Jakość – to słowo, które najlepiej oddaje charakter 29. Międzynarodowych Targów Stomatologicznych KRAKDENT®, które w dniach 30 marca – 1 kwietnia odbyły się w EXPO Kraków. Wysoki poziom imprezy sprawił, iż targi przez wielu uznane zostały za najlepsze i najciekawsze wydarzenie tego typu w Polsce.
3 dni, 10303 odwiedzających, 323 wystawców m.in. z Austrii, Belgii, Chin, Czech, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Japonii, Niderlandów, Niemiec, Korei Południowej, Polski, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, Ukrainy, USA, Włoch oraz ZEA, 16 kursów medycznych oraz Międzynarodowy Kongres Dental Spaghetti w ramach KRAKDENT-edu, 70 szkoleń i prezentacji wystawców w przestrzeniach EXPO Kraków, 14 unikatowych wystąpień na scenie KRAKDENT MeetUp, ponad 100 nowości produktowych w tym produkty dla weterynarzy oraz nowość – Strefa Testów. Organizatorzy zadbali również o szereg atrakcji dodatkowych tj. DENTOspoty, widokowe loty helikopterem oraz KRAKDANCE Party&Chill.
Poprzeczka coraz wyżej
Targi KRAKDENT® na przekór trudnościom (pandemia, wojna w Ukrainie, galopująca inflacja) stale podnoszą poprzeczkę. Przez 29 lat zapracowały na miano lidera, nieustannie poszukującego nowych dróg rozwoju i odpowiadającego na potrzeby branży.
– Od kilku już lat KRAKDENT nie tylko jest na pierwszym miejscu, o ile chodzi o tego typu spotkania, ale jakością i ilością wystawców – bije inne imprezy odbywające się w Polsce. Kraków stał się centralnym miejscem handlu stomatologicznego, wymiany doświadczeń i sądzę, iż w dalszej kolejności będzie to miejsce, gdzie będą rozwijały się również spotkania naukowe, które dzisiaj już się odbywają, ale przede wszystkim jako spotkania firm, spotkania drobnych grup zainteresowanych tematem. Uważam, iż przy KRAKDENCIE można by z czystym sumieniem zorganizować spotkania zjazdowe organizacji i towarzystw stomatologicznych. Są przecież tutaj warunki do tego typu imprez, a przy okazji magnesem są właśnie targi. Nie da się ukryć, iż poza Krakowem nie ma imprezy w Polsce, która mogłaby z KRAKDENTEM konkurować – podkreślił prof. dr hab. Marek Ziętek, Honorowy Prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.
Pozytywną opinią podzieliła się również Anna Lella – prezes Warmińsko-Mazurskiej Izby Lekarskiej w Olsztynie, członek zarządu World Dental Federation FDI, wiceprezydent Council of European Dentists (CED). – Targi KRAKDENT® towarzyszyły mi przez niemal całe życie zawodowe. Może nie byłam na wszystkich edycjach, ale wydaje mi się, iż jednak na większości tak. Jestem pełna podziwu i szacunku dla rozwoju targów, bo to sztuka i wyzwanie trzymać poziom, a jeszcze wspinać się do góry to już naprawdę coś pięknego. Przyjeżdżam tu z przyjemnością.
Środowisko naukowe zwróciło uwagę nie tylko na wysoki poziom organizacji targów, ale również na ich wartość edukacyjną. – Targi KRAKDENT® to swoiste święto stomatologii. Bardzo mi się podoba przekrój wykładowców oraz osób, które prowadzą zarówno warsztaty, seminaria, jak i wykłady, ponieważ wśród nich jest wiele znanych ikon polskiej stomatologii, ale nie tylko. Cieszy obecność wielu młodych pracowników, którzy nie zamykają się w gabinetach stomatologicznych, tylko prezentują swoje możliwości, osiągnięcia, dzielą się przemyśleniami w zakresie stomatologii. Jestem zadowolony, iż tutaj, na targach, mam możliwość poznać wiele osób, których bez targów nie miałbym okazji. Uważam, iż Targi KRAKDENT® są targami z najwyższej półki i myślę, iż w tej chwili jest to chyba najlepsza impreza tego typu w Polsce – podsumował prof. Ryszard Koczorowski z Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Klienci dopisali
Ogromnym atutem Krakowa – jednej z najczęściej wybieranych destynacji biznesowych – jest jego doskonałe położenie geograficzne. Zaledwie 300 km dzieli miasto od ważnych ośrodków przemysłowych w Czechach i Słowacji. W dwie godziny można dojechać z Krakowa do Ostrawy, a w nieco ponad godzinę do Koszyc. Dodając kolejne 300 km w zasięgu są już nie tylko sąsiadujące od południowej i wschodniej strony państwa, ale i Austria, Węgry i Rumunia.
Co to oznacza w praktyce? W obliczu powszechnego skracania łańcuchów dostaw jest to ogromna szansa rozwoju dla lokalnych biznesów. Ograniczenia w transporcie międzynarodowym skłaniają firmy do poszukiwania klientów wśród państw ościennych. Rozwój regionalizmu wyraźnie można było odczuć na Targach KRAKDENT®, które szczególnie w obliczu licznych zmian na globalnym rynku, budzą coraz większe zainteresowanie sąsiadów. – Na Targach KRAKDENT® mamy coraz więcej gości z zagranicy. Wielu lekarzy przyjechało z Czech, Słowacji, Ukrainy. Targi oceniam bardzo pozytywnie. Uważam, iż ich największą wartością jest to, iż raz w roku cała grupa stomatologów spotyka się w jednym miejscu i może wymieniać się doświadczeniem i poznawać nowości. Widzimy się za rok – powiedział Raimund Kuspiel, prezes firmy Olident.
Zainteresowanie ze strony gości z zagranicy dostrzegł również Konrad Czekaj, kierownik działu handlowego z firmy Eldan. – Targi KRAKDENT® to zdecydowanie dobre miejsce, aby pokazać nasze nowości. Tym bardziej, iż już od wielu lat są to największe targi stomatologiczne w Polsce. Tutaj mamy najwięcej klientów, tutaj przyjeżdżają specjaliści z całej Polski, ale nie tylko, bo mamy bardzo dużo klientów ze Słowacji, Czech i Ukrainy. adekwatnie cały dzień były tu wielkie tłumy. Jesteśmy zadowoleni, bo nasza kolekcja cały czas cieszy się wielkim zainteresowaniem.
Jednym z głównych celów biznesowych wskazywanych przez wystawców Targów KRAKDENT® były cele wizerunkowe. – Jak to się mówi – ludzie dopisali. Poznaliśmy bardzo wiele nowych klientów, przyszli również klienci, którzy od lat znają naszą firmę. Naszym celem biznesowym była promocja firmy na nowych rynkach zagranicznych, jak również wśród nowych klientów z Polski. Chcieliśmy, aby zainteresowane osoby mogły dotknąć narzędzi, ocenić je. Wiadomo – wszystko na żywo smakuje inaczej. Uważam, iż cel ten osiągnęliśmy – podsumowała Martyna Jakubiak, dyrektor generalny firmy Orimed Polska.
Wystawcy nie kryli zadowolenia z dużej frekwencji na targach, która w dużej mierze związana jest z ofertą proponowaną przez firmy. – Mam bardzo pozytywne wrażenia z tegorocznej edycji Targów KRAKDENT®. Jest bardzo wielu klientów, co dla nas jest zawsze bardzo ważne, ponieważ przyjeżdżamy tu pokazać nasze nowości. Wspaniała organizacja, fantastyczne otwarcie nowej ulicy i brak korków na parkingu – generalnie w firmie jesteśmy bardzo zadowoleni – podsumowała Edyta Kalinowska, managing director Poland z firmy Ivoclar Vivadent Polska.
Przez wielu Targi KRAKDENT® postrzegane są jako miejsce, w którym można poznać trendy na najbliższe lata. – Przychodząc na Targi KRAKDENT® z całą pewnością, można troszeczkę przewidzieć przyszłość, to co się dalej będzie działo w stomatologii. Cała masa firm, na czele z nami, prezentuje rozwiązania, które nie tylko są obecne w sprzedaży, ale starają się podzielić z klientami tym, co pojawi się na rynku w ciągu najbliższego roku, czy dwóch. Podobnie jak wielu moich kolegów, z którymi rozmawiałem przez ostatnie dwa dni, jesteśmy zachwyceni. Po okresie pandemicznym wydaje się, iż zniknął już strach zwiedzających. Zainteresowanie i frekwencja były znacząco wyższe niż w latach poprzednich. To wszystko bardzo optymistycznie nas nastraja – dodał Tadeusz Telesz, właściciel firmy Gent.
Konkurs o Medal Najwyższej Jakości
Pierwszego dnia targów podczas uroczystego bankietu ogłoszone zostały wyniki konkursu o Medal Najwyższej Jakości Targów KRAKDENT®. Celem było wyróżnienie firm prezentujących innowacyjne produkty z branży. Wyboru dokonało jury pod przewodnictwem prof. dr. hab. Marka Ziętka – Honorowego Prezydenta Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.
Wśród zgłaszających produkty w kategoriach sprzęt, aparatura diagnostyczno-zabiegowa oraz instrumentarium stomatologiczne; materiały stomatologiczne i kliniczne; materiały używane (lub stosowane) w pracowniach i laboratoriach techniki dentystycznej; materiały pomocnicze, preparaty i urządzenia profilaktyczne; wydawnictwa, edukacja, oprogramowanie dla stomatologii zwyciężyły firmy: IVOCLAR-VIVADENT POLSKA Sp. z o.o., NEVADENT Sp. z o.o., Roko s.c., OLIDENT Sp. z o.o., CHEMA-ELEKTROMET Spółdzielnia Pracy oraz Mediaflor Agnieszka Florczak-Skwierczyńska. Wszystkie zgłoszone produkty można było przetestować przez trzy targowe dni.
Targi KRAKDENT® podążają z trendem bleisure!
Tegoroczne Targi KRAKDENT® obfitowały w liczne atrakcje. Organizatorzy przygotowali mapę DENTOspotów – polecanych kawiarni, klubów, restauracji, w których można było spędzić czas wolny po tarach i dodatkowo skorzystać ze zniżki. To nie wszystko. W ciągu dnia uczestnicy mogli wsiąść do helikoptera i podziwiać Kraków z lotu ptaka, a wieczorem wraz z innymi uczestnikami udać się na imprezę integracyjną KRAKDENCE Party&Chill.
Proponowane działania wpisane są w strategię organizatorów Targów KRAKDENT®, którzy podążają z trendem bleisure i proponują połączenie business i leisure, czyli obowiązków służbowych i wypoczynku. Proponowane działania, spotkały się z uznaniem wystawców. – Łączenie biznesu z wypoczynkiem, zgodnie z trendem bleisure, jest jak najbardziej potrzebne. Jesteśmy ze Szczecina, więc nie znamy Krakowa, DENTOspoty pomogły nam przy wyborze aktywności na wieczór, więc jak najbardziej tego typu atrakcje są potrzebne – podkreśliła Kamila Kowalska, marketing cooridnator w firmie 3ShapePolska.
Targi, oprócz celów biznesowych, spełniają też cele towarzyskie. Targi są miejscem dialogu, wymiany wiedzy, ale i budowania relacji. Zdaniem wielu, jest to jedyny czas w roku, kiedy cała branża spotka się w jednym miejscu. – Branża stomatologiczna potrzebuje sfery towarzyskiej targów. Każda branża potrzebuje. Powiedzmy, iż targi realizowane są od 10:00 do godziny 18:00 – nie ma człowieka, który wytrzymałby ten czas w pełnym skupieniu, wszyscy potrzebujemy jakiegoś rodzaju rozrywki – to mogą być różnego rodzaju aktywności. Widzę, iż Targi KRAKDENT® proponują m.in. loty helikopterem nad miastem. Na targi przyjechałem na dwa dni, w związku z tym mam do wykorzystania czas, który mogę spożytkować na właśnie spotkania towarzyskie – powiedział prof. Marek Ziętek.
Jak zauważył Leszek Jungiewicz, członek zarządu firmy Meditrans, łączenie biznesu z wypoczynkiem jest bardzo istotne. – Często służą temu wyjazdy służbowe, gdzie odrywamy się od codziennych zajęć. Podczas wyjazdów np. na targi, również nasi klienci, partnerzy – na co dzień zabiegani, zapracowani – mogą spotkać swoich znajomych ze studiów. Kraków sprzyja łączeniu biznesu z przyjemnościami. Duży wpływa na to ma bogata oferta gastronomiczna i rozrywkowa miasta. Jako wystawcy korzystamy z tego. Ludzie przyjeżdżają na targi również dla atmosfery, dla spotkań, dla mile spędzonego czasu, dla wspólnej imprezy, więc myślę, iż dodatkowe atrakcje są bardzo ważne.
Akcja „DENTOPOMOC dla Ukrainy”
Od 11 lat podczas Międzynarodowych Targów Stomatologicznych KRAKDENT® organizowana jest akcja charytatywna DENTOPOMOC, w ramach której wystawcy przekazują środki i akcesoria do higieny jamy ustnej wychowankom i rodzinom zastępczym z Małopolski.
Gdy w lutym 2022 roku wybuchła wojna w Ukrainie, organizatorzy targów KRAKDENT® postanowili, iż celem będzie pomoc Ukraińcom. W 2023 r. Targi w Krakowie nawiązały współpracę z Fundacją „Szansa na nowe życie”, która pomaga dzieciom z niepełnosprawnościami ewakuowanymi z ukraińskich domów dziecka do Polski. Podczas tegorocznej edycji Targów KRAKDENT® w akcję zaangażowało się 19 firm, które przekazały m.in. środki do higieny jamy ustnej, produkty spożywcze, chemiczne, odzież i akcesoria. Wszystkie produkty trafią do dzieci.
Co dalej?
– Rok temu, kiedy świat budził się po pandemii, wiedzieliśmy iż przed nami ogromny sprawdzian z zaufania. Rok później, po otrzymaniu dziesiątek maili z gratulacjami za świetnie wykonaną pracę, mogę śmiało powiedzieć, iż egzamin ten zdaliśmy celująco, a energię, którą obdarzyli nas uczestnicy, wykorzystamy przygotowując 30-lecie targów. To będzie wyjątkowa edycja. Dziś nie mogę zbyt wiele zdradzić, jak jedynie to, iż większość stoisk jest już zarezerwowana. Dziękuję wszystkim gościom targów – razem tworzymy to wydarzenie – podsumowała Beata Simon, Team Leader Targów KRAKDENT®.
30. Międzynarodowe Targi Stomatologiczne KRAKDENT® odbędą się w dniach 11-14 marca 2024 r. w EXPO Kraków.
Informacja prasowa