17 września – Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta

dentonet.pl 1 rok temu
Zdjęcie: 17 września – Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta


W niedzielę 17 września obchodzony jest kolejny Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta, ustanowiony przez WHO w 2019 r. Jego głównym celem jest poprawa świadomości znaczenia bezpieczeństwa pacjentów oraz zwiększenie zaangażowania społeczeństwa w bezpieczeństwo opieki zdrowotnej.

W 2004 r. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zainaugurowała inicjatywę „Światowy Sojusz na Rzecz Bezpieczeństwa Pacjentów” (World Aliance for Patient Safety), wzywając państwa członkowskie do zwrócenia szczególnej uwagi na problemy związane z bezpieczeństwem pacjentów i podjęcie konkretnych działań w tym kierunku.

Jednym z efektów realizacji inicjatywny jest Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta, ustanowiony przez WHO w 2019 r. Przyjęto wówczas, iż 17 września będzie dniem upamiętniającym bezpieczeństwo pacjenta w opiece zdrowotnej. Celem obchodów Światowego Dnia Bezpieczeństwa Pacjenta jest wzrost świadomości znaczenia bezpieczeństwa pacjentów, zwiększenie zaangażowania społeczeństwa w bezpieczeństwo opieki zdrowotnej oraz ograniczenie działań niepożądanych terapii i szkód powstałych na skutek nieprawidłowego leczenia.

Głos pacjentów ma znaczenie!

W 2023 r. Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta obchodzony jest pod hasłem „Zaangażowanie pacjentów na rzecz bezpieczeństwa”, które ma pokazać, iż dla poprawy bezpieczeństwa całego systemu opieki zdrowotnej najważniejsze jest zaangażowanie pacjentów.

WHO wzywa wszystkie zainteresowane strony do podjęcia niezbędnych działań w celu zapewnienia, iż pacjenci będą brać udział w tworzeniu przepisów prawa, będą reprezentowani w strukturach organizacji zajmujących się opieką zdrowotną, a także będą zaangażowani we współprojektowanie strategii bezpieczeństwa. Cel ten można osiągnąć poprzez zapewnienie pacjentom, ich rodzinom i całym społecznościowym platform i narzędzi do wyrażania swoich opinii, obaw, oczekiwań i preferencji mających na celu poprawę bezpieczeństwa – czytamy na stronie WHO.

Bezpieczeństwo pacjentów w Polsce

W Polsce zagadnieniami w zakresie jakości usług medycznych oraz bezpieczeństwa pacjentów zajmuje się m.in. Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia oraz Rzecznik Praw Pacjenta.

Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia (CMJ) jest jednostką resortu zdrowia. Powołane zostało w 1994 r. celu inspirowania oraz wspierania działań zmierzających do poprawy jakości usług medycznych świadczonych przez placówki opieki zdrowotnej. Do głównych zadań CMJ należą m.in. przygotowanie i prowadzenie szkoleń dotyczących podnoszenia jakości świadczeń zdrowotnych, przeprowadzanie i udoskonalanie procesu akredytacji placówek opieki zdrowotnej oraz monitorowanie wskaźników jakości.

Z kolei głównym zadaniem Rzecznika Praw Pacjenta jest podejmowanie działań na rzecz ochrony praw pacjentów, które zapewniają trwały wzrost stopnia przestrzegania praw pacjentów w Polsce, a także podnoszenie poziomu wiedzy o prawach pacjenta. – Rzecznik Praw Pacjenta dąży do tego, by być nowoczesnym, efektywnym i sprawnie zarządzanym urzędem, którego rozwój wynika ze zrozumienia potrzeb klienta i otwartości na te potrzeby – informuje strona internetowa RPP.

Stany nagłego zagrożenia życia w gabinecie stomatologicznym to temat wielu szkoleń czy warsztatów. – Fakt, iż dochodzi do nich stosunkowo rzadko, sprawia jednak, iż reakcja lekarza dentysty nie zawsze jest prawidłowa. A mamy przecież do czynienia z osobą fachową – mówi radca prawny Paweł Strzelec.

Źródła:

https://www.who.int/

https://www.cmj.org.pl/

https://www.gov.pl/web/rpp

Idź do oryginalnego materiału