Neuroplastyczność mózgu – mechanizmy, znaczenie i sposoby wzmacniania

zdrowie.med.pl 6 godzin temu
Zdjęcie: neuroplastyczność mózgu


Przez wiele lat panowało przekonanie, iż mózg człowieka po osiągnięciu dojrzałości przestaje się rozwijać. Współczesna nauka obaliła ten mit, udowadniając, iż nasz najważniejszy organ posiada niezwykłą zdolność do zmian i adaptacji przez całe życie. Ta właśnie zdolność, nazywana neuroplastycznością, stanowi fundament naszych możliwości uczenia się, zapamiętywania i przystosowywania do zmieniającego się otoczenia.

Czym jest neuroplastyczność mózgu?

Neuroplastyczność (nazywana również plastycznością mózgu lub plastycznością neuronalną) to zdolność układu nerwowego do strukturalnych i funkcjonalnych zmian w odpowiedzi na doświadczenia, nowe informacje, uszkodzenia czy zmiany w środowisku. Jest to proces, za pomocą którego mózg może modyfikować swoją organizację i funkcjonowanie przez całe życie jednostki.

Prof. Michael Merzenich, jeden z pionierów badań nad neuroplastycznością, określa ją jako „zdolność mózgu do reorganizacji przez tworzenie nowych połączeń neuronalnych w odpowiedzi na nowe sytuacje lub zmiany w środowisku”. Według jego badań, mózg jest dynamicznym organem, który nieustannie przekształca się pod wpływem aktywności umysłowej i fizycznej.

Na czym polega neuroplastyczność mózgu?

Neuroplastyczność obejmuje kilka kluczowych mechanizmów biologicznych, które pozwalają na modyfikację struktury i funkcji mózgu:

1. Synaptogeneza i pruning synaptyczny

Synaptogeneza to proces tworzenia nowych połączeń (synaps) między neuronami. Z kolei pruning synaptyczny polega na eliminacji nieużywanych lub mało efektywnych połączeń. Badania opublikowane w „Nature Neuroscience” przez zespół dr Carli Shatz z Uniwersytetu Stanforda wykazały, iż te procesy są szczególnie intensywne w okresie dzieciństwa, ale zachodzą również u osób dorosłych, zwłaszcza podczas uczenia się nowych umiejętności.

2. Długotrwałe wzmocnienie i osłabienie synaptyczne (LTP i LTD)

Długotrwałe wzmocnienie synaptyczne (Long-Term Potentiation, LTP) i długotrwałe osłabienie synaptyczne (Long-Term Depression, LTD) to mechanizmy, które odpowiadają za wzmacnianie lub osłabianie siły połączeń między neuronami. Profesor Eric Kandel, laureat Nagrody Nobla, udowodnił w swoich badaniach, iż te procesy stanowią molekularną podstawę uczenia się i pamięci.

3. Neuorogeneza

Wbrew wcześniejszym przekonaniom, w niektórych obszarach mózgu (szczególnie w hipokampie) może dochodzić do powstawania nowych neuronów choćby u osób dorosłych. Proces ten, nazywany neurogenezą, został potwierdzony w licznych badaniach, m.in. przez zespół dr Gerd Kempermanna z Niemieckiego Centrum Chorób Neurodegeneracyjnych. Badacze wykazali, iż neurogeneza jest stymulowana przez aktywność fizyczną i poznawczą.

4. Reorganizacja map korowych

Mózg posiada zdolność do reorganizacji obszarów korowych w odpowiedzi na zmiany w odbiorze bodźców sensorycznych lub uszkodzenia. Przełomowe badania dr. Paula Bacha-y-Rity wykazały, iż w przypadku utraty jednego zmysłu, odpowiadające mu obszary mózgu mogą zostać przejęte przez inne zmysły, co nazywamy reorganizacją międzymodalną.

Rodzaje neuroplastyczności

Naukowcy wyróżniają kilka rodzajów neuroplastyczności, które występują w różnych okolicznościach:

Plastyczność rozwojowa

Jest to naturalna zdolność rozwijającego się mózgu do kształtowania się pod wpływem doświadczeń. W okresie wczesnego dzieciństwa mózg wytwarza nadmiar połączeń synaptycznych, które są następnie selekcjonowane na podstawie ich użyteczności. Badania prowadzone przez dr. Charlesa Nelsona z Harvard Medical School wykazały, iż pierwsze lata życia stanowią krytyczny okres dla rozwoju wielu funkcji poznawczych i emocjonalnych.

Plastyczność adaptacyjna

Ten rodzaj plastyczności odnosi się do zmian zachodzących w mózgu w odpowiedzi na nowe doświadczenia i uczenie się. Badania dr Eleanor Maguire z University College London wykazały, iż u doświadczonych taksówkarzy londyńskich obserwuje się powiększenie hipokampa (struktura odpowiedzialna m.in. za pamięć przestrzenną) w porównaniu do grupy kontrolnej.

Plastyczność kompensacyjna

Jest to zdolność mózgu do reorganizacji po uszkodzeniu. Gdy część mózgu zostaje uszkodzona, inne obszary mogą przejąć jej funkcje. Badania prowadzone przez dr. Alvaro Pascual-Leone z Harvard Medical School wykazały, iż u osób niewidomych od urodzenia obszary kory wzrokowej są aktywowane podczas czytania Braille’a, co wskazuje na przejęcie funkcji dotykowych przez korę wzrokową.

Czynniki wpływające na neuroplastyczność

Liczne badania naukowe pozwoliły zidentyfikować czynniki, które mogą zwiększać plastyczność mózgu lub ją zmniejszać:

Czynniki zwiększające neuroplastyczność:

  1. Aktywność fizyczna: Badania opublikowane w „Proceedings of the National Academy of Sciences” przez zespół dr. Henriette van Praag wykazały, iż regularna aktywność fizyczna zwiększa neurogenezę w hipokampie i poprawia pamięć.
  2. Stymulacja poznawcza: Uczenie się nowych umiejętności, rozwiązywanie problemów i angażowanie się w wymagające zadania umysłowe stymuluje tworzenie nowych połączeń neuronalnych. Badania dr. Michaela Gazzanigi z University of California wykazały, iż choćby w podeszłym wieku mózg zachowuje zdolność do tworzenia nowych połączeń w odpowiedzi na naukę.
  3. Sen: Podczas snu zachodzą procesy konsolidacji pamięci i reorganizacji połączeń neuronalnych. Badania dr. Matthew Walkera z UC Berkeley potwierdziły, iż niedobór snu znacząco zmniejsza zdolność mózgu do tworzenia nowych połączeń synaptycznych.
  4. Dieta: Składniki odżywcze, takie jak kwasy tłuszczowe omega-3, antyoksydanty i witaminy z grupy B, wspierają zdrowie mózgu i jego plastyczność. Badania dr Fernando Gómez-Pinilli z UCLA wykazały, iż dieta śródziemnomorska może zwiększać poziom czynnika neurotroficznego pochodzenia mózgowego (BDNF), kluczowego dla neuroplastyczności.

Czynniki zmniejszające neuroplastyczność:

  1. Przewlekły stres: Badania dr. Bruce’a McEwena z Rockefeller University wykazały, iż długotrwały stres prowadzi do kurczenia się dendrytów w hipokampie i zmniejsza neurogenezę.
  2. Niezdrowy styl życia: Używki, brak aktywności fizycznej i nieodpowiednia dieta negatywnie wpływają na zdrowie mózgu i jego zdolność do adaptacji.
  3. Izolacja społeczna: Badania na zwierzętach prowadzone przez dr. John Cacioppo z University of Chicago wykazały, iż izolacja społeczna zmniejsza liczbę nowych neuronów w hipokampie i osłabia funkcje poznawcze.

Jak zwiększyć neuroplastyczność mózgu?

Bazując na najnowszych odkryciach naukowych, można wskazać kilka skutecznych strategii wzmacniania neuroplastyczności:

1. Regularna aktywność fizyczna

Ćwiczenia aerobowe, takie jak bieganie, pływanie czy jazda na rowerze, zwiększają przepływ krwi do mózgu i stymulują produkcję BDNF (brain-derived neurotrophic factor) – białka wspierającego wzrost i przeżycie neuronów. Badania dr. Arda Ojemanna z Harvard Medical School wykazały, iż już 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej dziennie może znacząco zwiększyć poziom BDNF i poprawić funkcje poznawcze.

2. Nauka nowych umiejętności

Uczenie się złożonych, wymagających koordynacji umiejętności, takich jak gra na instrumencie, nauka języka obcego czy taniec, angażuje wiele obszarów mózgu jednocześnie i stymuluje tworzenie nowych połączeń neuronalnych. Badania dr. Gottfrieda Schlauga z Harvard Medical School wykazały, iż muzycy mają większą objętość ciała modzelowatego (struktura łącząca półkule mózgowe) w porównaniu do osób niegrających na instrumentach.

3. Medytacja i techniki mindfulness

Regularna praktyka medytacji może zwiększać gęstość istoty szarej w obszarach mózgu odpowiedzialnych za uczenie się, pamięć i regulację emocji. Badania dr. Richarda Davidsona z University of Wisconsin-Madison wykazały, iż już 8-tygodniowy program medytacji mindfulness prowadzi do mierzalnych zmian w strukturze i funkcjonowaniu mózgu.

4. Odpowiednia dieta

Dieta bogata w antyoksydanty, kwasy tłuszczowe omega-3, witaminy i minerały wspiera zdrowie mózgu i jego plastyczność. Badania dr. Marthy Clare Morris z Rush University Medical Center wykazały, iż dieta MIND (łącząca elementy diety śródziemnomorskiej i diety DASH) może spowalniać pogorszenie funkcji poznawczych związane z wiekiem.

5. Odpowiednia ilość snu

Sen jest niezbędny dla procesów konsolidacji pamięci i regeneracji mózgu. Badania dr. Maiken Nedergaard z University of Rochester Medical Center wykazały, iż podczas snu w mózgu zachodzi proces oczyszczania z toksycznych produktów przemiany materii, co wspiera jego zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie.

6. Trening poznawczy

Specyficzne ćwiczenia poznawcze, takie jak gry logiczne, łamigłówki czy specjalistyczne programy treningowe, mogą wzmacniać określone funkcje umysłowe. Badania dr. Shelli Kesler z Stanford University wykazały, iż trening poznawczy może poprawiać funkcje wykonawcze i pamięć roboczą u osób po chemioterapii, demonstrując potencjał neuroplastyczności w łagodzeniu deficytów poznawczych.

7. Interakcje społeczne

Bogate i zróżnicowane interakcje społeczne stymulują mózg i wspierają jego plastyczność. Badania dr. Oscara Ybarra z University of Michigan wykazały, iż choćby krótkie, 10-minutowe rozmowy z innymi osobami mogą poprawiać funkcje poznawcze, takie jak pamięć i uwaga.

Neuroplastyczność w terapii i rehabilitacji

Odkrycia związane z neuroplastycznością zrewolucjonizowały podejście do rehabilitacji neurologicznej i terapii zaburzeń poznawczych:

Rehabilitacja po udarze mózgu

Techniki oparte na neuroplastyczności, takie jak terapia wymuszonego używania (constraint-induced movement therapy, CIMT), wykorzystują zdolność mózgu do reorganizacji, aby pomóc pacjentom odzyskać funkcje utracone w wyniku udaru. Badania dr. Edwarda Tauba z University of Alabama wykazały, iż intensywne używanie osłabionej kończyny przy jednoczesnym unieruchomieniu zdrowej kończyny może prowadzić do znaczącej poprawy funkcji motorycznych u pacjentów po udarze, choćby wiele lat po incydencie.

Terapia zaburzeń poznawczych

Programy treningowe oparte na zasadach neuroplastyczności są stosowane w terapii zaburzeń poznawczych związanych z chorobami neurodegeneracyjnymi, takimi jak choroba Alzheimera. Badania dr. Adam Gazzaleya z UC San Francisco wykazały, iż specjalistyczne gry komputerowe mogą poprawiać uwagę i pamięć u osób starszych, potencjalnie opóźniając wystąpienie objawów demencji.

Leczenie zaburzeń neurorozwojowych

Terapie wykorzystujące neuroplastyczność są również stosowane w leczeniu zaburzeń neurorozwojowych, takich jak dysleksja czy ADHD. Program Fast ForWord, opracowany przez dr. Michaela Mersenicha i dr. Paulę Tallal, wykorzystuje zasady neuroplastyczności do poprawy przetwarzania słuchowego i umiejętności językowych u dzieci z trudnościami w czytaniu.

Przyszłość badań nad neuroplastycznością

Badania nad neuroplastycznością mózgu wciąż się rozwijają, otwierając nowe możliwości w dziedzinie neurokognitywistyki, medycyny i edukacji:

  1. Neurostymulacja: Techniki takie jak przezczaszkowa stymulacja magnetyczna (TMS) czy przezczaszkowa stymulacja prądem stałym (tDCS) są badane jako metody zwiększania neuroplastyczności w określonych obszarach mózgu.
  2. Biomarkery neuroplastyczności: Naukowcy pracują nad identyfikacją biomarkerów, które pozwoliłyby na monitorowanie zmian neuroplastycznych w czasie rzeczywistym, co mogłoby zrewolucjonizować podejście do rehabilitacji neurologicznej.
  3. Neurofeedback: Techniki neurofeedbacku, umożliwiające osobom badanym obserwację i modulację własnej aktywności mózgowej, są rozwijane jako narzędzia wspierające neuroplastyczność.

Podsumowanie

Neuroplastyczność stanowi fundamentalną adekwatność mózgu, która umożliwia mu adaptację do zmieniających się warunków przez całe życie człowieka. Coraz lepsze zrozumienie mechanizmów leżących u podstaw plastyczności neuronalnej otwiera nowe możliwości w dziedzinie edukacji, terapii i rehabilitacji neurologicznej.

Badania naukowe jednoznacznie wskazują, iż poprzez odpowiedni styl życia, obejmujący aktywność fizyczną, stymulację poznawczą, zdrową dietę i adekwatne zarządzanie stresem, możemy wspierać i wzmacniać naturalną zdolność naszego mózgu do zmian i adaptacji. Neuroplastyczność pokazuje, iż nasz mózg nie jest statycznym organem, ale dynamicznym, ciągle zmieniającym się systemem, który odpowiada na nasze codzienne wybory i działania.

Dalsze badania nad neuroplastycznością będą z pewnością prowadzić do rozwoju nowych, bardziej skutecznych metod terapii zaburzeń neurologicznych i psychiatrycznych oraz do optymalizacji procesów uczenia się i rozwoju poznawczego w każdym wieku.

Bibliografia

  1. Merzenich, M. M., et al. (2014). „Brain plasticity-based therapeutics.” Frontiers in Human Neuroscience, 8, 385.
  2. Kandel, E. R., et al. (2014). „The molecular and systems biology of memory.” Cell, 157(1), 163-186.
  3. Kempermann, G., et al. (2018). „Human adult neurogenesis: Evidence and remaining questions.” Cell Stem Cell, 23(1), 25-30.
  4. Maguire, E. A., et al. (2000). „Navigation-related structural change in the hippocampi of taxi drivers.” Proceedings of the National Academy of Sciences, 97(8), 4398-4403.
  5. Pascual-Leone, A., et al. (2005). „The plastic human brain cortex.” Annual Review of Neuroscience, 28, 377-401.
  6. van Praag, H., et al. (2005). „Exercise enhances learning and hippocampal neurogenesis in aged mice.” Journal of Neuroscience, 25(38), 8680-8685.
  7. Walker, M. P., & Stickgold, R. (2006). „Sleep, memory, and plasticity.” Annual Review of Psychology, 57, 139-166.
  8. Gómez-Pinilla, F. (2008). „Brain foods: The effects of nutrients on brain function.” Nature Reviews Neuroscience, 9(7), 568-578.
  9. McEwen, B. S. (2012). „Brain on stress: How the social environment gets under the skin.” Proceedings of the National Academy of Sciences, 109(Supplement 2), 17180-17185.
  10. Davidson, R. J., & McEwen, B. S. (2012). „Social influences on neuroplasticity: Stress and interventions to promote well-being.” Nature Neuroscience, 15(5), 689-695.
  11. Morris, M. C., et al. (2015). „MIND diet associated with reduced incidence of Alzheimer’s disease.” Alzheimer’s & Dementia, 11(9), 1007-1014.
  12. Taub, E., et al. (2002). „Technique to improve chronic motor deficit after stroke.” Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 83(8), 1073-1080.
  13. Gazzaley, A., et al. (2013). „Video game training enhances cognitive control in older adults.” Nature, 501(7465), 97-101.
  14. Tall, P., & Gaab, N. (2017). „From genes to behavior in developmental dyslexia.” Nature Reviews Neuroscience, 18(5), 285-300.
  15. Sitaram, R., et al. (2017). „Closed-loop brain training: The science of neurofeedback.” Nature Reviews Neuroscience, 18(2), 86-100.
Idź do oryginalnego materiału