Amerykańska Agencja Żywności i Leków (FDA) uznała, iż szczoteczka do zębów wykorzystująca technologię radiofrekwencji, która pojawiła się na tamtejszym rynku, jest wyrobem medycznym. Oznacza to, iż produkt będzie poddawany bardziej rygorystycznym kontrolom mającym na celu sprawdzenie jego bezpieczeństwa i skuteczności.
Radiofrekwencja to technologia wykorzystująca promieniowanie elektromagnetyczne o częstotliwości fal radiowych wytwarzane przez prąd zmienny. Do tej pory była stosowana głównie w kosmetologii i medycynie estetycznej – zabiegi radiofrekwencji pobudzają naturalne procesy regeneracji skóry, odmładzają ją, ujędrniają, redukują zmarszczki i rozstępy.
O krok dalej w wykorzystaniu technologii poszła jednak amerykańska firma Skinovations Limited, która wykorzystała opatentowaną technologię radiofrekwencji w elektrycznej szczoteczce do zębów. Producent twierdzi, iż emitowane przez szczoteczkę fale radiowe (RF) pozwalają rozbijać osadzające się na zębach zanieczyszczenia, a dzięki temu – skutecznej je usuwać, zapewniając lepsze działanie ochronne dla zębów i dziąseł.
FDA: szczoteczka wykorzystujące fale radiowe to wyrób medyczny
Zgodnie z obowiązującym w USA prawem, firma Skinovations Limited złożyła wniosek o klasyfikację szczoteczki do Agencji Żywności i Leków (FDA). Po początkowej analizie FDA zdecydowała, iż produkt należy uznać za wyrób medyczny klasy II, czyli urządzenie, które wymaga specjalnych kontroli mających na celu sprawdzenie jego bezpieczeństwa i skuteczności.
W swojej najnowszej decyzji FDA jeszcze bardziej zaostrzyła postępowanie – szczoteczki do zębów wykorzystujące technologię radiofrekwencji muszą spełniać bardzo rygorystyczne wymagania, które z jednej strony – pozwalają na skuteczne stosowanie w codziennej pielęgnacji, a z drugiej – złagodzą potencjalne zagrożenia dla zdrowia związane z używaniem takiego urządzenia.
Pełny tekst ostatecznego rozporządzenia FDA dotyczącego klasyfikacji szczoteczek radiowych jest dostępny na stronach amerykańskiej administracji federalnej.
Motywowanie pacjentów do prawidłowej higieny jamy ustnej to jedno z głównych zadań profilaktycznych w codziennej pracy higienistek stomatologicznych. – Motywację należy traktować jako bodziec do tego, by pacjent przekształcił ją w długotrwały nawyk – mówi dypl. hig. stom. Dominika Jordan, higienistka z bogatym doświadczeniem zawodowym, ambasadorka wielu branżowych projektów, uczestniczka licznych wydarzeń naukowych, prelegentka szkoleń i konferencji. Jak dodaje, w motywowaniu pacjentów przydatne mogą być nowoczesne technologie, np. aplikacje mobilne przypominające o konieczności wymiany szczoteczki czy porze umycia zębów.
Źródło: https://incompliancemag.com/
Fot. https://toothwave.com/