W świecie kolorów. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej – zajęcia rewalidacyjne

pedagogika-specjalna.edu.pl 6 miesięcy temu

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych, I etap edukacyjny, 60 minut

Temat: W świecie kolorów. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Cele ogólne:

  • utrwalanie kolorów podstawowych
  • rozwijanie percepcji wzrokowej
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • kształtowanie umiejętności mieszania kolorów podstawowych dla uzyskania kolorów pochodnych

Cele szczegółowe – uczeń:

  • zna i rozróżnia kolory podstawowe
  • potrafi wymieszać kolory podstawowe, żeby otrzymać kolory pochodne
  • doskonali koordynację wzrokowo-ruchową
  • potrafi logicznie myśleć podczas rozwiązywania zagadek

Metody pracy:

  • czynne: kierowanie działalnością ucznia, zadania stawiane do wykonania
  • słowne: rozmowa, objaśnienia i instrukcje
  • percepcyjne: obserwacja, pokaz
  • metoda stacji zadaniowych
  • doświadczenia

Formy pracy:

  • indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • tablica multimedialna
  • dzwoneczki, kolorowe woreczki
  • kolorowe guziki, pudełeczko
  • karty pracy
  • gra podłogowa
  • materiały potrzebne do doświadczeń: skittles, ocet, soda oczyszczona, kolorowe barwniki, mleko, olej, pianka do golenia, szklanki, ręcznik papierowy, płyn do naczyń, patyczek do uszu

Przebieg zajęć:

Nauczyciel wita się z uczniem według porannych powitanek (symboli na kartkach).

Zadanie 1.

Rozgrzewka dla paluszków z wykorzystaniem rymowanek:

Wszystkie pieski spały (zaciśnięta dłoń). Pierwszy obudził się ten mały (otwieramy mały palec). Mały obudził średniego, który spał obok niego (otwieramy drugi palec). Gdy średni już nie spał, to duży też przestał (otwieramy trzeci palec). Trzy pieski się bawiły, czwartego obudziły (otwieramy czwarty palec). Cztery pieski szczekały, piątemu spać nie dały (otwieramy kciuk i machamy całą dłonią).

Tomcio Paluch (wszystkie palce zwinięte w pięść), Tomcio Paluch tańczy sam! – (prostujemy kciuka). Ram, pam, pam, ram, pam, pam! (zginamy i prostujemy kciuk), teraz przyszedł tancerz inny, (prostujemy palec wskazujący) też w tańczeniu bardzo zwinny (machamy palcem wskazującym). I środkowy (prostujemy palec środkowy) już do tańca jest gotowy (machamy palcem środkowym). Teraz serdeczny chce tańczyć troszeczkę (machamy palcem serdecznym). Ja też, ja też! – mały palec woła (machamy małym palcem) i tańczą leciutko raz dokoła, dwa dokoła (krążymy całą dłonią).

Zadanie 2.

Zagadki z kolorami:

  • Gdy zimą śnieg pada dzień cały to świat staje się …
  • Jaki kolor ma słońce, gdy pojawia się na horyzoncie? …
  • Tego koloru szukaj na łące, jest nim trawa i żabki skaczące …
  • Jesienią, jesienią jabłuszka się tym kolorem mienią …
  • Takiego koloru jest węgiel i kominiarskie ubranie, a także smoła i sadza, czy odgadniesz? …

Po odgadnięciu koloru, uczeń staje na kartce we właściwym kolorze na podłodze i ma do wykonania zadanie ruchowe: wyprostuj się jak marchewka, dmuchaj jak jesienny wiatr, wiruj jak liście na wietrze, skacz na jednej nodze, zwiń się w kulkę jak jeż.

Zadanie 3.

Uczeń wykonuje zadanie multimedialne na: www.pisupisu.pl

Kolory 2 – Kolory PRZEDSZKOLE – PisuPisu.pl

Zadanie 4.

Dzwoneczki i woreczki.

Uczeń siada przy stole, ma rozłożone w jednym rzędzie kolorowe dzwoneczki, a w drugim kolorowe woreczki. Nauczyciel podaje polecenia do wykonania: prawa ręka żółty dzwonek, lewa ręka niebieski worek, lewa ręka pomarańczowy dzwonek, prawa ręka niebieski worek itd.

Zadanie 5.

Zabawa z guzikiem.

Zadaniem ucznia jest wybrać guzik spośród rozrzuconych na stole i schować go do pudełeczka. Nauczyciel zadaje pytania: Czy guzik jest czerwony? Czy guzik jest w niebieskim kolorze? Czy guzik ma jedną dziurkę? Czy guzik ma pętelkę? Czy guzik ma 4 dziurki? Czy guzik jest duży? Gdy nauczyciel po wymienionych cechach odgadnie, jaki guzik uczeń ukrył w pudełku, zadanie zostaje uznane za wykonane.

Zadanie 6.

Kategoryzacja z wykorzystaniem gry planszowej Kolory. Grając, uczeń dopasowuje obrazki z różnokolorowymi zwierzętami czy owocami do ustalonego koloru, ucząc się w ten sposób rozróżniania kolorów i poszerzając zasób słów.

Zadanie 7.

Doświadczenia:

  • kolorowa tęcza ze skittelsów
  • mieszanie kolorów podstawowych (czerwony, niebieski i żółty) i otrzymywanie kolorów pochodnych (pomarańczowy, fioletowy, zielony)
  • wędrujące kolory
  • kolorowy deszcz z wykorzystaniem wody i pianki do golenia
  • kolorowy wulkan z wykorzystaniem sody oczyszczonej i octu
  • kolorowe mleko

Podsumowanie

Nauczyciel zadaje pytania. Co dzisiaj robiliśmy na lekcji? Jakie są kolory podstawowe? Jakie kolory powstają w wyniku połączenia kolorów podstawowych?

Podziękowanie za udział w zajęciach.

Netografia:

Rymowanki:

  • Paluszkowe pieski uczą liczyć – paluszkowa wyliczanka do 5 (v-net.pl)
  • Zabawa paluszkowa – Tomcio Paluch – Film logopedyczny (youtube.com)

Doświadczenia:

  • Eksperyment #50 Zmiana koloru (youtube.com)
  • Eksperyment Skittles tęcza na talerzu – Moje Dzieci Kreatywnie
  • Eksperyment #49 Wędrująca woda (youtube.com)
  • kolorowy wulkan doswiadczenieniem sody oczyszczonej i octu – Szukaj w Google
  • Kolorowe mleko – dlaczego tak się dzieje? (youtube.com)

Autor: Bożena Biegarczyk – Czytelniczka Portalu

Post W świecie kolorów. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej – zajęcia rewalidacyjne pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału