Jak wynika z badania „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2025. Mobbing, depresja, stres 2.0, czyli zagrożenia w polskich firmach”, co czwarty ankietowany wie, iż mobbing charakteryzuje się długotrwałością i uporczywością, co jest najważniejsze w skutecznym dochodzeniu swoich praw. Wśród ankietowanych pracowników 15% przyznało, iż doświadczyło mobbingu w trakcie swojej kariery zawodowej. Na to zjawisko częściej wskazywały kobiety niż mężczyźni (16% vs. 13%).
23 września w Polskiej Agencji Prasowej odbyła się konferencja z omówieniem wyników raportu. Poza ekspertami Stowarzyszenia skomentowali je Marcin Stanecki, Główny Inspektor Pracy Państwowej Inspekcji Pracy oraz Mariusz Gawrych, lekarz w Departamencie Prewencji i Rehabilitacji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Mobbing jest postrzegany przede wszystkim jako zjawisko o charakterze hierarchicznym, czyli działanie „z góry na dół”. Osoba mobbingująca jest znacznie częściej identyfikowana jako ktoś o wyższym statusie zawodowym, posiadający władzę.
Respondenci sygnalizowali przypadki mobbingu pośredniego: 19% było świadkami tego typu zachowań. Wśród zarządzających 14% zadeklarowało doświadczenie mobbingu. 37% zostało poinformowanych przez pracowników o mobbingu, w tym 9% przyznało, iż zgłoszenia otrzymywało wielokrotnie. Zarówno pracownicy, jak i osoby zarządzające, w sytuacji mobbingu najczęściej w pierwszej kolejności zgłosiliby sprawę przełożonemu lub działowi HR, bądź porozmawialiby z ofiarą w celu okazania jej wsparcia.
– W 2024 r. do Państwowej Inspekcji Pracy wpłynęło łącznie 43,8 tys. skarg zawierających ponad 78,5 tys. problemów skargowych, wśród tych problemów mobbing był wskazywany 1 894 razy. W stosunku do roku 2023 liczba skarg dotyczących mobbingu wzrosła. Jednocześnie widzimy, iż od 2020 systematycznie z roku na rok udzielamy coraz więcej porad w kwestiach dotyczących mobbingu – poinformował Główny Inspektor Pracy.
Raport dostępny jest tutaj.
Źródło: pap.pl, bezpieczniwpracy.pl
Foto: freepik.com