Temat: Przedstawiamy się innym.
Cel główny:
- Kształtowanie umiejętności kulturalnego i adekwatnego przedstawiania się innym ludziom.
Cele operacyjne:
- uczeń doskonali umiejętność formułowania dłuższych wypowiedzi ustnych;
- uczeń doskonali umiejętność radzenia sobie w sytuacji stresującej;
- uczeń rozwija umiejętność uważnego słuchania;
- uczeń rozwija umiejętność adekwatnego zadawania pytań.
Metody pracy:
- metoda słowna (mini wykład)
- metoda praktyczna (scenki)
Środki dydaktyczne:
- karty pracy
- film edukacyjny
Formy pracy:
- zbiorowa
- w parach
- indywidualna
Przebieg zajęć:
- Zajęcia rozpoczynają się od przywitania z uczniami. Zostają oni poproszeni, aby stanęli w kole i przedstawili w sposób niewerbalny (mimiką lub gestem) swój nastrój. Pozostali uczestnicy starają się rozpoznać jaka emocja towarzyszy danej osobie.
- Mini wykład na temat tego, jak ważna jest umiejętność adekwatnego przedstawiania się innym osobom (załącznik nr 1).
- Przedstawienie uczniom krótkiego filmu pt. “Przedstawianie się innym”.
https://youtu.be/0VAN-AuZCaY
Omówienie wraz z uczniami obejrzanego filmu. - Łączymy uczniów w pary. Zadaniem jest przygotowanie i odegranie scenki, w której przedstawiają się sobie i przeprowadzają krótką rozmowę.
- Uczniowie siadają w kole. Po kolei udzielają odpowiedzi na pytania:
- Jak czułaś/łeś się, gdy miałaś/łeś się przedstawić?
- Jakie towarzyszyły Ci emocje w czasie odgrywania scenki?
- Co było dla Ciebie najtrudniejsze w czasie odegrania scenki?
- Każdy z uczniów otrzymuje kartę pracy, na której znajdują się niedokończone zdania. Zdania dotyczą obejrzanego wcześniej filmu. Zadaniem dziecka jest dokończyć wybrane zdanie na głos (załącznik nr 2).
- Na zakończenie zajęć prowadzący rozkłada przed uczniami karteczki z nazwami emocji (radość, smutek, zadowolenie, strach, przerażenie, zakłopotanie, lęk) i prosi, aby każdy uczeń po kolei wybrał kartkę z emocją, która towarzyszyła mu w czasie zajęć i krótko uzasadnił swój wybór (załącznik nr 3).
- Zakończenie zajęć, podziękowanie za udział i pożegnanie z uczniami.
Scenariusz zajęć rozwijających kompetencje społeczne opracowała: Monika Matysiewicz – Czytelniczka Portalu
Załącznik nr 1
Komunikacja z innymi ludźmi jest bardzo istotną umiejętnością. Dzięki niej porozumiewamy się z innymi ludźmi, zdobywamy znajomych i przyjaciół. Komunikacja z innymi jest niezbędna w domu, szkole, sklepie, pracy.
Informacje możemy przekazywać w sposób werbalny (słownie) i niewerbalnie (mimika i gest). Zanim jednak przejdziemy do rozmowy z kimś, kogo dopiero poznaliśmy, musimy nauczyć się przedstawiać.
Załącznik nr 2
- Zanim powiem moje imię powinienem………………………
- Przedstawiając się muszę mówić……………………………
- Na zakończenie rozmowy powiedz…………………………..
- Podając rękę należy pamiętać……………………………….
Załącznik nr 3.
RADOŚĆ
SMUTEK
ZADOWOLENIE
STRACH
PRZERAŻENIE
ZAKŁOPOTANIE
LĘK