W II kwartale 2025 r. NFZ przeprowadził 12 kontroli podmiotów udzielających świadczeń stomatologicznych, co stanowiło około 10% ogółu kontroli realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Do najczęściej wykrywanych nieprawidłowości – we wszystkich podmiotach – zalicza się m.in. nieprawidłowe zakwalifikowanie świadczeń sfinansowanych oraz brak aktualizacji danych z umowy dotyczących personelu.
W II kwartale 2025 r. Terenowe Wydziały Kontroli Departamentu Kontroli NFZ-u przeprowadziły łącznie 635 kontroli i czynności sprawdzających w obszarach: realizacji umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej; ordynacji produktów refundowanych; realizacji umowy na wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę w aptekach i punktach aptecznych, a także schematy i zasadności udzielania świadczeń opieki zdrowotnej związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Jakie uchybienia stwierdził NFZ?
W analizowanym okresie przeprowadzono 119 kontroli realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Największa liczba kontroli dotyczyła leczenia szpitalnego (44 kontroli) oraz ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (23 kontrole), co stanowiło 56% kontroli zakończonych w II kwartale 2025 r. W przypadku leczenia stomatologicznego przeprowadzono 12 kontroli, czyli około 10% ogółu.
W ramach wszystkich zakończonych kontroli najczęściej stwierdzone nieprawidłowości to:
- nieprawidłowe zakwalifikowanie świadczeń sfinansowanych,
- brak aktualizacji danych z umowy dotyczących personelu,
- nieprawidłowe sprawozdanie rozpoznania ICD-10 i/lub procedury medyczne ICD-9, lub innych błędów statystycznych niezgodnie ze stanem faktycznym, które nie wpłynęły na zmianę wartości świadczenia wykazanego w raporcie statystycznym,
- niespełnienie warunków wymaganych określonych w obowiązujących przepisach lub w umowie w części dotyczącej personelu oraz organizacji udzielania świadczeń,
- wykazanie w raportach statystycznych świadczeń, których udzielenie nie znalazło potwierdzenia w dokumentacji medycznej,
- nieudzielanie świadczeń w czasie wskazanym w umowie, co skutkowało brakiem dostępności do świadczeń.
Skutki finansowe zakończonych kontroli świadczeń wyniosły łącznie ponad 33 mln zł.
Źródło: https://www.nfz.gov.pl