Odmowa chodzenia do szkoły – fobia szkolna?

psychoterapia.plus 2 lat temu

Odmowa chodzenia do szkoły

W praktyce psychologa szkolnego, ale też często w trakcie spotkań psychoterapeutycznych z dziećmi i młodzieżą pojawia się trudność związana z odmową dziecka do chodzenia do szkoły, często jako „dodatek” do innych zachowań zgłaszanych przez rodziców lub jako główna przyczyna konsultacji ze specjalistą.

O odmowie chodzenia do szkoły mówimy wtedy, gdy dziecko odmawia uczęszczania do szkoły lub ma trudności, by pozostać w klasie przez wszystkie lekcje, bez względu na przyczynę.

Zosia lat 7 – bóle brzucha, niechęć do chodzenia do szkoły, zawsze rano pojawia się płacz. W szkole nieobecna, trudności z koncentracją uwagi. Płacze na przerwach i tęskni za rodzicami.

Janek lat 11 – od zawsze miał łatkę „niegrzecznego” chłopca, sprawiającego trudności wychowawcze – pyskowanie, wybuchy złości, w klasie nielubiany. Od kilku miesięcy ucieka z pojedynczych lekcji.

Grzesiek lat 10 – ma trudności z koncentracją uwagi, wolne tempo pracy, zamienia litery miejscami, popełnia liczne błędy ortograficzne. Zaczął uciekać ze sprawdzianów.

Basia lat 14 – wzorowa uczennica, nigdy nie było trudności w szkole. Dziecko z tzw. „dobrego domu”. Brała udział w różnych olimpiadach, konkursach. Nagle zaczęła uciekać z lekcji, straciła motywację do nauki.

Łukasz lat 15 – często się przeprowadzał, nie lubił swojej klasy. W nowej szkole na wagarach spotkał świetną ekipę do wspólnego spędzania czasu i zaczął eksperymentować z używkami.

Każda z tych historii opisuje problem odmowy chodzenia do szkoły, ale złożoność i przyczyny problemu są odmienne. Problem ten może mieć różny przebieg oraz nasilenie – może trwać lata, albo kilka tygodni, pojawiają się okresy lepsze i gorsze.

Jeden problem, trzy różne źródła

Odmowa chodzenia do szkoły niejedno ma imię, w zależności od źródła i konotacji z innymi problemami zdrowia psychicznego możemy mówić o:

  • fobii szkolnej, u podstaw której leżą zaburzenia lękowe
  • wagarowaniu związanym z zaburzeniami zachowania
  • „wycofaniu dziecka ze szkoły” wówczas, gdy rodzice w sposób jawny bądź utajony z uwagi na różne swoje przekonania nie chcą, by dziecko chodziło do szkoły.

Warto zaznaczyć, iż powyższy podział nie jest sztywny, a często przyczyny odmowy chodzenia do szkoły są ze sobą powiązane. W dzisiejszym rozumieniu mówimy raczej o odmowie chodzenia do szkoły, która stanowi hasło parasol, pod którym chowają się różne przyczyny.

Specyfika wieku

W młodszych grupach wiekowych mówimy częściej o lęku separacyjnym i trudnościach adaptacyjnych. Dlatego w diagnozie trudności terapeuta często będzie wracał do tego jak wyglądały rozstania z dzieckiem, jak sobie radziło w nowych sytuacjach, jak przebiegała adaptacja w żłobku/przedszkolu/szkole itp. Dzieci w młodszym wieku szkolnym często nie potrafią jednoznacznie wskazać, co jest stresorem, dlatego trudności mogą pojawiać się w drodze do szkoły, zmiany klasy w trakcie przerwy, wyjść klasowych. Innym powodem może być chęć bycia zauważonym przez istotną dorosłą osobę, w związku z tym dziecko chce pozostać w domu z rodzicami. Z kolei u nastolatków częściej myślenie terapeuty koncentruje się wokół diagnozy różnicowej: zaburzeń lękowych, zaburzeń nastroju bądź zaburzeń zachowania. W tym okresie rozwoju warto zwrócić uwagę, czy dziecko potrafi nawiązywać i podtrzymywać przyjaźnie, jaki jest jego status w klasie, jakie panują relacje w domu, jakie są umiejętności poznawcze dziecka, jakie inne trudności towarzyszą problemowi. W przypadku nastolatków kluczowa jest weryfikacja umiejętności społecznych dziecka i zasobów do radzenia sobie ze stresem.

Oczywiście przywołane rozpoznania nie wyczerpują wszystkich problemów, z którymi może mierzyć się dziecko lub nastolatek.

Wśród innych przyczyn, które mogą mieć wpływ na zachowanie dziecka są to: zaburzenia związane z ostrą reakcją na stres, PTSD, uzależnienia, bycie ofiarą przemocy rówieśniczej, problem nadmiernych wymagań, trudności dydaktyczne (np. specyficznie trudności w uczeniu się), kontekst relacji rodzinnych, komunikacji i atmosfery w domu, intrapersonalne adekwatności jednostki np. skłonność do reagowania lękiem w nowych sytuacjach.

Zyski i straty

Często w pierwszych rozpoznaniach terapeuta koncentruje się wokół pytania: „Czemu służy to zachowanie? Co zyskuje pacjent? Jakiej straty lub trudności doświadcza będąc w szkole?”

Wśród takich przyczyn plasuje się:

  • Unikanie szkoły, jako miejsca, które powoduje wzrost napięcia, nieprzyjemnych emocji.
  • Unikanie konkretnych sytuacji, które wiążą się z relacjami społecznymi lub koniecznością bycia ocenionym.
  • Poszukiwanie uwagi ważnych i znaczących osób.
  • Poszukiwanie kontaktu z osobami spoza rodziny lub chęć, żeby mile spędzić czas.

Na co zwrócić uwagę, by wyłapać problem szybko?

  • Czy dziecko często narzeka na konieczność chodzenia do szkoły?
  • Często się spóźnia, ma liczne nieobecności?
  • Czy widać wzór – np. unikanie konkretnych lekcji, sprawdzianów?
  • Czy pojawiają się prośby o zwolnienie z lekcji, wizyty u pielęgniarki szkolnej?
  • Bóle brzucha, nudności, biegunka, kołatanie serca przed wyjściem do szkoły?
  • Pojawiają się wybuchy złości i agresja, bądź płacz i histerie w przypadku konieczności pójścia do szkoły?

Jeżeli zauważamy powyżej opisane trudności należy podjąć interwencję. Warto mieć w pamięci, iż im szybciej zadziałamy tym mniejsze prawdopodobieństwo utrwalenia się zachowania trudnego.

Konsekwencje odmowy chodzenia do szkoły

  • Pogorszenie relacji i izolacja od rówieśników
  • Brak postępów w nauce, a co za tym idzie możliwość osiągnięcia wykształcenia nieadekwatnego do możliwości psychofizycznych ucznia
  • Konflikt z rodzicami/instytucjami
  • Pogłębienie objawów lękowych

Jak pomóc?

W przypadku omówionych wyżej trudności należy podjąć kontakt z wychowawcą klasy lub/i pedagogiem/psychologiem szkolnym, a w dalszej kolejności umówić się na konsultacje ze specjalistą, który wesprze rodziców i opiekunów w zrozumieniu zjawiska i wskaże odpowiednią formę wsparcia.

Dla części pacjentów wskazaniem będzie:

  • wdrożenie regularnych spotkań z psychoterapeutą,
  • włączenie farmakoterapii przez lekarza psychiatrę
  • terapia rodzinna,
  • trening umiejętności społecznych bądź socjoterapia
  • trening umiejętności wychowawczych
  • udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole (np. w formie.zajęć dydaktyczno-wyrównawczych).
  • pogłębiona diagnoza (np. psychiatryczna lub/i w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej)

Dużym elementem pracy często jest również psychoedukacja pracowników szkoły.

Aby dopasować plan leczenia należy przeprowadzić szczegółową analizę problemu. Zupełnie inaczej będzie wyglądała praca z dzieckiem, którego trudności mają swoje źródło w niskich kompetencjach społecznych, a z nastolatkiem, który prezentuje objawy zaburzenia lękowego czy depresji, dlatego tak kluczowa jest adekwatna diagnoza.

autor artykułu: psycholog, trener umiejętności społecznych Patrycja Pochopień

Bibliografia:

  • Beja A. (2016) „Ból brzucha i nudności od nadmiaru odpowiedzialności. Przykład pracy terapeutycznej z pacjentką z objawami psychosomatycznymi i fobią szkolną w ujęciu ericksonowskim” [w:] K. Waszyńska, M. Filipiak (red.) „Współczesne konteksty psychoterapii i socjoterapii. Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki”(s.189- 196) , Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM,
  • Kołakowski, A. (2016)„Odmowa chodzenia do szkoły” [w:] M. Jerzak (red.) „Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość” ( s. 388-414), Warszawa:PWN
Idź do oryginalnego materiału