8 stycznia 2025 roku uczestniczyliśmy w posiedzeniu Komisji Zdrowia oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju, która miała na celu omówienie proponowanych zmian w zakresie ograniczenia reklamy i dystrybucji alkoholu. Zmiany te, mają na celu poprawę zdrowia publicznego i zwiększenie odpowiedzialności w sprzedaży napojów alkoholowych. Oto najważniejsze propozycje, które zostały omówione:
1. Ograniczenie sprzedaży napojów alkoholowych na stacjach paliw
Propozycja zakłada ograniczenie sprzedaży napojów alkoholowych na stacjach paliw w godzinach od 22:00 do 06:00.
2. Zmiany w przepisach dotyczących promocji napojów alkoholowych
Proponowane zmiany obejmują szereg kwestii związanych z promocją alkoholu: uzupełnienie definicji promocji alkoholu oraz wprowadzenie zakazu promocji piwa. W praktyce oznacza to ograniczenie marketingu napojów alkoholowych, który może wpływać na decyzje konsumentów, zwłaszcza młodszych osób. Zakaz promocji napojów alkoholowych na wydzielonych stoiskach, zaostrzenie przepisów karnych za nielegalną reklamę i promocję alkoholu– zwiększenie kar z 10 000-500 000 zł na 20 000-750 000 zł, z możliwością dodania ograniczenia wolności w przypadku naruszenia prawa.
3. Obowiązek żądania dowodu tożsamości przy sprzedaży alkoholu
Nowe przepisy nakładają na sprzedawców obowiązek odmowy sprzedaży lub podania alkoholu osobom, które nie okażą dokumentu potwierdzającego ich wiek. Sprzedawcy będą zobowiązani do każdorazowego żądania dowodu tożsamości, jeżeli będą mieli jakiekolwiek wątpliwości co do wieku osoby kupującej napój alkoholowy. Celem tej zmiany jest ochrona nieletnich przed dostępem do alkoholu.
4. Zakaz wprowadzania alkoholu w formie innej niż płynna
Propozycja zakłada zakaz sprzedaży alkoholu w postaci innej niż płynna, chyba iż odrębne przepisy stanowią inaczej. W praktyce oznacza to m.in. zakaz wprowadzania do obrotu alkoholu w postaci żelków, tubek czy innych produktów, które mogą być bardziej atrakcyjne dla młodszych osób.
5. Uregulowanie kwestii wyglądu opakowania alkoholu
Ministerstwo Zdrowia proponuje także zmiany dotyczące opakowań napojów alkoholowych, w tym: określenie wyglądu opakowań oraz informacji zamieszczanych na nich oraz ograniczenie materiałów, z których mogą być wykonane opakowania. Dla alkoholi o pojemności do 300 ml, zaproponowano, by opakowania te mogły być wykonane wyłącznie ze szkła i metalu. Tego rodzaju regulacje mają na celu ograniczenie atrakcyjności opakowań alkoholu, szczególnie w kontekście młodszych konsumentów.
6. Zakaz sprzedaży detalicznej alkoholu na odległość
Kolejną propozycją jest jednoznaczne określenie zakazu sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych na odległość, w tym przez internet. Taka zmiana może znacząco ograniczyć dostęp do alkoholu osób nieletnich.
Alkohol a zdrowie publiczne
Alkohol stanowi trzecią główną przyczynę nowotworów! Pamiętajmy, iż nie ma bezpiecznej dawki alkoholu, a każda ilość może wiązać się z ryzykiem dla zdrowia. Warto przypomnieć, iż w Polsce jeden sklep z alkoholem przypada na 300 mieszkańców, a jeden punkt apteczny na zaledwie 3000 osób! Co więcej, koszty społeczne związane ze sprzedażą alkoholu w 2020 roku wyniosły o 79 miliardów złotych więcej niż zyski. Alkohol nie tylko wpływa na zdrowie, ale także generuje ogromne koszty w systemie ochrony zdrowia oraz na rynku pracy.
Więcej informacji na temat wpływu alkoholu na zdrowie, w tym dowody naukowe potwierdzające jego rakotwórczy charakter, można znaleźć w naszym artykule w bazie wiedzy: Alkohol jest rakotwórczy – poznaj twarde dowody.
Jako Fundacja stanowczo popieramy wprowadzenie regulacji mających na celu ograniczenie dostępu do alkoholu i jego promocji. Jesteśmy przekonani, iż zmiany zaprezentowane przez Ministerstwo Zdrowia przyczynią się do lepszej ochrony zdrowia Polek i Polaków, szczególnie w kontekście ochrony młodszych pokoleń przed szkodliwym wpływem alkoholu. Kontynuujemy monitorowanie działań legislacyjnych oraz aktywnie angażujemy się w dyskusje na temat zdrowia publicznego i odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu.
Ograniczenie reklamy i dystrybucji alkoholu- Komisja Zdrowia oraz Komisja Gospodarki i Rozwoju © Alivia Onkofundacja.