Ministerstwo zdrowia przedstawiło listę dziewięciu rekomendowanych przedsięwzięć uczelni medycznych, które otrzymają ze środków KPO łączną kwotę 1,7 mld zł. Uczelnie przeznaczą pieniądze projekty inwestycyjne związane z modernizacją i doposażeniem bazy dydaktycznej wykorzystywanej do edukacji przedklinicznej, a także z modernizacją lub stworzeniem bazy klinicznej służącej do kształcenia studentów w centralnych szpitalach klinicznych.
Ministerstwo zdrowia przedstawiło listę rekomendowanych przedsięwzięć w ramach konkursu finansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) na wsparcie inwestycji infrastrukturalnych obiektów dydaktycznych uczelni, które kształcą na kierunku lekarskim oraz lekarsko-dentystycznym.
Nabór dotyczył wniosków o objęcie wsparciem przedsięwzięć, w skład których wejdą projekty inwestycyjne związane z modernizacją i doposażeniem bazy dydaktycznej wykorzystywanej do edukacji przedklinicznej, jak również związane z modernizacją lub stworzeniem bazy klinicznej służącej do kształcenia studentów w centralnych szpitalach klinicznych. Pula środków przewidziana i rozdysponowana w konkursie wyniosła 1,7 mld zł.
Dziewięć wniosków z maksymalnym wsparciem
Dziewięć spośród jedenastu złożonych w konkursie wniosków otrzymało maksymalną możliwą do uzyskania kwotę 190 mln zł dotacji. Pełną listę pozytywnie ocenionych projektów można znaleźć TUTAJ.
– W ramach planowanych inwestycji uczelnie mogły wnioskować również o środki na realizację projektów inwestycyjnych w zakresie modernizacji bibliotek na uczelniach medycznych w celu bezkontaktowego użycia ich zasobów, utworzenia bezpiecznych miejsc do samodzielnej nauki oraz w zakresie modernizacji domów studenckich należących do uczelni medycznych w celu dostosowania ich do potrzeb wynikających z wymagań sanitarnych – czytamy w komunikacie.
Udzielone wsparcie ma na celu zwiększenie efektywności, dostępności i jakości systemu ochrony zdrowia poprzez poprawę warunków kształcenia w obiektach dydaktycznych oraz dostosowanie infrastruktury do potrzeb rosnącej liczby studentów medycyny.
– Limity miejsc na studiach stomatologicznych to trudny temat. Z jednej strony wydaje się, iż stomatologów jest dużo, z drugiej – dobrze wiemy, iż rozłożenie geograficzne lekarzy dentystów w naszym kraju jest nierównomierne – mówi o limitach miejsc na studiach stomatologicznych w rozpoczętym niedawno roku akademickim 2024/2025 prof. Marzena Dominiak, prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego, prorektor ds. umiędzynarodowienia na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu. – Limity miejsc mogłyby być zwiększane, ale rozsądnie i nieznacznie, tak aby nie pojawiały się problemy z bardzo dobrymi wykładowcami, którzy mieliby kształcić przyszłych stomatologów – dodaje.
Źródło: https://www.gov.pl/web/zdrowie/