Czy wirtualna rzeczywistość pomoże wyszkolić endodontów?

dentonet.pl 8 godzin temu
Zdjęcie: Czy wirtualna rzeczywistość pomoże wyszkolić endodontów?


Studenci stomatologii, którzy rozpoczęli szkolenie od wykorzystania haptycznych symulatorów wirtualnej rzeczywistości (VR), osiągali wyższy poziom zręczności manualnej – wynika z nowego badania, w którym uczestniczyła kadra i studenci uniwersytetów medycznych w Finlandii, Turcji oraz Brazylii.

Po wspólnych wykładach i prezentacjach prawidłowego wykonania dostępu do komory zęba, 40 studentów-wolontariuszy podzielono na dwie grupy. Pierwsza grupa rozpoczęła ćwiczenia od symulatorów VR z funkcją haptyczną (czyli z odczuwalnym oporem dotykowym), a następnie przeszła do pracy na sztucznych zębach. Natomiast druga grupa najpierw ćwiczyła na sztucznych zębach, a potem korzystała z symulatorów wirtualnej rzeczywistości.

Wykazano, iż grupa, która rozpoczęła naukę od rzeczywistości wirtualnej, odczuwała mniejszy lęk i większą pewność siebie podczas opracowywania dostępu do komory zęba oraz w sytuacjach trudnych. Studenci ci wyżej oceniali swoje umiejętności niż uczestnicy badania z drugiej grupy. Parametry wydajnościowe rejestrowane przez symulatory były podobne w obu grupach, a u wszystkich studentów zauważono wyraźne obniżenie poziomu stresu po ćwiczeniach na symulatorach.

W trakcie szkolenia przedklinicznego studenci rozwijają zręczność manualną, umiejętności psychomotoryczne oraz zyskują pewność siebie – zanim jeszcze rozpoczną pracę „w realu”, z pacjentami. Potwierdzono, iż rzeczywistość wirtualna ułatwia naukę, pozwalając na wielokrotne ćwiczenie procedur oraz dostęp do obiektywnej informacji zwrotnej.

Jakie ograniczenia mają systemy do szkolenia oparte na VR?

Jednak z ankiety przeprowadzonej wśród wykładowców klinicznych wynika, iż skuteczne wykorzystanie rzeczywistości wirtualnej w szkoleniu stomatologicznym napotyka niemałe bariery. Ponad jedna trzecia (35%) respondentów wskazała na ograniczenia techniczne w tej chwili dostępnych systemów. Naukowcy zauważyli, iż takie problemy jak niedostateczna precyzja czy ograniczony zakres procedur możliwych do przećwiczenia mogą znacząco utrudniać przenoszenie umiejętności ze świata wirtualnego do pracy z pacjentem.

Częstym problemem podnoszonym w badaniu były także kwestie finansowe – 28% instytucji walczy z trudnościami w zakupie urządzeń stosujących wirtualną rzeczywistość. Dużym wyzwaniem okazał się również opór przed zmianą. Jedna czwarta (24%) wykładowców odnotowała niski poziom akceptacji technologii VR zarówno wśród kadry, jak i studentów stomatologii. Dodatkowo 13% badanych uznało, iż włączenie nowej technologii do programu nauczania i przeszkolenie kadry wymagałoby zbyt dużo czasu.

Autorzy badania postulują poszukiwanie rozwiązań, które pozwolą obniżyć koszty wdrożenia tej technologii. Sugerują też wprowadzenie odpowiednich szkoleń dla wykładowców, dzięki którym będzie można lepiej wyeksponować korzyści wynikające z zastosowania haptycznych symulatorów rzeczywistości wirtualnej.

Praca pt. „A comparison of traditional and virtual reality haptic simulator approaches in preclinical endodontic training: Impacts on skill acquisition, confidence and stress” ukazała się 10 kwietnia w brytyjskim czasopiśmie „International Endodontic Journal”.

Współczesna endodoncja ciągle się rozwija, a jej przyszłością może być leczenie bezinstrumentacyjne. – To całkowita nowość, polegająca na wykorzystaniu laserów erbowych. Badania nad jej zastosowaniem prowadzimy na Uniwersytecie Montpellier we Francji – mówi lek. dent. Grzegorz Witkowski, absolwent Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, specjalizujący się się w stomatologii zachowawczej i endodoncji mikroskopowej, wykładowca wielu kursów i sympozjów krajowych oraz zagranicznych, członek Polskiego Towarzystwa Endodontycznego oraz American Dental Association.

Źródła: https://dentistry.co.uk/

https://onlinelibrary.wiley.com/

Idź do oryginalnego materiału