W II kwartale br. Departament Kontroli NFZ-u przeprowadził łącznie 285 kontroli realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. 12% z nich dotyczyło podmiotów udzielających świadczeń stomatologicznych. Do najczęściej stwierdzonych nieprawidłowości zalicza się m.in. niewłaściwe zakwalifikowanie świadczeń.
Jak poinformowano w opublikowanym kilka dni temu raporcie, w II kwartale 2024 r. Terenowe Wydziały Kontroli Departamentu Kontroli Narodowego Funduszu Zdrowia przeprowadziły łącznie 648 kontroli i czynności sprawdzających. 285 kontroli dotyczyło realizacji umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, 188 – ordynacji produktów refundowanych, zaś 175 – realizacji umowy na wydawanie refundowanego leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego na receptę w aptekach i punktach aptecznych.
12% kontroli w gabinetach stomatologicznych
Spośród kontroli realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej najwięcej – bo 68 – dotyczyło leczenia szpitalnego oraz ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (25 kontroli). Łącznie stanowiło to 74% zakończonych kontroli w II kwartale 2024 r. 15 kontroli – czyli 12% wszystkich – obejmowało placówki udzielające świadczeń stomatologicznych.
Skutki finansowe przeprowadzonych kontroli świadczeń wyniosły łącznie ponad 27 mln zł. W ramach wszystkich przeprowadzonych kontroli najczęściej stwierdzone nieprawidłowości to:
– nieprawidłowe zakwalifikowanie świadczeń, w tym również świadczeń finansowanych ryczałtem w ramach PSZ,
– nieprawidłowe sprawozdanie rozpoznania ICD-10 i/lub procedury medycznej ICD-9 lub inne błędy statystyczne niezgodne ze stanem faktycznym, które nie wpłynęły na zmianę wartości świadczenia wykazanego w raporcie statystycznym,
– wykazanie w raportach statystycznych świadczeń, których udzielenie nie znalazło potwierdzenia w dokumentacji medycznej,
– prowadzenie dokumentacji medycznej w sposób naruszający przepisy prawa.
Kontrola dostępności do świadczeń
W kwietniu 2024 r. pracownicy Departamentu Kontroli NFZ przeprowadzili również weryfikację dostępności do świadczeń w wybranych poradniach AOS w 15 województwach. Weryfikacji poddano dostępność do 1498 wybranych poradni – założeniem była próba dodzwonienia się do podmiotu w ciągu jednego dnia. Uzyskanie połączenia w trakcie jednej z pięciu pierwszych prób uznawano za potwierdzenie prawidłowej dostępności do poradni, natomiast połączenie w trakcie kolejnych pięciu prób oznaczało ograniczenie dostępności. o ile nie udało się połączyć telefonicznie w trakcie dziesięciu prób rozłożonych w czasie, stwierdzano brak dostępności.
Pracownicy NFZ-u wykonali w ramach kontroli blisko 2400 połączeń telefonicznych. Brak dostępności telefonicznej do weryfikowanych pojedynczych podmiotów stwierdzono w ośmiu województwach. Łącznie było to około 1% placówek.
Liczba dostępnych w kolejnych naborach miejsc specjalizacyjnych dla lekarzy dentystów pokrywa od 10 do 20% faktycznego zapotrzebowania. Stąd bierze się w stomatologii tak mocno rozwinięte szkolenie podyplomowe. – Jego skala jest bardzo duża, szukamy dodatkowych metod kształcenia i musimy wychodzić naprzeciw oczekiwaniom lekarzy dentystów w tym zakresie. Stomatologia jest mocno wyspecjalizowana i – tak jak w medycynie – przeprowadzenie holistycznego leczenia przez jednego lekarza jest trudne – mówi prof. Marzena Dominiak, prezes Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.
Źródło: https://www.nfz.gov.pl/