Kontrole NFZ-u w II kwartale 2025 r. – co wykazały?

dentonet.pl 3 dni temu
Zdjęcie: Kontrole NFZ-u w II kwartale 2025 r. – co wykazały?


W II kwartale 2025 r. NFZ przeprowadził 12 kontroli podmiotów udzielających świadczeń stomatologicznych, co stanowiło około 10% ogółu kontroli realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Do najczęściej wykrywanych nieprawidłowości – we wszystkich podmiotach – zalicza się m.in. nieprawidłowe zakwalifikowanie świadczeń sfinansowanych oraz brak aktualizacji danych z umowy dotyczących personelu.

W II kwartale 2025 r. Terenowe Wydziały Kontroli Departamentu Kontroli NFZ-u przeprowadziły łącznie 635 kontroli i czynności sprawdzających w obszarach: realizacji umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej; ordynacji produktów refundowanych; realizacji umowy na wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę w aptekach i punktach aptecznych, a także schematy i zasadności udzielania świadczeń opieki zdrowotnej związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

Jakie uchybienia stwierdził NFZ?

W analizowanym okresie przeprowadzono 119 kontroli realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Największa liczba kontroli dotyczyła leczenia szpitalnego (44 kontroli) oraz ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (23 kontrole), co stanowiło 56% kontroli zakończonych w II kwartale 2025 r. W przypadku leczenia stomatologicznego przeprowadzono 12 kontroli, czyli około 10% ogółu.

W ramach wszystkich zakończonych kontroli najczęściej stwierdzone nieprawidłowości to:

  • nieprawidłowe zakwalifikowanie świadczeń sfinansowanych,
  • brak aktualizacji danych z umowy dotyczących personelu,
  • nieprawidłowe sprawozdanie rozpoznania ICD-10 i/lub procedury medyczne ICD-9, lub innych błędów statystycznych niezgodnie ze stanem faktycznym, które nie wpłynęły na zmianę wartości świadczenia wykazanego w raporcie statystycznym,
  • niespełnienie warunków wymaganych określonych w obowiązujących przepisach lub w umowie w części dotyczącej personelu oraz organizacji udzielania świadczeń,
  • wykazanie w raportach statystycznych świadczeń, których udzielenie nie znalazło potwierdzenia w dokumentacji medycznej,
  • nieudzielanie świadczeń w czasie wskazanym w umowie, co skutkowało brakiem dostępności do świadczeń.

Skutki finansowe zakończonych kontroli świadczeń wyniosły łącznie ponad 33 mln zł.

Źródło: https://www.nfz.gov.pl

Idź do oryginalnego materiału