Ministerstwo zdrowia oraz ministerstwo edukacji i nauki poinformowały, iż od roku akademickiego 2024/2025 będą obowiązywać znowelizowane standardy kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów. W standardach pojawi się m.in. obowiązkowy egzamin standaryzowany (OSCE) na VI roku studiów na kierunku lekarskim i V roku studiów na kierunku lekarsko-dentystycznym.
Jak informuje „Puls Medycyny”, ministerstwo zdrowia oraz ministerstwo edukacji i nauki zakończyły prace nad nowelizacją rozporządzenia dotyczącego standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego w części dotyczącej zawodu lekarza i lekarza dentysty.
Nowe standardy mają obowiązywać od roku akademickiego 2024/2025. – Uzgodnione przez ministrów kwestie zostały uznane za szczególnie istotne z punktu widzenia dbałości o możliwie najwyższą jakość kształcenia oraz spełniające oczekiwania środowiska studentów kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego – czytamy.
Nowe standardy kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów – co zawierają?
Jedną z najważniejszych planowanych zmian jest wprowadzenie obowiązkowego egzaminu standaryzowanego (OSCE) na VI roku studiów na kierunku lekarskim i V roku studiów na kierunku lekarsko-dentystycznym.
W standardach ma pojawić się zapis, iż ćwiczenia w warunkach klinicznych w trakcie VI roku studiów na kierunku lekarskim oraz V roku studiów na kierunku lekarsko-dentystycznym mogą być prowadzone w nie większych niż 5-osobowych grupach. Co najmniej 5% ogólnej liczby godzin zajęć w całym cyklu kształcenia – z wyłączeniem praktyk zawodowych – prowadzona ma być w symulowanych warunkach klinicznych.
Zajęcia z zakresu komunikacji z pacjentem oraz komunikacji i współpracy w zespole będą prowadzone przez nauczycieli akademickich lub inne osoby, które posiadają wykształcenie z zakresu komunikacji medycznej lub ukończyły szkolenie z zakresu komunikacji medycznej lub posiadają co najmniej pięcioletnie doświadczenie w nauczaniu komunikacji medycznej.
– W dobie coraz większej konkurencji gabinetów stomatologicznych pozyskanie pacjenta nie jest proste. Można swoją przewagę budować kompetencjami miękkimi, w tym umiejętnością odpowiedniej komunikacji – mówi w rozmowie z Dentonetem Michał Katarzyński, trener rozwoju praktyk stomatologicznych.
Źródło: https://pulsmedycyny.pl/