4 grudnia w poniedziałek w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym w Gdańsku zainaugurowano ogólnopolską kampanię społeczną skierowaną do pacjentów pod hasłem „Wymagaj Jakości”. Jej celem jest utworzenie listy szpitali, które przestrzegają standardów opieki i oferują najwyższą jakość. Pierwszym szpitalem w Polsce, który otrzymał to oznaczenie, jest właśnie UCK w Gdańsku.
– Dziś wspólnie z Uniwersyteckim Centrum Klinicznym inaugurujemy kampanię dotyczącą jakości w ochronie zdrowia i stawiania na nią. Chcemy zachęcić pacjentów, żeby wybierali placówki z najwyższą jakością i przez to pokazywali, iż nie tolerują tych szpitali, które jakości nie traktują poważnie – mówił Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta, w trakcie briefingu prasowego dotyczącego inauguracji akcji „Wymagaj jakości” związanej z upowszechnianiem systemu jakości dla pacjentów w polskich placówkach ochrony zdrowia.
Szpital, który prowadzi pacjenta za rękę
Jak podkreślono na stronie UCK w Gdańsku – od 1 stycznia 2024 r. w życie wchodzi większość przepisów o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Ustawa ma na celu wdrożenie rozwiązań prawno-organizacyjnych, które w sposób kompleksowy i skoordynowany będą realizowały priorytety polityki zdrowotnej w obszarze jakości w ochronie zdrowia.
UCK w Gdańsku jest pierwszą placówką w Polsce, która w ramach kampanii „Wymagaj Jakości” otrzymała naklejkę gwarantującą najwyższą jakość opieki nad pacjentem. Kampania została zainicjowana przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, Rzecznika Prawa Pacjenta oraz UCK, a jej celem jest upowszechnienie systemu jakości dla pacjentów w polskich placówkach ochrony zdrowia.
– Chcieliśmy pokazać, iż szpital, w którym jesteśmy, jest jednym z najlepszych w Polsce. To szpital, który ma najwyższą jakość, który prowadzi pacjenta za rękę i dba o adekwatną komunikację. Uniwersyteckie Centrum Kliniczne to placówka, która jako pierwsza powinna otrzymać symbol wskazujący na to, iż jest to szpital akredytowany, spełniający kryteria związane z najwyższą jakością – mówiła Agnieszka Pietraszewska-Macheta, dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia. Zaznaczyła także iż aktywność szpitali w zakresie dbania o jakość jest wciąż niewystarczająca.
Powstanie lista szpitali z najwyższą jakością opieki
Dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia zaznaczyła, iż na 900 szpitali tylko 200 ma certyfikat akredytacyjny. Z kolei Bartłomiej Chmielowiec dodał, iż każdego roku do Rzecznika Praw Pacjenta trafia 100 tys. różnego rodzaju skarg.
– Tych skarg by nie było, gdyby placówki stawiały na jakość, gdyby dochowały najwyższej staranności. W placówkach, które mają akredytację, tych skarg jest dużo mniej. Jako pacjenci powinniśmy wybierać te placówki, które stawiają na jakość, które stawiają pacjenta w centrum uwagi, które dochowują należytej staranności, które dbają o to, żeby proces obsługi pacjenta był najwyższej jakości – podkreślił Rzecznik Praw Pacjenta.
W ramach kampanii „Wymagaj Jakości” powstanie sieć szpitali, które po spełnieniu szeregu kryteriów, będą mogły używać oznaczenia w postaci kciuka skierowanego w górę. w tej chwili lista szpitali jest na etapie opracowywania i niebawem znajdzie się na niej kilkanaście placówek z całej Polski. Bartłomiej Chmielowiec w rozmowie w PAP zaznaczył, iż pod uwagę będą brane szpitale, które mają już certyfikat akredytacji wystawiany przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
– Drugie kryterium jest związane z liczbą skarg, które trafiają do nas, ze strony pacjentów. My możemy porównać listę skarg na przestrzeni już w tej chwili 15 lat funkcjonowania Rzecznika Praw Pacjenta – mówił Chmielowiec.
RPP wskazał również na kryterium związane z procedurami rozpatrywania skarg. Eksperci sprawdzają, czy w danej placówce szpitalnej jest instytucja umocowana w prawie, czyli pełnomocnik ds. praw pacjenta, czyli osoba, która jest powołana przez dyrektora danej placówki, ma niezależną pozycję w szpitalu i może obiektywnie rozpatrywać skargi i zażalenia zgłaszane przez pacjentów. Pod uwagę będzie brane również to, jak dana placówka na przestrzeni lat reagowała na sygnały i zalecenie przesyłane przez Rzecznika Praw Pacjenta.
Jakub Kraszewski, dyrektor naczelny Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego, zachęcił inne szpitale do włączenia się do procesu akredytacji.
– Te działania wynikają z przekonania, iż działalność należy prowadzić w oparciu o najwyższe standardy i normy jakościowe. Warto, ponieważ to wszystko działa na korzyść pacjentów. Organizacja działająca w ten sposób jest organizacją sprawną. To zadanie wymaga konsekwentnie prowadzonych działań, natomiast jesteśmy przekonani, iż inaczej postępować nie można. Dlatego namawiamy wszystkie inne placówki, żeby nie bały się działań projakościowych i rozwijały tę kulturę jakości i podejście propacjenckie – mówił Jakub Kraszewski.
Źródła: uck.pl, PAP