Celem Treningu jest jak największe wzmocnienie i wsparcie w dążeniu do zdrowia psychicznego młodego człowieka. Trening DBT daje konkretne narzędzia, które można wykorzystać w domu, szkole, relacjach. Pomaga identyfikować niepomocne zachowania, które prowadzą do dysregulacji emocji, utraty poczucia spójnego JA i wskazywać drogę do życia wartego przeżycia.
Terapia dialektyczno-behawioralna stworzona przez Marshę M. Linehan jest terapią tzw. Trzeciej Fali behawioryzmu. Założycielka nurtu zrewolucjonizowała terapie poznawczo-behawioralne przez wprowadzenie do nich takich koncepcji, jak uważność i akceptacja, dziś dostępne adekwatnie w każdym naukowym nurcie terapii. Uważne i pełne współczucia podejście dziś jest w stanie wspierać pacjentów z zaburzeniami z pogranicza, ciężką depresją, nawracającymi myślami samobójczymi, samookaleczeniami czy ADHD.
Terapia ta świetnie sprawdza się w pracy z młodzieżą, gdzie dysregulacja emocji często prowadzi do obniżenia jakości życia młodego człowieka, zaburza relacje rówieśnicze i rodzinne i prowadzi do problemów z budową stabilnego obrazu siebie.
Terapię DBT można stosować w przypadku różnych życiowych trudności młodych ludzi:
- zaburzeń odżywiania
- tendencji samobójczych
- sięgania po alkohol, narkotyki i inne szkodliwe substancje
- problemy z gniewem i złością
- ryzykowne zachowania seksualne
- brak dostępu do emocji
- nagminne problemy w szkole i z grupie rówieśniczej
- samotność, etc.
Trening Umiejętności skierowany do nastolatków zwiększa ich kompetencje poprzez naukę konkretnych umiejętności, które mogą wykorzystywać w życiu codziennym. Składa się z 5 modułów:
Moduł 1- Tolerancja dyskomfortu psychicznego
Moduł 2- Podążanie drogą środka
Moduł 3- Umiejętności związane z regulacją emocji
Moduł 4- Umiejętności związane ze skutecznością interpersonalną
Uważność to podstawowa umiejętność DBT, która pozwala uzyskać kontrolę nas umysłem, uczy nieosądzającego spojrzenia na sytuację, zmniejsza codzienne cierpienie, chroni przed stanami smutku, pozwala być w chwili obecnej. Wszystko to dzieje się poprzez trzy aspekty- obserwowanie, opisywanie i uczestniczenie.
Moduł drugi dotyczy tolerancji dyskomfortu psychicznego- uczy umiejętności radzenia sobie z najtrudniejszymi życiowymi sytuacjami, rozwija zasoby, tak by móc najbardziej nieadaptacyjne zachowania, zastąpić takimi, które nie będą niosły cierpienia, a będą bardziej przystosowawcze.
Podążanie drogą środka to nauka odnajdywania swojej wewnętrznej mądrości i odkrywanie dialektycznego podejścia do życia – dostrzeganie wielu przeciwnych (ale nie wykluczających się) rozwiązań i różnych punktów widzenia (swoich i innych ludzi). To także nauka uprawomocnienia i samouprawomocnienia- uznania świata swoich (i innych ludzi) emocji, doświadczeń i zrozumienie ich sensu.
Umiejętności związanie z regulacją emocji pozwolą młodym ludziom dostrzec, zrozumieć i zaakceptować swoje emocje, a także pozwolą na ich regulację poprzez wiele narzędzi – budowanie sprawczości, gromadzenie pozytywnych doświadczeń, rozwiązywanie problemów czy działania przeciwne.
Ostatni moduł uczy budowania i utrzymywania zdrowych relacji rówieśniczych i rodzinnych, postawy szacunku do samego siebie, skupiania na celach, pewności w działaniu i wyrażaniu potrzeb.
Celem Treningu jest jak największe wzmocnienie i wsparcie w dążeniu do zdrowia psychicznego młodego człowieka. Trening DBT daje konkretne narzędzia, które można wykorzystać w domu, szkole, relacjach. Pomaga identyfikować niepomocne zachowania, które prowadzą do dysregulacji emocji, utraty poczucia spójnego JA i wskazywać drogę do życia wartego przeżycia.