Telestomatologia, wcześniej niemal niepraktykowana, zyskała na znaczeniu podczas pandemii COVID-19, gdy dostęp do leczenia dentystycznego był utrudniony lub – czasowo – całkowicie niemożliwy. W swoim artykule opublikowanym na stronie internetowej czasopisma „Oral Health Workforce Research Center” naukowcy z Uniwersytetu w Albany (USA) wskazali na dalszym bariery w stosowaniu telestomatologii.
Telestomatologia – poprzez rozmowę telefoniczną lub dzięki systemu do prowadzenia wideokonferencji – umożliwia lekarzowi dentyście selekcję, konsultację, wstępne diagnozowanie, kierowanie oraz monitorowanie stanu zdrowia pacjenta. Jej zaletą jest również mniejsza liczba osobistych wizyt pacjent w gabinecie. Co oczywiste, zasadniczą wadą telestomatologii jest to, iż tą drogą nie można przeprowadzać leczenia u pacjenta.
Naukowcy ze stanu Nowy Jork przyjrzeli się temu, jak podczas pandemii COVID-19 telestomatologia była wykorzystywana przez federalną służbę zdrowia w celu ułatwienia dostępu do opieki stomatologicznej.
Medicaid wycofuje się z finansowania usług teledentystycznych
Naukowcy z Albany wskazali na bariery w dalszym funkcjonowaniu telestomatologii, w tym brak refundacji w ramach Medicaid – państwowego programu pomocy socjalnej, którym objęte są osoby o dochodach zbyt niskich, aby płacić z własnej kieszeni za opiekę zdrowotną. Autorzy poinformowali, iż po 11 maja 2023 roku, gdy w Stanach Zjednoczonych ogłoszono zakończenie stanu zagrożenia dla zdrowia publicznego w związku z COVID-19, tylko w 14 stanach Medicaid przez cały czas zapewnia zwrot kosztów za usługi telestomatologiczne.
Zespół badaczy z Albany wskazał również na ograniczenia na poziomie stanowym w zakresie tego, kto jest upoważniony do świadczenia usług teledentystycznych. W niektórych stanach USA usługi tego rodzaju są zarezerwowane bowiem wyłącznie dla lekarzy dentystów. Naukowcy stwierdzili, iż ogranicza to pacjentom dostęp do usług, które mogłyby być świadczone także przez innych specjalistów z zakresu zdrowia jamy ustnej, w tym przez higienistki stomatologiczne.
Autorzy raportu dodali, iż chociaż telestomatologia okazała się pomocna w trakcie pandemii koronawirusa, lekarze dentyści powinni skoncentrować się przede wszystkim na poprawianiu dostępu pacjentów do usług stomatologicznych świadczonych w gabinecie.
Badanie pt. „Przyjęcie i stosowanie telestomatologii podczas pandemii COVID-19” (Teledentistry Adoption and Use During the COVID-19 Pandemic) uzyskało wsparcie w wysokości 450 000 USD od Administracji Zasobami i Usługami Zdrowotnymi Departamentu Zdrowia i Opieki Społecznej Stanów Zjednoczonych.
– W swojej praktyce przeprowadziłem kilka rozmów z pacjentami w formie porady zdalnej i w sprawach błahych udało się udzielić pierwszej pomocy – mówi dr Dariusz Paluszek, przewodniczący Komisji Stomatologicznej Okręgowej Rady Lekarskiej w Warszawie. Z tą opinią jednoznacznie zgadza się krajowy konsultant ds. stomatologii dziecięcej, prof. Dorota Olczak-Kowalczyk.
T.H.
Źródła: https://www.drbicuspid.com/dental-practice/public-health/vulnerable-populations/article/15546780/barriers-persist-in-teledentistry