Stymulacja bazalna – pozycja gniazda niskiego – scenariusz zajęć

pedagogika-specjalna.edu.pl 1 rok temu

Temat: Stymulacja bazalna – pozycja gniazda niskiego

Odbiorcy:

wychowankowie grup rewalidacyjno-wychowawczych, niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim

Cel główny:

wspomaganie percepcji całego ciała

Cele szczegółowe – wychowanek:

  • czuje zarys schematu własnego ciała
  • wycisza się oraz uspokaja
  • uaktywnia ruchy rąk
  • wyzwala aktywność własną

Metody:

Stymulacja Bazalna

Środki dydaktyczne:

banany bazalne, poduchy obciążające, ręczniki różnej wielkości, stojak bazalny

Przebieg zajęć:

Wstęp:

  1. Wychowanek leży na materacu.
  2. Przywitanie poprzez dotknięcie ręki oraz barku.

Zajęcia adekwatne:

  1. Pod kolana wychowanka kładziemy banana bazalnego złożonego na pół. Dociskamy w taki sposób, aby przylegał do pośladków.
  2. Zwijamy ręcznik, wkładamy go pod kolana i rolujemy tak, aby przylegał do zewnętrznej strony kolana.
  3. Na stopy kładziemy poduchę obciążeniową, dociskając stopy do banana bazalnego.
  4. Układamy kolejnego banana bazalnego pod ramiona i głowę wychowanka. Ręce swobodnie leżą na bananie.
  5. Po zewnętrznej stronie banana kładziemy poduchy obciążeniowe pod łokcie z obu stron.
  6. Dajemy czas wychowankowi na poczucie schematu własnego ciała (około 30 min).
  7. Ustawiamy stojak bazalny, w taki sposób, aby przedmioty znajdujące się na nim były w zasięgu rąk wychowanka.
  8. Umożliwiamy wychowankowi wyzwolenie aktywności własnej oraz uaktywnienie ruchów rąk poprzez pozostawienie w pozycji gniazda niskiego (max. 2h).

Zakończenie zajęć:

  1. Delikatnie odstawiamy stojak.
  2. Po kolei wyciągamy poduchy, ręcznik oraz banany bazalne.
  3. Żegnamy się poprzez dotknięcie barku.

Bibliografia:

Materiały ze szkolenia „Stymulacja bazalna. Koncept prof. A. Fröhlich’a – poziom podstawowy” prowadzonego przez mgr Teresę Wysocką – pedagog specjalny, ekspert z licencją z Stymulacji Bazalnej

Prowadzący: Milena Sobczak – Czytelniczka Portalu

Idź do oryginalnego materiału