W niedzielę 17 września obchodzony jest kolejny Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta, ustanowiony przez WHO w 2019 r. Jego głównym celem jest poprawa świadomości znaczenia bezpieczeństwa pacjentów oraz zwiększenie zaangażowania społeczeństwa w bezpieczeństwo opieki zdrowotnej.
W 2004 r. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zainaugurowała inicjatywę „Światowy Sojusz na Rzecz Bezpieczeństwa Pacjentów” (World Aliance for Patient Safety), wzywając państwa członkowskie do zwrócenia szczególnej uwagi na problemy związane z bezpieczeństwem pacjentów i podjęcie konkretnych działań w tym kierunku.
Jednym z efektów realizacji inicjatywny jest Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta, ustanowiony przez WHO w 2019 r. Przyjęto wówczas, iż 17 września będzie dniem upamiętniającym bezpieczeństwo pacjenta w opiece zdrowotnej. Celem obchodów Światowego Dnia Bezpieczeństwa Pacjenta jest wzrost świadomości znaczenia bezpieczeństwa pacjentów, zwiększenie zaangażowania społeczeństwa w bezpieczeństwo opieki zdrowotnej oraz ograniczenie działań niepożądanych terapii i szkód powstałych na skutek nieprawidłowego leczenia.
Głos pacjentów ma znaczenie!
W 2023 r. Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta obchodzony jest pod hasłem „Zaangażowanie pacjentów na rzecz bezpieczeństwa”, które ma pokazać, iż dla poprawy bezpieczeństwa całego systemu opieki zdrowotnej najważniejsze jest zaangażowanie pacjentów.
– WHO wzywa wszystkie zainteresowane strony do podjęcia niezbędnych działań w celu zapewnienia, iż pacjenci będą brać udział w tworzeniu przepisów prawa, będą reprezentowani w strukturach organizacji zajmujących się opieką zdrowotną, a także będą zaangażowani we współprojektowanie strategii bezpieczeństwa. Cel ten można osiągnąć poprzez zapewnienie pacjentom, ich rodzinom i całym społecznościowym platform i narzędzi do wyrażania swoich opinii, obaw, oczekiwań i preferencji mających na celu poprawę bezpieczeństwa – czytamy na stronie WHO.
Bezpieczeństwo pacjentów w Polsce
W Polsce zagadnieniami w zakresie jakości usług medycznych oraz bezpieczeństwa pacjentów zajmuje się m.in. Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia oraz Rzecznik Praw Pacjenta.
Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia (CMJ) jest jednostką resortu zdrowia. Powołane zostało w 1994 r. celu inspirowania oraz wspierania działań zmierzających do poprawy jakości usług medycznych świadczonych przez placówki opieki zdrowotnej. Do głównych zadań CMJ należą m.in. przygotowanie i prowadzenie szkoleń dotyczących podnoszenia jakości świadczeń zdrowotnych, przeprowadzanie i udoskonalanie procesu akredytacji placówek opieki zdrowotnej oraz monitorowanie wskaźników jakości.
Z kolei głównym zadaniem Rzecznika Praw Pacjenta jest podejmowanie działań na rzecz ochrony praw pacjentów, które zapewniają trwały wzrost stopnia przestrzegania praw pacjentów w Polsce, a także podnoszenie poziomu wiedzy o prawach pacjenta. – Rzecznik Praw Pacjenta dąży do tego, by być nowoczesnym, efektywnym i sprawnie zarządzanym urzędem, którego rozwój wynika ze zrozumienia potrzeb klienta i otwartości na te potrzeby – informuje strona internetowa RPP.
Stany nagłego zagrożenia życia w gabinecie stomatologicznym to temat wielu szkoleń czy warsztatów. – Fakt, iż dochodzi do nich stosunkowo rzadko, sprawia jednak, iż reakcja lekarza dentysty nie zawsze jest prawidłowa. A mamy przecież do czynienia z osobą fachową – mówi radca prawny Paweł Strzelec.
Źródła: