Jakie ćwiczenia wspierają rozwój teorii umysłu uczniów z autyzmem?

autyzmwszkole.com 1 dzień temu
Reklamy

Rozwój teorii umysłu. Praktyczne porady i skuteczne metody wsparcia w budowaniu umiejętności społecznych i emocjonalnych.

Teoria umysłu, czyli zdolność do rozumienia stanów umysłowych innych ludzi, takich jak myśli, emocje, intencje czy pragnienia, jest jednym z kluczowych obszarów trudnych dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). Braki w tej dziedzinie mogą prowadzić do problemów z nawiązywaniem relacji, empatią oraz komunikacją międzyludzką. Na szczęście, istnieje wiele skutecznych ćwiczeń i strategii wspierających rozwój teorii umysłu, które można stosować zarówno w szkole, jak i w domu.


Dlaczego rozwój teorii umysłu jest ważny?

Dla uczniów ze spektrum autyzmu rozwój teorii umysłu jest kluczowy, aby:

  • Rozumieć punkt widzenia innych ludzi.
  • Rozpoznawać i interpretować emocje.
  • Budować umiejętności społeczne, takie jak kooperacja i empatia.
  • Lepiej radzić sobie w sytuacjach wymagających elastyczności myślenia.

Poniżej przedstawiamy kilka praktycznych ćwiczeń, które wspierają rozwój teorii umysłu u dzieci z ASD.


Ćwiczenia wspierające rozwój teorii umysłu

1. Zabawa w zgadywanie emocji

  • Opis: Pokazuj dziecku obrazki lub zdjęcia przedstawiające ludzi w różnych sytuacjach. Zapytaj: „Jak myślisz, co ta osoba czuje? Dlaczego tak myślisz?”.
  • Cel: Nauka identyfikowania i rozumienia emocji innych.
  • Wskazówki: Wybieraj obrazki z wyraźnymi emocjami, takimi jak radość, smutek czy złość.

2. Historie bez zakończenia

  • Opis: Opowiadaj dziecku krótkie historie i poproś, aby przewidziało, co może się wydarzyć dalej.
  • Cel: Rozwijanie umiejętności przewidywania intencji innych ludzi.
  • Przykład: „Ania widzi, iż jej kolega upuścił zeszyt. Co zrobi Ania?”
eBook: Trening Teorii Umysłu dla dzieci ze spektrum autyzmu 18 zł
Reklamy

3. Role-play

  • Opis: Organizuj scenki rodzajowe, w których dziecko musi wcielić się w rolę innej osoby.
  • Cel: Rozwijanie empatii i zrozumienia perspektywy innych.
  • Przykład: Dziecko udaje nauczyciela i musi odpowiedzieć na pytania uczniów.

4. Gra „Co myśli osoba na obrazku?”

  • Opis: Pokazuj zdjęcia ludzi w różnych sytuacjach (np. dziecko, które patrzy na prezent). Zapytaj: „Co ta osoba może myśleć? Co czuje?”.
  • Cel: Nauka interpretowania kontekstu sytuacji i wyrazów twarzy.

5. Zabawy z „fałszywymi przekonaniami”

  • Opis: Używaj prostych historii, aby pokazać dziecku, iż inni mogą wierzyć w coś, co nie jest prawdą.
  • Cel: Zrozumienie, iż ludzie mogą mieć inne przekonania i wiedzę.
  • Przykład: Pokaż dziecku pudełko po ciastkach, w którym znajdują się kredki, i zapytaj: „Co myślisz, iż ktoś inny pomyśli, iż jest w środku?”.

6. Tworzenie komiksów

  • Opis: Dziecko wymyśla dialogi dla postaci w komiksie.
  • Cel: Rozwijanie zdolności przewidywania intencji i myśli innych ludzi.
  • Wskazówki: Wybieraj proste komiksy, aby ułatwić dziecku zadanie.

7. Opowiadanie własnych przeżyć

  • Opis: Zachęcaj dziecko do opowiadania o swoich doświadczeniach i uczuciach, a następnie dopytuj: „A co myślała wtedy inna osoba?”.
  • Cel: Nauka refleksji nad swoimi emocjami i emocjami innych.

Współpraca z rodzicami i nauczycielami

Rodzice i nauczyciele mogą odegrać kluczową rolę w rozwijaniu teorii umysłu u dzieci z autyzmem poprzez:

  1. Codzienne rozmowy: Zadawanie pytań typu: „Dlaczego tak myślisz?”, „Jak myślisz, co czuje twój kolega?”.
  2. Używanie literatury: Czytanie książek, w których bohaterowie przeżywają różne emocje, i dyskutowanie o ich myślach oraz uczuciach.
  3. Wykorzystywanie codziennych sytuacji: Omawianie zachowań innych ludzi w codziennych kontekstach, np. „Dlaczego pan w sklepie wygląda na zdenerwowanego?”.

Podsumowanie

Rozwój teorii umysłu u uczniów z autyzmem wymaga systematycznej pracy i wykorzystania różnorodnych metod oraz narzędzi. Proste ćwiczenia, takie jak zabawy w zgadywanie emocji, historie z niedokończonym zakończeniem czy role-play, mogą znacząco wpłynąć na zdolność dziecka do rozumienia i reagowania na potrzeby innych. kooperacja rodziców, nauczycieli i terapeutów jest kluczowa w tworzeniu środowiska sprzyjającego rozwojowi umiejętności społecznych u dzieci z ASD.

Scenariusze zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze spektrum autyzmu eBook 21 zł

Przykładowe zajęcia terapeutyczne ćwiczące teorię umysłu

Temat: Historia z perspektywą

Cel zajęcia: Rozwijanie umiejętności rozumienia perspektyw innych ludzi, przewidywania ich intencji oraz rozwijanie empatii.

Materiały:

  • Zdjęcia przedstawiające codzienne sytuacje (np. dzieci bawiące się na placu zabaw, osoba czytająca książkę, rodzina przy stole).
  • Arkusze z pytaniami pomocniczymi.
  • Kolorowe kredki, kartki papieru.

Czas trwania: 45 minut.


Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie (10 minut):
    • Terapeuta opowiada dzieciom, czym jest teoria umysłu: „Teoria umysłu to zdolność do myślenia o tym, co myślą, czują i chcą robić inni ludzie. Pomaga nam to lepiej rozumieć innych i budować relacje.”
    • Krótka dyskusja: „Jak myślisz, dlaczego warto rozumieć, co czują inni ludzie?”
  2. Prezentacja materiałów (5 minut):
    • Terapeuta pokazuje jedno wybrane zdjęcie, np. dziecko, które patrzy na balonik unoszący się w powietrzu.
    • Pyta: „Co się tutaj dzieje? Co myśli to dziecko? Jakie emocje przeżywa? Dlaczego tak myślicie?”
  3. Część główna (20 minut):
    • Krok 1: Każde dziecko otrzymuje inne zdjęcie przedstawiające sytuację z udziałem ludzi.
    • Krok 2: Dziecko analizuje zdjęcie, odpowiadając na pytania z arkusza pomocniczego:
      • „Co widzisz na obrazku?”
      • „Jakie emocje może czuć osoba na zdjęciu?”
      • „Co myśli ta osoba? Dlaczego?”
      • „Co mogłoby się wydarzyć dalej?”
    • Krok 3: Dzieci rysują kolejną scenę, w której pokazują, co ich zdaniem mogłoby się stać następnie. Dodają dialogi lub opisy myśli bohaterów.
  4. Prezentacja prac (10 minut):
    • Każde dziecko opowiada o swoim obrazku i wyjaśnia, dlaczego wybrało takie zakończenie historii.
    • Grupa dyskutuje: „Czy mogło być inaczej? Jak myślisz, jak poczułaby się ta osoba w innej sytuacji?”

Podsumowanie:

  • Terapeuta chwali dzieci za ich pomysły i zaangażowanie.
  • Wskazuje, jak ważne jest rozumienie innych ludzi w codziennym życiu: „Dzięki tym umiejętnościom możemy pomagać innym i budować przyjaźnie.”
  • Pyta: „Czego się dzisiaj nauczyłeś o emocjach i myślach innych ludzi?”

Dodatkowe wskazówki:

  • Dostosuj trudność zadań do wieku i poziomu funkcjonowania dzieci.
  • Wykorzystuj różne materiały wizualne, np. ilustracje z książek, zdjęcia z czasopism czy obrazki rysowane przez dzieci.
eBook Trening Umiejętności Społecznych dla dziecka ze spektrum autyzmu: Praktyczny przewodnik z ćwiczeniami – 17 zł
Mowa – pakiet zajęć. Trening logopedyczny dla ucznia ze spektrum autyzmu – 9 zł
Idź do oryginalnego materiału