Resort nauki proponuje zmiany w standardach kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów

dentonet.pl 1 tydzień temu
Zdjęcie: Resort nauki proponuje zmiany w standardach kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów


Zmiany w standardach kształcenia przyszłych lekarzy, lekarzy dentystów i położnych, dotyczące m.in. liczebności grup studentów, wymiaru zajęć z nauk klinicznych i warunków prowadzenia zajęć z anatomii, wprowadza projekt rozporządzenia resortu nauki. Do 24 marca realizowane są konsultacje publiczne projektu.

Opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji projekt wprowadza zmiany w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego.

Postulaty zmian w standardach kształcenia przygotowującego do zawodów lekarza i lekarza dentysty zgłosiły środowiska akademickie i medyczne.

Liczebność grup na zajęciach z nauk klinicznych

Jak wskazali projektodawcy, dotyczą one liczebności grup studentów na zajęciach z nauk klinicznych niezabiegowych i nauk klinicznych zabiegowych oraz liczebności grup studentów na zajęciach praktycznego nauczania klinicznego na VI roku studiów. W przypadku standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza – postulowano również zmianę liczby godzin z zakresu nauk klinicznych, realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych na wszystkich latach studiów oraz wymagań dotyczących warunków prowadzenia zajęć z anatomii (zakres nauk morfologicznych), a także zmian dotyczących infrastruktury, w której są realizowane zajęcia z zakresu nauk klinicznych.

Środowiska akademickie i medyczne wskazywały, iż obecne wymagania dotyczące standardów kształcenia przyszłych lekarzy i dentystów, dotyczące kształcenia w zakresie nauk klinicznych i praktycznego nauczania klinicznego, zwiększają ryzyko obniżenia jakości kształcenia na studiach na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym, co może mieć przełożenie na jakość opieki zdrowotnej nad pacjentami – wskazano w ocenie skutków regulacji.

Ponadto – jak uzasadniono – w standardzie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza dentysty niezbędne jest rozszerzenie efektów uczenia się w zakresie dotyczącym medycyny regeneracyjnej i stomatologii cyfrowej. Ma to związek z koniecznością wdrożenia przepisów unijnych.

Jeśli chodzi o standard kształcenia przyszłych położnych, na studiach I stopnia „zachodzi konieczność określenia liczebności grup studentów uczestniczących w zajęciach prowadzonych w pracowniach umiejętności położniczych, pracowniach symulacji wysokiej wierności oraz w zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych” analogicznie do standardu przygotowania pielęgniarek na studiach pierwszego stopnia.

Zmiana wymiaru zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych

Jeśli chodzi o kształcenie lekarzy, w projekcie przewidziano m.in. zmianę wymiaru zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych w przypadku kształcenia w zakresie nauk klinicznych (niezabiegowych i zabiegowych). Wymiar zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych ma wynosić od 5% do 15% łącznej liczby godzin zajęć z grup zajęć w zakresie nauk klinicznych (niezabiegowych i zabiegowych) – w tej chwili wymiar tych zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych wynosi co najmniej 5% łącznej liczby godzin zajęć.

Poza tym, zgodnie z zapisami projektu, zajęcia w zakresie nauk klinicznych (niezabiegowych i zabiegowych) będą realizowane w grupach liczących do 6 studentów.

Projekt doprecyzowuje też, iż zajęcia z nauk klinicznych będą prowadzone w podmiotach leczniczych, w szczególności w klinikach i oddziałach szpitalnych, które ze względu na specyfikę i liczbę udzielanych przez nie świadczeń zdrowotnych, zapewniają studentom możliwość osiągnięcia efektów uczenia się z zakresu nauk klinicznych oraz w symulowanych warunkach klinicznych. w tej chwili nowelizowane rozporządzenie określa, iż zajęcia te są prowadzone w klinikach i oddziałach szpitalnych oraz w symulowanych warunkach klinicznych.

W projekcie zaproponowano także zmianę wymiaru zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych w przypadku zajęć z praktycznego nauczania klinicznego na VI roku studiów i praktyk zawodowych. Mają się one odbywać w podmiotach leczniczych, w szczególności w klinikach i oddziałach szpitalnych oraz mogą odbywać się (w wymiarze od 5% do 15% liczby godzin tych zajęć) w symulowanych warunkach klinicznych. Teraz wymiar tych zajęć realizowanych w symulowanych warunkach klinicznych wynosi nie więcej niż 10% godzin tych zajęć.

Natomiast w standardzie kształcenia przygotowującego do zawodu lekarza dentysty zaproponowano, by zajęcia z nauk klinicznych mogły być prowadzone w grupach do 6 studentów.

W standardzie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu położnej na studiach pierwszego stopnia projekt przewiduje, iż zajęcia w pracowniach umiejętności położniczych, pracowniach symulacji wysokiej wierności oraz zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe będą realizowane w grupach liczących do 8 studentów – z tym, iż zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe realizowane w oddziałach szpitalnych intensywnej terapii, neonatologicznych, położniczo-noworodkowych i pediatrycznych, salach porodowych oraz w bloku operacyjnym, podstawowej opiece zdrowotnej (gabinetach położnej podstawowej opieki zdrowotnej i lekarza podstawowej opieki zdrowotnej) i ambulatoryjnej opiece specjalistycznej (poradniach ginekologicznych i ginekologiczno-położniczych oraz poradniach laktacyjnych), będą realizowane w grupach liczących nie więcej niż 4 studentów.

Zdobycie umiejętności praktycznych i zwiększenie komfortu pacjentów

Projektodawcy oceniają, iż wprowadzenie projektowanych rozwiązań umożliwi absolwentom tych trzech kierunków m.in. zdobycie umiejętności praktycznych niezbędnych na rynku pracy. Jednocześnie zakładają, iż proponowane zmiany zwiększą komfort i bezpieczeństwo pacjentów, z którymi studenci mają kontakt w ramach zajęć.

Rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Uczelnie będą zobowiązane do dostosowania do zmienionych standardów kształcenia, tak aby studenci, którzy w roku akademickim 2025/2026 podejmą studia na kierunku lekarskim, lekarsko-dentystycznym oraz studia pierwszego stopnia na kierunku położnictwo, byli kształceni zgodnie z wymaganiami zapisanymi w projektowanym rozporządzeniu.

Od ponad 10 lat jestem kierownikiem Katedry Chirurgii Stomatologicznej na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu i już dawno wprowadziliśmy pewnego rodzaju odpowiednik egzaminu OSCE dla studentów między III a IV rokiem studiów – mówi o obowiązkowym od roku akademickiego 2024/2025 egzaminie OSCE prof. Marzena Dominiak, prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego, prorektor ds. umiędzynarodowienia na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu. – To niezmiernie ważne, aby przyszły lekarz dentysta potwierdzał swoje umiejętności praktyczne – dodaje.

Źródło: https://naukawpolsce.pl/

Idź do oryginalnego materiału