Nieodwoływane wizyty – czy pomoże Centralna e-Rejestracja?

dentonet.pl 1 dzień temu
Zdjęcie: Nieodwoływane wizyty – czy pomoże Centralna e-Rejestracja?


Obecnie prowadzone działania są ukierunkowane na zbudowanie mechanizmów przypominających pacjentom o zbliżającym się terminie świadczenia oraz zapewniających prosty sposób kontaktu ze świadczeniodawcą w celu powiadomienia o rezygnacji z tego świadczenia – poinformował wiceminister zdrowia Jerzy Szafranowicz w odpowiedzi na interpelację posłanki Katarzyny Osos, która pytała o problem nieodwoływanych przez pacjentów wizyt lekarskich. Jak dodał, wprowadzenie kar finansowych za nieodwoływane wizyty nie jest rozważane, a pomóc w rozwiązaniu problemu ma Centralna e-Rejestracja.

Jedną z przyczyn długich kolejek do specjalistów jest nieodwoływanie wizyt przez pacjentów, którzy z różnych przyczyn nie mogą stawić się u lekarza w wyznaczonym dniu. Z danych przytoczonych w interpelacji przez posłankę Katarzynę Osos wynika, iż tylko w marcu 2024 r. w województwie lubuskim prawie 2 tys. pacjentów nie stawiło się na umówioną wizytę do lekarza specjalisty.

Lekarze podkreślają, iż wskazana sytuacja stanowi duży problem, bowiem jej efektem jest nie tylko zmarnowanie terminu, z którego mógłby skorzystać inny pacjent, ale także strata finansowa dla poradni. Po stronie pacjentów pojawiają się natomiast głosy, iż odwołanie wizyty często stanowi nie lada wyzwanie, bowiem kolejki zarówno telefoniczne, jak i w rejestracjach są tak długie, iż pacjenci kierowani brakiem czasu w czekanie rezygnują z poinformowania lekarza o planowanej nieobecności – czytamy.

Posłanka zasugerowała, iż jedną z możliwości rozwiązania tego problemu mogłoby być wprowadzenie systemu odwoływania wizyt, np. internetowego lub SMS-owego i poprosiła o odpowiedź na pytanie, czy ministerstwo podejmuje takie działania.

Ministerstwo dostrzega problem i pracuje nad rozwiązaniami

Odpowiedzi na interpelację udzielił wiceminister zdrowia Jerzy Szafranowicz, który poinformował, iż resort dostrzega negatywny wpływ nieodwoływania przez pacjentów wyznaczonych porad na system ochrony zdrowia i od lat podejmuje działania w celu ograniczenia liczby takich przypadków.

Już w 2015 r. wprowadzono zasadę, iż zawinione przez świadczeniobiorcę niezgłoszenie się w ustalonym terminie w celu uzyskania świadczenia skutkuje skreśleniem z listy. – Jest to daleko idąca dolegliwość, gdyż wiąże się z koniecznością ponownego wpisania na listę i oczekiwania na nowy termin – czytamy. Jak dodano, inne sankcje – jak np. wprowadzenie kar finansowych – nie jest rozważane, gdyż w głównej mierze wpłynęłoby negatywnie na osoby w trudnej sytuacji ekonomicznej, dla których stanowiłoby to poważne obciążenie albo przewlekle chorych, którzy statystycznie częściej korzystają ze świadczeń i prawdopodobieństwo niestawienia się na świadczenia jest większe, co w obu przypadkach skutkowałoby niepożądanym efektem w postaci ograniczenia dostępu do świadczeń.

Ministerstwo uważa, iż najważniejsze są działania mające na celu wyeliminowanie najczęstszych przyczyn niestawiennictwa. Dotyczy to dwóch sytuacji – przypadków, w których brak odwołania wynika z przeoczenia (zapomnienia o terminie wizyty, co jest tym częstsze im odleglejszy jest wyznaczony termin) oraz z problemów z komunikacją ze świadczeniodawcą (szybkim skontaktowaniu się ze świadczeniodawcą).

Podejmowane są więc działania ukierunkowane na wyeliminowanie tych przyczyn. I tak np. 1 lipca 2019 r. wprowadzono rozwiązanie, zgodnie z którym Narodowy Fundusz Zdrowia ma obowiązek wysyłania SMS-a zawierającego informację o zbliżającym się terminie – dotyczy to tych świadczeń, których harmonogramy prowadzone są dzięki aplikacji udostępnianej przez NFZ.

W celu ułatwienia pacjentowi odwołania i zmiany terminu świadczenia prowadzone są natomiast prace nad systemem Centralnej e-Rejestracji. – Zgodnie z założeniami system e-Rejestracji zapewni możliwość samodzielnego umawiania się na wybrane świadczenia – bez wychodzenia z domu, w każdej chwili przez IKP (Internetowe Konto Pacjenta) lub przez Infolinię Centralnej e-Rejestracji oraz wygodną możliwość odwołania wizyty lub zmiany terminu. Ponadto, Centralna e-Rejestracja ułatwi sprawdzanie na bieżąco terminów wizyt i będzie przypominała o terminie wizyty przez konsultanta, IKP, SMS albo e-mail, w sposób wskazany przez pacjenta – poinformowano.

Rozwiązania w tym zakresie są w tej chwili testowane w formie pilotażu, m.in. w odniesieniu do umawiania porad specjalistycznych z zakresu kardiologii. Zaawansowane są także prace nad projektem ustawy, która ma na celu powszechne stosowanie e-Rejestracji.

Tak naprawdę mamy jedno, najważniejsze zastrzeżenie: nie są przewidziane żadne nowe środki na wykonanie dodatkowych zadań wskazanych przez ministerstwo zdrowia. Na końcu jest napisane wyraźnie – skutki dla budżetu: zero – mówi lek. dent. Paweł Barucha, wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej, przewodniczący Komisji Stomatologicznej NRL o projekcie rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia stomatologicznego.

Źródło: https://www.sejm.gov.pl/

Idź do oryginalnego materiału