Temat: Stymulacja bazalna – pozycja gniazda niskiego
Odbiorcy:
wychowankowie grup rewalidacyjno-wychowawczych, niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim
Cel główny:
wspomaganie percepcji całego ciała
Cele szczegółowe – wychowanek:
- czuje zarys schematu własnego ciała
- wycisza się oraz uspokaja
- uaktywnia ruchy rąk
- wyzwala aktywność własną
Metody:
Stymulacja Bazalna
Środki dydaktyczne:
banany bazalne, poduchy obciążające, ręczniki różnej wielkości, stojak bazalny
Przebieg zajęć:
Wstęp:
- Wychowanek leży na materacu.
- Przywitanie poprzez dotknięcie ręki oraz barku.
Zajęcia adekwatne:
- Pod kolana wychowanka kładziemy banana bazalnego złożonego na pół. Dociskamy w taki sposób, aby przylegał do pośladków.
- Zwijamy ręcznik, wkładamy go pod kolana i rolujemy tak, aby przylegał do zewnętrznej strony kolana.
- Na stopy kładziemy poduchę obciążeniową, dociskając stopy do banana bazalnego.
- Układamy kolejnego banana bazalnego pod ramiona i głowę wychowanka. Ręce swobodnie leżą na bananie.
- Po zewnętrznej stronie banana kładziemy poduchy obciążeniowe pod łokcie z obu stron.
- Dajemy czas wychowankowi na poczucie schematu własnego ciała (około 30 min).
- Ustawiamy stojak bazalny, w taki sposób, aby przedmioty znajdujące się na nim były w zasięgu rąk wychowanka.
- Umożliwiamy wychowankowi wyzwolenie aktywności własnej oraz uaktywnienie ruchów rąk poprzez pozostawienie w pozycji gniazda niskiego (max. 2h).
Zakończenie zajęć:
- Delikatnie odstawiamy stojak.
- Po kolei wyciągamy poduchy, ręcznik oraz banany bazalne.
- Żegnamy się poprzez dotknięcie barku.
Bibliografia:
Materiały ze szkolenia „Stymulacja bazalna. Koncept prof. A. Fröhlich’a – poziom podstawowy” prowadzonego przez mgr Teresę Wysocką – pedagog specjalny, ekspert z licencją z Stymulacji Bazalnej
Prowadzący: Milena Sobczak – Czytelniczka Portalu