnych,

– zrealizować receptę w aptece.

Jeśli pacjent zgłosi się z takim zaświadczeniem, świadczenia zdrowotne powinny być udzielane pacjentowi od razu, tego samego dnia. jeżeli nie jest to możliwe, placówka medyczna musi zaproponować najbliższy możliwy termin, pomijając kolejkę oczekujących. W przypadku ambulatoryjnej opieki specjalistycznej termin ten nie może przekroczyć 7 dni roboczych od dnia zgłoszenia.

Placówki medyczne i apteki mają obowiązek honorować zaświadczenia wydawane przez Rzecznika Praw Pacjenta. W sytuacji odmowy realizacji przysługujących uprawnień pacjent powinien zgłosić sprawę do Rzecznika.

Dobra komunikacja z pacjentem uwzględniająca uzyskanie zgody na leczenie, odpowiednie ubezpieczenie i adekwatnie prowadzona dokumentacja medyczna – to, zdaniem mec. Pawła Strzelca, podstawowe zasady minimalizowania ryzyka prawnego w codziennej pracy lekarzy dentystów. – Tylko dobra, obszerna, zawierająca wszelkie elementy dokumentacja medyczna jest narzędziem obrony praw lekarzy w ewentualnym sporze sądowym – podkreśla.

Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp

Idź do oryginalnego materiału