W ostatnich latach rośnie liczba dzieci zmagających się z trudnościami psychicznymi. Coraz częściej pojawiają się myśli samobójcze i przypadki samookaleczeń. Tymczasem dostęp do specjalistycznej pomocy, w tym wizyt u psychiatry dziecięcego, bywa mocno ograniczony – czas oczekiwania może wynosić choćby kilka miesięcy.
Aby poprawić tę dramatyczną sytuację, samorząd województwa dolnośląskiego podejmuje szereg działań. Po niedawnym przekazaniu 5 mln zł na wsparcie psychologiczne w szkołach poprzez dyżury psychologów w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, rusza kolejna inicjatywa – program „ABC Empatii”.
W ramach programu, do 52 szkół podstawowych na Dolnym Śląsku trafią podręczniki „ABC Empatii” – materiały edukacyjne stworzone z myślą o dzieciach z klas 1–3. Książeczki mają pomóc nauczycielom w rozmowie z dziećmi na tematy emocji, empatii, tolerancji, miłości, zrozumienia i wzajemnego szacunku.
– To pilotażowy projekt skierowany do najmłodszych uczniów. Jego głównym celem jest wsparcie kadry pedagogicznej w pracy wychowawczej. Projekt ma budżet 200 tys. zł, w całości pokryty z funduszy wojewódzkich – podkreślił wicemarszałek województwa, Wojciech Bochnak.
Inicjatywa została zainicjowana przez Dolnośląską Radę Kobiet, działającą przy samorządzie województwa. Jej członkini, posłanka Jolanta Niezgodzka, zwróciła uwagę na konieczność systemowego wsparcia dzieci.
-Widzimy, z jakimi kryzysami emocjonalnymi mierzy się młode pokolenie. Dlatego musimy działać – mądrze, odpowiedzialnie i z empatią. Edukacja emocjonalna od najmłodszych lat pomoże dzieciom lepiej rozumieć siebie i innych. „ABC Empatii” pokaże im, iż różnorodność jest wartością, a akceptacja i tolerancja – najważniejsze dla relacji międzyludzkich.
Dolnośląska Kurator Oświaty, Ewa Skrzywanek, przypomniała, iż choć szkoła odgrywa istotną rolę w procesie wychowawczym, to główną odpowiedzialność za wsparcie emocjonalne dzieci ponosi dom.
W ramach programu nauczyciele otrzymają nie tylko książeczki, ale także scenariusze dydaktyczne i materiały metodyczne, które pomogą w prowadzeniu zajęć wspierających rozwój emocjonalny uczniów.