Sheffield: Pacjenci „nauczycielami” przyszłych stomatologów

dentonet.pl 1 tydzień temu

Uniwersytet w Sheffield świętuje 20-lecie unikatowej inicjatywy „Patients as Educators”, w której to pacjenci odgrywają kluczową rolę w kształceniu przyszłych lekarzy, lekarzy dentystów i innych pracowników ochrony zdrowia.

Od 2004 r. program „Patients as Educators” („Pacjenci jako edukatorzy”) pomaga studentom kierunków medycznych zdobywać nie tylko wiedzę, ale przede wszystkim doświadczenie praktyczne i empatię – umiejętności niezbędne w codziennej pracy klinicznej.

W ramach projektu ponad 800 pacjentów-wolontariuszy współpracuje z studentami medycyny, stomatologii, pielęgniarstwa, ortoptyki i farmacji. Podczas specjalnie przygotowanych zajęć studenci uczą się od pacjentów, poznając ich choroby, historie oraz doświadczenia z systemem opieki zdrowotnej.

Ta forma nauki pozwala przyszłym profesjonalistom zrozumieć fizyczne, emocjonalne i społeczne aspekty choroby – coś, czego nie da się w pełni opisać w podręczniku.

Bezpieczne środowisko i szczery feedback

Zajęcia prowadzone w kontrolowanym, symulowanym środowisku umożliwiają studentom rozwijanie kluczowych umiejętności klinicznych oraz komunikacyjnych, takich jak badanie pacjenta, prowadzenie wywiadu czy interpretacja wyników.

Wolontariusze-pacjenci udzielają studentom bezpośredniej, konstruktywnej informacji zwrotnej, pomagając im doskonalić technikę, sposób komunikacji i podejście do chorego.

Program „Patients as Educators” to dowód na to, iż Uniwersytet w Sheffield stawia na nowoczesne i odpowiedzialne kształcenie medyczne. To niezwykła szansa, która wyróżnia naszych absolwentów – podkreśla Martin Fairchild-Hague, kierownik programu.

Z programu korzystają nie tylko studenci – także pacjenci czerpią satysfakcję z możliwości aktywnego uczestnictwa w edukacji przyszłych lekarzy i dentystów, dzieląc się własnymi historiami i wiedzą. Wielu z nich podkreśla, iż udział w projekcie daje im poczucie celu, wspólnoty oraz realnego wpływu na poprawę jakości opieki zdrowotnej.

Wspólna nauka, wspólne korzyści

Studenci uczestniczący w programie zgodnie przyznają, iż kontakt z pacjentami od początku studiów przygotowuje ich do pracy na oddziałach i w gabinetach. – „Patients as Educators” to coś wyjątkowego. Dzięki temu doświadczeniu czuję się znacznie pewniej w kontaktach z pacjentami podczas praktyk klinicznych – mówi Maddie, studentka ostatniego roku medycyny.

To był jeden z powodów, dla których wybrałam Sheffield. W żadnej innej uczelni nie widziałam takiego podejścia – dodaje Willow, studentka pielęgniarstwa.

Dla wielu wolontariuszy uczestnictwo w programie stało się również źródłem nowych przyjaźni i wsparcia. – To dla mnie sposób, by odwdzięczyć się NHS. Widok rozwijających się studentów daje ogromną satysfakcję – mówi Gary Chamberlain, 62-letni mieszkaniec Sheffield zmagający się z cukrzycą i przewlekłym bólem. – Spotkałem tu wspaniałych ludzi z podobnymi problemami. Wspólne rozmowy i wymiana doświadczeń naprawdę pomagają w codziennym życiu.

Po dwóch dekadach działania program „Patients as Educators” pozostaje największą inicjatywą tego typu w Wielkiej Brytanii. Łączy on praktykę, empatię i współpracę między pacjentami a studentami, tworząc solidne fundamenty pod przyszłość medycyny i stomatologii opartej na zrozumieniu oraz szacunku dla pacjenta.

Rozpoczęty niedawno rok akademicki 2025/2026 jest jednocześnie drugim rokiem obowiązkowego egzaminu OSCE dla studentów stomatologii. O szanse i wyzwania związane z przeprowadzaniem tego egzaminu zapytaliśmy przedstawicieli samorządu lekarskiego. Dr n. med. Dariusz Paluszek – wiceprezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Warszawie, przewodniczący tamtejszej Komisji ds. Lekarzy Dentystów – podkreślił, iż OSCE, jak każdy inny egzamin, służy weryfikacji umiejętności. Dobrym dodatkiem do niego byłaby natomiast część ustna. – Myślę, iż weryfikowałoby to w znacznym stopniu osoby, które być może się do tego zawodu nie nadają, a zawód lekarza dentysty jest na pewno bardzo trudny – zaznaczył.

Źródło: https://sheffield.ac.uk

Idź do oryginalnego materiału