Deficyty budżetowe i rosnące zadłużenie stały się poważnymi wyzwaniami fiskalnymi, z którymi borykają się rządy federalne i wiele prowincji informuje najnowszy raport Fraser Institute
Od 2007/08 roku łączny dług netto rządu federalnego i prowincji (skorygowany o inflację) wzrósł niemal dwukrotnie, z 1,21 biliona dolarów do prognozowanych 2,30 biliona dolarów w latach 2024/25.
Oczekuje się, iż między rokiem 2019/20 (ostatnim rokiem przed pandemią COVID) a rokiem 2024/25 łączny stosunek długu federalnego i prowincjonalnego do PKB wzrośnie z 65,9% do 74,8%. Co więcej, rządy federalny i prowincjonalne są na dobrej drodze do osiągnięcia łącznego zadłużenia netto w wysokości 493,2 mld dolarów (po uwzględnieniu inflacji) między rokiem 2019/20 a 2024/25, co stanowi wzrost o 27,4%.
Spośród prowincji Nowa Fundlandia i Labrador mają najwyższy łączny wskaźnik długu federalnego i prowincjonalnego do PKB (88,4%), a Alberta najniższy (40,8%). Nowa Fundlandia i Labrador mają najwyższy łączny dług na osobę (68 861 dol), a następnie Quebec (60 491 dol) i Ontario (60 408 dol). Z kolei Alberta ma najniższy dług na osobę w kraju, wynoszący 40 939 dol.
Spłata odsetek jest główną konsekwencją akumulacji długu. Rządy muszą spłacać odsetki od swojego długu, podobnie jak gospodarstwa domowe muszą płacić odsetki od pożyczek związanych z kredytami hipotecznymi, samochodami czy wydatkami na karty kredytowe. Środki przeznaczane na spłatę odsetek oznaczają, iż w przyszłości będzie mniej pieniędzy na obniżki podatków lub programy rządowe, takie jak opieka zdrowotna, edukacja i usługi socjalne.
Rząd federalny i władze prowincji muszą opracować długoterminowe plany mające na celu rozwiązanie problemu rosnącego zadłużenia Kanady – konkludują autorzy opracowania Fraser Institute