Czy materiały w pełni ceramiczne całkowicie zastąpiły złoto i uzupełnienia porcelanowe na podbudowie metalowej w nowoczesnej protetyce? Naukowcy z University of Iowa analizują, jak w ciągu ostatnich 15 lat zmieniały się preferencje materiałowe w odbudowach protetycznych. Wyniki badania mogą mieć istotny wpływ na edukację przyszłych dentystów.
W ostatnich dwóch dekadach w stomatologii odtwórczej wyraźnie rośnie znaczenie materiałów w pełni ceramicznych, wykorzystywanych m.in. do wykonywania koron i innych uzupełnień. Ceramika zapewnia nie tylko wyższą estetykę i trwałość, ale także pełną kompatybilność z cyfrowymi technologiami CAD/CAM, które coraz częściej stają się standardem w gabinetach.
Mimo tego postępu technologicznego, dotychczas kilka wiadomo o faktycznej skali zastosowania ceramiki w środowisku akademickim – zarówno w nauczaniu, jak i w praktyce klinicznej.
Analiza 15 lat danych z 18 szkół dentystycznych
Dr Robert Bowers (chirurg stomatologiczny) i dr Anvita Maharishi (specjalistka protetyki) z Katedry Stomatologii Rodzinnej University of Iowa otrzymali grant CRISP (Clinical/Dental Education Research Initiative Support Program) na przeprowadzenie kompleksowego badania trendów materiałowych w odbudowach pośrednich.
Badanie obejmie 15 lat danych klinicznych z 18 amerykańskich uczelni dentystycznych. Naukowcy sprawdzą, jak często stosuje się materiały w pełni ceramiczne w porównaniu ze złotem oraz porcelaną na podbudowie metalowej.
Wstępne dane z College of Dentistry Uniwersytetu Iowa wskazują na wyraźny wzrost popularności ceramiki, ale badacze chcą zweryfikować, czy trend utrzymuje się na poziomie krajowym. Analiza uwzględni także m.in. lokalizację zęba oraz rodzaj placówki, w której wykonywany był zabieg, co pozwoli precyzyjnie określić czynniki wpływające na wybór materiału.
Wpływ na edukację i programy nauczania
Zebrane wyniki pozwolą ocenić, czy ceramika faktycznie zdominowała współczesną protetykę oraz czy obecne programy nauczania odzwierciedlają realia kliniczne. Wnioski mogą stać się podstawą do aktualizacji standardów egzaminacyjnych oraz programów kształcenia, przygotowując studentów do pracy w nowoczesnym, cyfrowym środowisku stomatologicznym.
Źródło: https://dentistry.uiowa.edu









