Indywidualny Program Edukacyjno -Terapeutyczny dla ucznia ze spektrum autyzmu

autyzmwszkole.com 1 rok temu
Reklamy

Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU)

Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU) jest dokumentem indywidualnym i musi uwzględniać konkretne potrzeby i charakterystykę danego ucznia. WOPFU powinna być opracowana przez zespół specjalistów w oparciu o dokładną diagnozę i obserwacje indywidualne ucznia. Oto przykładowa struktura WOPFU dla ucznia ze spektrum autyzmu z problemami z komunikacją i motoryką małą:

Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU) dla ucznia ze spektrum autyzmu – przykład

Dane ucznia:

  • Imię i nazwisko ucznia: [Imię i nazwisko ucznia]
  • Data urodzenia: [Data urodzenia ucznia]
  • Numer orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego: [Numer orzeczenia]

Opis indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia:

  • Mocne strony ucznia:
    • [zainteresowania: ptaki, gry komputerowe, pociągi, fotografowanie]
  • Trudności i wyzwania:
    • [trudności w zakresie komunikacji, motoryki małej, artykulacji i umiejętności społecznych]
    • uczeń gwałtownie się rozprasza/ trudności z uwagą
Reklamy
Pakiet Uwaga – Jesienne inspiracje dla ucznia ze spektrum autyzmu – 9 zł

Wsparcie i interwencje terapeutyczne:

  • Zakres wsparcia:
    • [Opis rodzaju wsparcia, jakie uczniowi jest udzielane, np. terapia mowy, terapia zajęciowa: rozwijanie komunikacji, motoryki małej, uwagi i umiejętności społecznych]
  • Cele i działania terapeutyczne:
    • [Szczegółowy opis celów terapeutycznych i działań mających wspierać ucznia w osiągnięciu tych celów]

Przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu ucznia:

  • Bariery i ograniczenia:
    • [Opis barier i ograniczeń, które utrudniają funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym, np. trudności w komunikacji werbalnej]
  • Trudności w zakresie włączenia ucznia w zajęcia:
    • [Opis trudności, jakie uczeń może napotykać w integracji z rówieśnikami i włączaniu się do grupy: brak zainteresowania wspólnymi zajęciami z rówieśnikami, słaba komunikacja i motoryka mała: pisanie, rysowanie, wycinanie, wydzieranie itp.]

Podpisy i adnotacje:

  • Imiona i nazwiska osób odpowiedzialnych za opracowanie WOPFU:
    • [Imiona i nazwiska nauczycieli, terapeutów, specjalistów]
  • Adnotacja o otrzymaniu przez rodziców kopii WOPFU:
    • [Data potwierdzenia otrzymania kopii przez rodziców]
  • Adnotacja o dokonaniu okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia:
    • [Data i wyniki okresowej oceny poziomu funkcjonowania ucznia]

Pamiętaj, iż powyższy przykład to jedynie struktura WOPFU, która musi być dostosowana do indywidualnych potrzeb i charakterystyki danego ucznia. Opracowanie WOPFU wymaga współpracy zespołu specjalistów oraz uwzględnienia diagnozy i obserwacji indywidualnych.

INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNY dla ucznia ze spektrum autyzmu – przykład

Imię i nazwisko ucznia: [Imię i nazwisko ucznia]

Data urodzenia: [Data urodzenia ucznia]

Diagnoza: Spektrum autyzmu z trudnościami w komunikacji i motoryce małej.

Cele ogólne:

  1. Poprawa umiejętności komunikacyjnych ucznia.
  2. Rozwinięcie umiejętności motorycznych małych (np. umiejętność trzymania ołówka, krojenia jedzenia).
  3. Wspieranie rozwoju społecznych umiejętności interakcji z rówieśnikami i dorosłymi.
  4. Zwiększenie samodzielności w codziennych czynnościach.
  5. Uczenie technik relaksacyjnych.

Cele szczegółowe:

Komunikacja:

  1. Uczeń będzie w stanie używać komunikacji werbalnej lub alternatywnej (np. komunikacji augmentatywnej i alternatywnej – AAC) w celu wyrażania podstawowych potrzeb (np. prośba o jedzenie, picie, toaletę).
  2. Uczeń będzie rozwijał/mógł inicjować prostą komunikację werbalną (np. witaj, do widzenia) w odpowiednich kontekstach społecznych.
  3. Uczeń będzie rozwijać rozumienie mowy werbalnej i mowy niewerbalnej (np. gestów, mimiki) w celu poprawy umiejętności komunikacji.
  4. Wspieranie ucznia w wyrażaniu swoich uczuć i emocji (np. poprzez wskazywanie obrazków lub kart z emocjami).

Motoryka mała:

  1. Uczeń będzie rozwijać zdolności manipulacyjne, takie jak trzymanie ołówka lub kredki.
  2. Uczeń będzie ćwiczył umiejętność krojenia jedzenia (np. placuszki, owoce), plasteliny/ciastoliny (kopytka, pizza itp.), wyklejał kropki z plasteliny na gotowym szablonie z pomocą dorosłego.
  3. Wprowadzenie ćwiczeń kształtujących motorykę małą (np. układanie klocków, rysowanie kółek, rysowanie po kropkach, po śladzie, przekładanie małych przedmiotów z jednego pojemnika do drugiego, przyczepianie klamerek, celu poprawy precyzji ruchów rąk i wzmocnienia mięśni palców i dłoni.

Rozwój społeczny:

  1. Uczeń będzie uczestniczył w sesjach terapii zajęciowej z udziałem rówieśników, pod nadzorem terapeuty.
  2. Wspieranie ucznia w nawiązywaniu kontaktu z rówieśnikami i próbie reagowania na interakcje społeczne (np. podawanie ręki).
  3. Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie, poprzez wspólne zabawy i zadania.
  4. Wspieranie ucznia w rozumieniu zasad towarzyszenia i zachowania się w grupie.
Reklamy
Terapia pedagogiczna i psychologiczna Premium

Samodzielność:

  1. Uczeń będzie uczestniczył w codziennych czynnościach, takich jak ubieranie się, mycie rąk i twarzy oraz samoobsługa pod nadzorem dorosłego.
  2. Wprowadzenie rutyn dnia, aby pomóc uczniowi w przewidywaniu co nastąpi, co zwiększy jego poczucie kontroli i bezpieczeństwa.

Metody i techniki terapeutyczne:

  1. Terapia mowy i komunikacji werbalnej oraz AAC.
  2. Terapia zajęciowa z wykorzystaniem ćwiczeń motoryki małej.
  3. Zajęcia w grupie z rówieśnikami pod nadzorem terapeuty/asystenta.
  4. Program treningu umiejętności społecznych.
  5. Tworzenie spersonalizowanych materiałów edukacyjnych i narzędzi do komunikacji.
Arkusze do rysowania obiema rękami doskonalące koordynację obupółkulową
Jesienna grafomotoryka dla dzieci
Jesienne wyklejanie kropek z plasteliny – rozwijanie motoryki małej

Okres realizacji programu: Program będzie realizowany przez cały rok szkolny, z regularnym monitorowaniem postępów ucznia i dostosowywaniem działań terapeutycznych w miarę potrzeb.

Ocena postępów: Postępy ucznia będą monitorowane regularnie przez nauczycieli, terapeutów i rodziców. Oceny będą oparte na obserwacjach, ewaluacjach oraz analizie osiągnięć w zakresie celów programu.

Współpraca z rodzicami: Rodzice będą regularnie informowani o postępach swojego dziecka i zachęcani do aktywnego uczestnictwa w programie terapeutycznym oraz w ćwiczeniach i technikach, które można stosować w domu, aby wspierać rozwój dziecka.

Podpis terapeuty/nauczyciela: [Podpis terapeuty/nauczyciela odpowiedzialnego za program]

Opracowanie: Sylwia Merchut (Iwan)

Dostęp premium
Mowa – pakiet zajęć. Trening logopedyczny dla ucznia ze spektrum autyzmu – 9 zł
Reklamy
Idź do oryginalnego materiału