Prezent po leczeniu – jaki, kiedy i dla kogo?

dentonet.pl 14 godzin temu
Zdjęcie: Prezent po leczeniu – jaki, kiedy i dla kogo?


Wręczanie prezentów po wykonanym leczeniu stomatologicznym może być dobrym sposobem na budowanie relacji oraz wyrażenie przez dentystów uznania i wdzięczności swoim pacjentom. Ważne jest jednak, aby wybierać takie podarunki, które są zgodne z zasadami zdrowia jamy ustnej i etyki zawodowej obowiązującej lekarzy również w takiej sytuacji.

Niezależnie od tego, czy chodzi o docenienie lojalności pacjenta, zakończenie trwającego wiele miesięcy leczenia kompleksowego, czy po prostu powiedzenie „dziękuję”, tradycja wręczania upominków może wzmocnić pozytywne relacje lekarza z pacjentami. Nie bez znaczenie jest jednak także to, co wręczamy naszym pacjentom.

Prezenty mogą odgrywać znaczącą rolę w poprawie doświadczeń naszych pacjentów. Stanowią namacalny wyraz uznania, wzmacniając więź między dentystą i całym zespołem stomatologicznym a pacjentem. A w zawodzie, w którym najważniejszy jest komfort i zadowolenie pacjenta, takie gesty mogą wyróżnić praktykę i budować lojalność pacjenta na całe lata. Niemniej jednak w tym wszystkim najważniejszy musi być pacjent – nie możemy poprzez podarunek wywierać na pacjencie presji czy czynić go „zakładnikiem” naszej hojności.

Jaki podarunek będzie stosowny?

Pewnym wyzwaniem dla lekarza może być wybór odpowiedniego prezentu. Tradycyjne upominki, takie jak pudełko czekoladek, wykwintna przekąska czy kwiaty, choć doceniane, mogą nie odzwierciedlać wartości, jakie powinni promować specjaliści z zakresu medycyny. Zwłaszcza prezent w postaci słodyczy może być odczytany jako sprzeczny komunikat w kontekście zdrowia jamy ustnej.

Bardziej odpowiednie są prezenty, które podkreślają znaczenie utrzymania dobrej higieny jamy ustnej i ogólnego stanu zdrowia. Najlepszą alternatywą dla łakoci może być wysokiej jakości szczoteczka do zębów, zestaw dentystyczny czy inny produkt do pielęgnacji jamy ustnej. Prezenty te nie tylko mają praktyczne zastosowanie, ale także podkreślają troskę lekarza o dobry stan zdrowia jamy ustnej pacjenta.

Kiedy warto pamiętać o prezencie?

Na pewno nie każda okazja uzasadnia wręczanie podarunku. Indywidualną decyzją lekarza stomatologa jest to, czy będzie przekazywał swoim pacjentom podczas każdej wizyty próbki produktów stomatologicznych. Ale istnieje duże prawdopodobieństwo, iż taki gest zostanie niedługo uznany za „coś, co się pacjentowi należy”.

O prezentach warto jednak pamiętać wtedy, gdy jest co świętować. Takim momentem może być np. zakończenie leczenia ortodontycznego czy implantoprotetycznego, które trwało długie miesiące lub choćby kilka lat. W doborze prezentu warto też wziąć pod uwagę indywidualne preferencje obdarowywanej osoby. Taki spersonalizowany podarunek, wymagający od lekarza większego zaangażowania, będzie tym bardziej doceniony przez każdego pacjenta.

Nie zapominajmy o etyce zawodowej

Chociaż podarunek pomaga w budowaniu relacji lekarza z pacjentem, ważne jest, aby unikać wrażenia, iż jego wręczenie ma wpływać na decyzje kliniczne czy przekazywane pacjentowi rekomendacje. Prezenty powinny być postrzegane jako wyraz uznania dla zaangażowania pacjenta, a nie jako forma transakcji czy zachęty. Dostępne badania wskazują, iż pacjenci cenią u lekarzy uczciwość, jasną komunikację i empatię. W tym kontekście przemyślane prezenty mogą być naturalnym potwierdzeniem tych cech, odzwierciedlając troskę lekarza i jego profesjonalizm.

Niezwykle ważne jest też przestrzeganie wytycznych dotyczących etyki zawodu lekarza. Kluczem jest znalezienie równowagi między miłym gestem a profesjonalizmem, tak aby każdy gest był w interesie pacjenta i odzwierciedlał wysoki standard opieki, który definiuje nowoczesną praktykę stomatologiczną.

Pacjent, z którym udało się dentyście zbudować trwałą relację, częściej wróci do takiego lekarza, będzie go polecał i będzie otwarty na przedstawiane mu propozycje leczenia. – To, czy pacjent ufa lekarzowi, bezpośrednio przekłada się na to, czy zaakceptuje plan leczenia i ile czasu zajmie przejście z nim przez ten proces – mówi Sergiusz Szajek, trener biznesu i coach, współpracujący m.in. z siecią Medicover Stomatologia.

Źródło: https://www.dentistry.co.uk/

Idź do oryginalnego materiału