Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU)
Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU) jest dokumentem indywidualnym i musi uwzględniać konkretne potrzeby i charakterystykę danego ucznia. WOPFU powinna być opracowana przez zespół specjalistów w oparciu o dokładną diagnozę i obserwacje indywidualne ucznia. Oto przykładowa struktura WOPFU dla ucznia ze spektrum autyzmu z problemami z komunikacją i motoryką małą:
Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia (WOPFU) dla ucznia ze spektrum autyzmu – przykład
Dane ucznia:
- Imię i nazwisko ucznia: [Imię i nazwisko ucznia]
- Data urodzenia: [Data urodzenia ucznia]
- Numer orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego: [Numer orzeczenia]
Opis indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia:
- Mocne strony ucznia:
- [zainteresowania: ptaki, gry komputerowe, pociągi, fotografowanie]
- Trudności i wyzwania:
- [trudności w zakresie komunikacji, motoryki małej, artykulacji i umiejętności społecznych]
- uczeń gwałtownie się rozprasza/ trudności z uwagą
Pakiet Uwaga – Jesienne inspiracje dla ucznia ze spektrum autyzmu – 9 zł
Wsparcie i interwencje terapeutyczne:
- Zakres wsparcia:
- [Opis rodzaju wsparcia, jakie uczniowi jest udzielane, np. terapia mowy, terapia zajęciowa: rozwijanie komunikacji, motoryki małej, uwagi i umiejętności społecznych]
- Cele i działania terapeutyczne:
- [Szczegółowy opis celów terapeutycznych i działań mających wspierać ucznia w osiągnięciu tych celów]
Przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu ucznia:
- Bariery i ograniczenia:
- [Opis barier i ograniczeń, które utrudniają funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym, np. trudności w komunikacji werbalnej]
- Trudności w zakresie włączenia ucznia w zajęcia:
- [Opis trudności, jakie uczeń może napotykać w integracji z rówieśnikami i włączaniu się do grupy: brak zainteresowania wspólnymi zajęciami z rówieśnikami, słaba komunikacja i motoryka mała: pisanie, rysowanie, wycinanie, wydzieranie itp.]
Podpisy i adnotacje:
- Imiona i nazwiska osób odpowiedzialnych za opracowanie WOPFU:
- [Imiona i nazwiska nauczycieli, terapeutów, specjalistów]
- Adnotacja o otrzymaniu przez rodziców kopii WOPFU:
- [Data potwierdzenia otrzymania kopii przez rodziców]
- Adnotacja o dokonaniu okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia:
- [Data i wyniki okresowej oceny poziomu funkcjonowania ucznia]
Pamiętaj, iż powyższy przykład to jedynie struktura WOPFU, która musi być dostosowana do indywidualnych potrzeb i charakterystyki danego ucznia. Opracowanie WOPFU wymaga współpracy zespołu specjalistów oraz uwzględnienia diagnozy i obserwacji indywidualnych.
INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNY dla ucznia ze spektrum autyzmu – przykład
Imię i nazwisko ucznia: [Imię i nazwisko ucznia]
Data urodzenia: [Data urodzenia ucznia]
Diagnoza: Spektrum autyzmu z trudnościami w komunikacji i motoryce małej.
Cele ogólne:
- Poprawa umiejętności komunikacyjnych ucznia.
- Rozwinięcie umiejętności motorycznych małych (np. umiejętność trzymania ołówka, krojenia jedzenia).
- Wspieranie rozwoju społecznych umiejętności interakcji z rówieśnikami i dorosłymi.
- Zwiększenie samodzielności w codziennych czynnościach.
- Uczenie technik relaksacyjnych.
Cele szczegółowe:
Komunikacja:
- Uczeń będzie w stanie używać komunikacji werbalnej lub alternatywnej (np. komunikacji augmentatywnej i alternatywnej – AAC) w celu wyrażania podstawowych potrzeb (np. prośba o jedzenie, picie, toaletę).
- Uczeń będzie rozwijał/mógł inicjować prostą komunikację werbalną (np. witaj, do widzenia) w odpowiednich kontekstach społecznych.
- Uczeń będzie rozwijać rozumienie mowy werbalnej i mowy niewerbalnej (np. gestów, mimiki) w celu poprawy umiejętności komunikacji.
- Wspieranie ucznia w wyrażaniu swoich uczuć i emocji (np. poprzez wskazywanie obrazków lub kart z emocjami).
Motoryka mała:
- Uczeń będzie rozwijać zdolności manipulacyjne, takie jak trzymanie ołówka lub kredki.
- Uczeń będzie ćwiczył umiejętność krojenia jedzenia (np. placuszki, owoce), plasteliny/ciastoliny (kopytka, pizza itp.), wyklejał kropki z plasteliny na gotowym szablonie z pomocą dorosłego.
- Wprowadzenie ćwiczeń kształtujących motorykę małą (np. układanie klocków, rysowanie kółek, rysowanie po kropkach, po śladzie, przekładanie małych przedmiotów z jednego pojemnika do drugiego, przyczepianie klamerek, celu poprawy precyzji ruchów rąk i wzmocnienia mięśni palców i dłoni.
Rozwój społeczny:
- Uczeń będzie uczestniczył w sesjach terapii zajęciowej z udziałem rówieśników, pod nadzorem terapeuty.
- Wspieranie ucznia w nawiązywaniu kontaktu z rówieśnikami i próbie reagowania na interakcje społeczne (np. podawanie ręki).
- Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie, poprzez wspólne zabawy i zadania.
- Wspieranie ucznia w rozumieniu zasad towarzyszenia i zachowania się w grupie.
Terapia pedagogiczna i psychologiczna Premium
Samodzielność:
- Uczeń będzie uczestniczył w codziennych czynnościach, takich jak ubieranie się, mycie rąk i twarzy oraz samoobsługa pod nadzorem dorosłego.
- Wprowadzenie rutyn dnia, aby pomóc uczniowi w przewidywaniu co nastąpi, co zwiększy jego poczucie kontroli i bezpieczeństwa.
Metody i techniki terapeutyczne:
- Terapia mowy i komunikacji werbalnej oraz AAC.
- Terapia zajęciowa z wykorzystaniem ćwiczeń motoryki małej.
- Zajęcia w grupie z rówieśnikami pod nadzorem terapeuty/asystenta.
- Program treningu umiejętności społecznych.
- Tworzenie spersonalizowanych materiałów edukacyjnych i narzędzi do komunikacji.
Arkusze do rysowania obiema rękami doskonalące koordynację obupółkulową
Jesienna grafomotoryka dla dzieci
Jesienne wyklejanie kropek z plasteliny – rozwijanie motoryki małej
Okres realizacji programu: Program będzie realizowany przez cały rok szkolny, z regularnym monitorowaniem postępów ucznia i dostosowywaniem działań terapeutycznych w miarę potrzeb.
Ocena postępów: Postępy ucznia będą monitorowane regularnie przez nauczycieli, terapeutów i rodziców. Oceny będą oparte na obserwacjach, ewaluacjach oraz analizie osiągnięć w zakresie celów programu.
Współpraca z rodzicami: Rodzice będą regularnie informowani o postępach swojego dziecka i zachęcani do aktywnego uczestnictwa w programie terapeutycznym oraz w ćwiczeniach i technikach, które można stosować w domu, aby wspierać rozwój dziecka.
Podpis terapeuty/nauczyciela: [Podpis terapeuty/nauczyciela odpowiedzialnego za program]
Opracowanie: Sylwia Merchut (Iwan)
Dostęp premium
Mowa – pakiet zajęć. Trening logopedyczny dla ucznia ze spektrum autyzmu – 9 zł