Pacjenci chcą wiedzieć, jak dbasz o ich bezpieczeństwo w gabinecie

dentonet.pl 3 tygodni temu
Zdjęcie: Pacjenci chcą wiedzieć, jak dbasz o ich bezpieczeństwo w gabinecie


Najnowsze badanie przeprowadzone przez amerykańską organizację Dental Assisting National Board (DANB) wskazuje, iż pacjenci bardzo doceniają kontrolę zakażeń w praktykach stomatologicznych. Jednocześnie wielu z nich chciałoby uzyskać więcej informacji na temat stosowanych procedur bezpieczeństwa.

Choć od początku pandemii COVID-19 minęło już ponad pięć lat, nie oznacza to, iż pacjenci w tej chwili mniej obawiają się o swoje bezpieczeństwo podczas leczenia stomatologicznego.

Z badania przeprowadzonego wśród 1000 osób wynika, iż aż 98% ankietowanych uważa, iż instrumentarium i całe praktyki powinny być dokładnie dezynfekowane pomiędzy wizytami pacjentów. Chociaż 57% respondentów wyraża obawy dotyczące bakterii i wirusów w gabinecie, dobrą wiadomością jest, iż 76% czuje się komfortowo, odwiedzając dentystę, a 94% ufa swojemu stomatologowi w kwestii adekwatnej sterylizacji narzędzi.

Czy pacjenci wiedzą o Twoich protokołach bezpieczeństwa?

Dla zespołów stomatologicznych wiedza o procedurach chroniących personel i pacjentów przed zakażeniami jest oczywista. Ale czy pacjenci są tego świadomi? Niekoniecznie – tylko co czwarty pacjent (28%) deklaruje, iż personel gabinetu informował go, w jaki sposób przebiega sterylizacja i kontrola zakażeń. Jednocześnie więcej niż połowa ankietowanych (52%) chciałaby porozmawiać na ten temat ze swoim zespołem stomatologicznym.

Czy Ty udzielasz swoim pacjentom informacji w tym zakresie? jeżeli nie, tracisz szansę nie tylko na omówienie dla nich ważnego tematu, ale także na potencjalne korzyści marketingowe dla gabinetu.

Jak informować pacjentów o procedurach bezpieczeństwa i higieny?

Poza rozmową istnieje kilka prostych sposobów, które mogą skutecznie odpowiadać na potrzeby pacjentów w tym zakresie.

Pokaz procedur w obecności pacjenta – np. prawidłowe mycie rąk, zakładanie i zdejmowanie rękawiczek oraz masek przed pacjentem.

Oznakowanie gabinetu – w salach zabiegowych można umieścić tabliczki z informacją, np. „Ten gabinet został zdezynfekowany dla Twojego bezpieczeństwa!”.

Prezentacja kwalifikacji personelu – w recepcji warto wyeksponować certyfikaty uzyskane przez higienistki i asystentki stomatologiczne w zakresie kontroli zakażeń i zgodności z obowiązującymi przepisami.

Podstrona na stronie internetowej gabinetu – informacje o standardach higieny i sterylizacji warto zamieścić także online; dodatkowo należy przeszkolić personel, by potrafił krótko i jasno wyjaśnić pacjentom stosowane środki bezpieczeństwa.

Chociaż zespoły stomatologiczne codziennie stosują procedury i środki ostrożności, pacjenci mogą nie być w pełni świadomi całego zakresu działań. Docenią każdą inicjatywę w zakresie komunikacji i informacji o bezpieczeństwie, jakie im zapewniacie. Transparentność w tym obszarze to także sposób na wyróżnienie praktyki na tle konkurencji.

Dezynfekcja unitu stomatologicznego wymaga specyficznego podejścia ze strony członków zespołu pracującego w gabinecie. Innych preparatów należy bowiem używać do dezynfekcji tapicerowanej części fotelowej, innych – do dezynfekcji części technicznych, a jeszcze innych – do systemów ssących. Mówi o tym dr n. med. Małgorzata Bartoszcze-Tomaszewska, specjalistka chirurgii stomatologicznej, wieloletni pracownik Katedry Chirurgii Szczękowo-Twarzowej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, zajmująca się również periodontologią i stomatologią estetyczną, członek Polskiego Towarzystwa Periodontologicznego i Polskiego Towarzystwa Stomatologii Laserowej, pasjonatka profilaktyki stomatologicznej.

Źródła: https://www.dentistryiq.com/

https://www.danb.org/

Idź do oryginalnego materiału