Temat dziennego ośrodka pracy: Poznajemy tulipany
Ośrodek tygodnia:
Wiosenne kwiaty
Czas:
3 h
Grupa:
zespół edukacyjno-terapeutyczny I etap
Cel ogólny zajęć:
- zapoznanie z pierwszymi wiosennymi kwiatami
- rozwijanie sprawności manualnej i ruchowej
- kształtowanie poczucia przynależności do grupy
Cele operacyjne – dziecko:
- rozpoznaje i nazywa poznane kwiaty
- rozpoznaje tulipana wśród innych kwiatów
- rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory
- przelicza elementy
- porównuje liczebność zbiorów (dużo-mało)
- klasyfikuje elementy wg 1 cechy (wielkość, kolor)
- wymienia, samodzielnie lub z pomocą nauczyciela, pory roku, pory dnia, dni tygodnia
- uczestniczy we wspólnych zabawach
- ilustruje ruchem muzykę
- odtwarza ruchem i gestem rosnącą roślinę
- w skupieniu ogląda inscenizację i wypowiada się na jej temat
- wykonuje pracę plastyczną przy użyciu farb i pędzla
- aktywnie uczestniczy w zajęciach i wykonuje polecenia nauczyciela
Metody pracy:
metoda ośrodków pracy, opowieści ruchowej, pokaz, obserwacja, praktyczne działanie, pogadanka, przekaz żywym słowem nauczyciela
Formy pracy:
indywidualna jednolita i zróżnicowana, zbiorowa
Środki dydaktyczne:
piłka; tablica obecności + symbole; płyta CD z utworem „Poranek” E. Griega; ilustracje kwiatów: przebiśniegów, krokusów, tulipanów; żywe tulipany (ok. 10 sztuk – żółte i czerwone); dekoracje ścienne; wiersz D. Gellner „Śpioch tulipan”; sylwety do inscenizacji; obrazki kwiatów do segregowania; farby; pędzle
Przebieg zajęć:
Zajęcia wstępne
- Zabawa „Powitanka”.
Dzieci z nauczycielem stoją w kręgu. Witają się ilustrując ruchem treść wierszyka:
Są już z nami wszystkie dzieci
No to zaczynamy
Jedna ręka, druga ręka (chwytają za dłonie osoby stojące po prawej i lewej stronie)
Wszystkim się kłaniamy (uczestnicy zajęć kłaniają się)
Kto takie słowa zna,
niechaj zrobi tak jak ja (nauczyciel macha do dzieci, a dzieci machają do siebie i nauczyciela).
(Zabawę można powtórzyć, witając się za każdym razem inaczej, np. „przybicie piątki”, uściśnięcie dłoni itp.).
- Zabawa „Piłka”.
Nauczyciel i uczniowie siedzą w kręgu. Nauczyciel rozpoczyna zabawę mówiąc: „Kolorową piłkę mam, teraz piłkę… (tu wypowiada imię dziecka, np. Kasi) dam. Toczy po podłodze (lub rzuca) piłkę do dziewczynki. Następnie Kasia w czasie wypowiadania (samodzielnie lub z pomocą nauczyciela) słów wierszyka przekazuje piłkę kolejnemu dziecku, wypowiadając jego imię.
- Sprawdzenie obecności:
– dzieci umieszczają umowny symbol przy swoim zdjęciu na tablicy obecności zgodnie z aktualnym dniem tygodnia
– powtórzenie kolejnych dni tygodnia – można wykorzystać piosenkę „Dni tygodnia” śpiewaną na melodię „Panie Janie”
– przeliczanie, ile jest obecnych dziewczynek, ilu chłopców, ile razem wszystkich dzieci.
- Improwizacja ruchowa do muzyki („Poranek” E. Grieg).
Nawiązanie do pory dnia (rano, poranek). Dzieci ilustrują ruchem muzykę, podczas przerwy w muzyce „witają się” wymienione przez nauczyciela części ciała, np. ręce witają głowę, ręce witają się z kolanami, łokieć wita brzuch, itd.
- Swobodna rozmowa z dziećmi, nt. ich samopoczucia, czy dobrze spały, co się interesującego wydarzyło…
- Obserwacja pogody:
– co widzimy? (np. słońce, chmury na niebie, wiatr powoduje poruszanie drzew…)
– co czujemy? (ciepło, zimno)
– co słyszymy? (np. bębnienie deszczu uderzającego o parapet, szum wiatru, śpiew ptaków…).
(W zależności od usłyszanych odgłosów można przeprowadzić ćwiczenia logopedyczne i oddechowe, np. wiatr wieje szszsz….; deszcz robi kap, kap…; odgłosy ptaków ku-ku; uhuuu; fiu-fiu; itp.).
Wystukiwanie (wyklaskiwanie lub wytupywanie) rytmu wierszyka, który odpowiada aktualnej pogodzie.
Przykłady rymowanek (do wyboru):
1. Kapie deszczyk, kapie,
Ja kropelki łapię
Wezmę je do domu,
Nie oddam nikomu.
2. Tam za lasem, tam za górką
Wiatr dokuczał małym chmurkom.
Aż się chmurki rozpłakały,
I deszcz padał przez dzień cały.
3. Żółte słoneczko
zza chmurki zerka.
Czy chcesz się z nami
Pobawić w berka?
4. Promienie słoneczka
Uśmiech posyłają
Dzieci tu na ziemi
Ciepłem otulają.
5. Słonko ma bardzo
piękne zwyczaje
Mówi „dzień dobry”,
Gdy rano wstaje.
- Przypomnienie tematu tygodnia („Wiosenne kwiaty”).
Dzieci stają dookoła stolika, na którym leżą ilustracje przedstawiające poznane w poprzednich dniach kwiaty: przebiśniegi i krokusy. Pod ilustracjami znajduje się obrazek tulipana.
– Rozmowa nt. ilustracji, co przedstawiają, przypomnienie nazw kwiatów i poznanych na wcześniejszych lekcjach informacji na ich temat.
Nauczyciel przesuwa na bok ilustracje przebiśniegów i krokusów, odsłaniając obrazek tulipana.
– Czy wiecie jak nazywa się ten kwiat? (Powtórzenie słowa „tulipan” za nauczycielem, wymawianie go z podziałem na sylaby i wyklaskiwaniem).
Obserwacja
- Obserwacja prawdziwych tulipanów – oglądanie, dotykanie, wąchanie, zwrócenie uwagi na kolory płatków oraz liści, rozmowa na temat, dlaczego łodygi tulipanów są mokre – kwiaty były w wodzie, dlaczego?
Przeróbka umysłowa materiału
- Oglądanie ściennej dekoracji przedstawiającej ogród:
– jak nazywa się to miejsce?
– jaka to pora roku?; jakie znacie inne pory roku?
– jakie kwiaty rosną w ogrodzie?
– jaki kolor mają przebiśniegi?
– ile jest przebiśniegów?
– jaki kolor mają krokusy?
– ile jest krokusów?
– jakie kolory mają tulipany?
– policzcie ile tulipanów rośnie w ogrodzie?
– których kwiatów jest dużo?
– których kwiatów jest mało? itp.
- Oglądanie inscenizacji wiersza „Śpioch Tulipan” D. Gellner w formie teatrzyku sylwet.
Rozmowa na temat inscenizacji:
– co robił tulipan?
– kto budził tulipana?
– czego potrzebuje roślina, żeby rosnąć?
- Opowieść ruchowa „Tulipan” – nauczyciel opowiada i razem z dziećmi wykonuje czynności, o których mowa w opowiadaniu.
Tulipanek jest bardzo mały. Ledwo wystaje z ziemi. Pomału rośnie, rośnie… W dzień jego kwiatki rozkwitają, są piękne. Swoje głowy wyciągają do słońca. Gdy powieje wiatr, lekko się kołyszą. Przez cały dzień pięknie kwitną, a gdy przychodzi wieczór, zamykają swoje główki i czekają do poranka…
- Klasyfikowanie kwiatów:
1. wg wielkości – zadaniem dzieci jest posegregowanie kwiatów (małe-duże) i przyklejenie ich we adekwatnym miejscu na kartce
(Stopień trudności tego zadania jest zróżnicowany i dostosowany do indywidualnych możliwości każdego ucznia).
2. wg kolorów – układanie w wazonach bukietów z żywych tulipanów: żółtych i czerwonych.
(Zwrócenie uwagi dzieci, iż w wazonach musi być woda – dzieci pod nadzorem nauczyciela nalewają wodę do wazonów).
Wazony z tulipanami nauczyciel umieszcza w widocznym dla dzieci miejscu w sali.
Ekspresja
- Malowanie tulipanów:
– omówienie kolejnych etapów wykonania pracy
– rozmowa i wyjaśnienie, jakie barwy należy zastosować
– wykonanie jednej pracy przez nauczyciela ze zwróceniem uwagi na sposób posługiwania się pędzlem i nakładania farby
– wypełnianie konturu tulipana, narysowanego na dużej powierzchni (format A3) farbą plakatową (przy użyciu grubego pędzla), przez uczniów.
- Odłożenie prac do wyschnięcia.
- Uporządkowanie miejsc pracy – włączenie dzieci w czynności porządkowe w miarę ich możliwości.
Zajęcia końcowe
- Podsumowanie zajęć:
– Jakie kwiaty dziś poznaliśmy?
– O czym rozmawialiśmy?
– Co robiliśmy?
- Umieszczenie prac na wystawie – wspólne oglądanie wystawy, swobodne wypowiedzi uczniów na temat wykonanych prac.
- Pochwalenie dzieci za aktywność na zajęciach i adekwatne zachowanie.
- Zabawa na zakończenie zajęć:
Dzieci z nauczycielem stoją w kręgu. Żegnają się, ilustrując ruchem treść wierszyka:
Już zajęcia się skończyły
Więc się pożegnamy
Jedna ręka, druga ręka (chwytają za dłonie osoby stojące po prawej i lewej stronie)
Wszystkim się kłaniamy (uczestnicy zajęć kłaniają się)
Kto takie słowa zna,
niechaj zrobi tak jak ja (nauczyciel macha do dzieci, a dzieci machają do siebie i nauczyciela)
(Zabawę można powtórzyć, żegnając się za każdym razem inaczej, np. „przybicie piątki”, uściśnięcie dłoni itp.).
- Podziękowanie uczniom za udział w zajęciach. Pożegnanie grupy.
Uwagi: tempo pracy, przerwy między kolejnymi etapami zajęć należy dostosować do możliwości i potrzeb uczniów.
Bibliografia:
- Lucyna Bzowska [i in.], Z zabawą i bajką w świecie sześciolatka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003
Netografia:
- https://podrecznikarnia.pl/images/4-latki/pliki/PM-KPP-cz.3-wiosna.pdf [dostęp: 04.03.2024 r.]
- http://zsp3chelm.szkolnastrona.pl/przedszkole/a,395,wiersz-i-piosenka-na-listopad [dostęp: 04.03.2024 r.]
- http://www.wyczytaj.pl/wyliczanki/dla-starszych-dzieci/99-zolte-sloneczko-zza-chmurki-zerka [dostęp: 04.03.2024 r.]
- https://wiersze.kobieta.pl/wiersze/sloneczko-do-dzieci-216862 [dostęp: 04.03.2024 r.]
- http://sp18tarnow.szkolnastrona.pl/index.php?c=article&id=319 [dostęp: 04.03.2024 r.]
Scenariusz zajęć opracowała: Joanna Polaszczyk – Czytelniczka Portalu
Post Scenariusz zajęć dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym z wykorzystaniem metody ośrodków pracy pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.