Na agresję trzeba reagować – apel psychologa po tragedii w Tarnowie (audycja z 15.04.2025)

rdn.pl 2 dni temu
Zdjęcie: Na agresję trzeba reagować – apel psychologa po tragedii w Tarnowie (audycja z 15.04.2025)


– Brak wyciągania wniosków z drobnych incydentów może prowadzić do eskalacji przemocy – ostrzega psycholog Patryk Hajdo. W audycji Bez Skierowania odniósł się do wstrząsającej tragedii w Tarnowie, gdzie 16-latek zginął z rąk swojego rówieśnika po kłótni w lasku Lipie.

– Na agresję trzeba reagować zawsze i stanowczo. Trzeba ją nazywać po imieniu i się jej sprzeciwiać. Granica, za którą nie idą konsekwencje, to granica martwa – mówił ekspert.

– Trzeba jasno powiedzieć, iż nie zgadzamy się na agresję, trzeba powiedzieć czym jest ta agresja, bo tutaj warto zwrócić uwagę, iż o ile ja jako człowiek dorosły powiem do nastolatka 'nie wolno być agresywnym’, to on powie, kopiąc kolegę, iż on agresywny nie jest, ponieważ w jego przeżywaniu wszyscy rówieśnicy tak robią i to nie jest żadna agresja. Więc trzeba to nazwać konkretnie, iż kopanie, szturchanie, plucie, dokuczanie, wyzywanie czy obrażanie, to są przejawy agresji. Trzeba zawsze powiedzieć jakie konsekwencje wyciągniemy o ile nasz nastolatek nie powstrzyma się przed tym, ponieważ postawienie granicy to jedno, ale granica bez konsekwencji jest zawsze granicą martwą.

Specjalista w pracy z dziećmi i młodzieżą zwrócił uwagę, iż kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje zachowanie ważne jest od najmłodszych lat.

– Tak, aby w umyśle dziecka, a potem nastolatka tworzył się związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy tym co ja dzisiaj zmajstrowałem, a tym iż nie ma potem dobranocki, czyli tym co ja zrobiłem, a jakie spotykają mnie konsekwencje. Wówczas konsekwencje w formie represji ze strony aparatu sprawiedliwości nie będą tylko fantazją, czymś co mnie nie dotyczy, ale czymś co może mnie realnie spotkać.

Zdaniem psychologa, w ograniczeniu agresywnych zachowań wśród uczniów, może pomóc większy nacisk na dyscyplinę w szkołach.

– Bo o ile nasze nastolatki są świadkami tego, iż można być agresywnym wobec nauczyciela i on jedynie może wpisać uwagę, to w zasadzie można zrobić wszystko i każdemu.

Patryk Hajdo dodał, iż do przemocy wśród nastolatków dochodzi coraz częściej, czasem z powodów tak błahych, jak brak markowych ubrań czy bycie 'innym” w oczach grupy, dlatego ważna jest rozmowa, która pomoże młodym wyrazić emocje i lepiej zrozumieć pewne zachowania.

– Można zapytać 'co ty sądzisz, jak ty to widzisz’, troszkę ukierunkowując rozmowę na określone tory, czyli 'jak myślisz, czemu tak zrobił, a co mógłby zrobić innego, a czy ty wiesz jak się zachować’. Warto też mieć taką uważność, iż nasz nastolatek często będzie udzielał odpowiedzi, które naszym pedagogicznym zdaniem są niewłaściwe i nam się nie podobają, ale to nie do końca chodzi o to, żeby on od razu wiedział, bardziej chodzi o to, żeby pokazać mu coś co zaprocentuje w przyszłości.

Przypomnijmy – niedawno w Tarnowie doszło do tragicznego zdarzenia. 16-latek ugodził nożem swojego rówieśnika podczas kłótni w lasku Lipie. Chłopiec zmarł po kilku godzinach w szpitalu.

Dziś tarnowska młodzież przejdzie ulicami miasta w marszu przeciwko przemocy, by uczcić pamięć ofiary i wyrazić sprzeciw wobec obojętności na agresję.

Radio RDN · Bez Skierowania – Agresja
Idź do oryginalnego materiału