Temat: Pinokio – przygody drewnianego pajacyka.
Cele ogólne:
- zaspokajanie twórczej aktywności dziecka;
- rozbudzanie zainteresowań filmem i lekturą;
- kształtowanie rozwoju dziecka poprzez wzbogacanie jego wrażliwości;
- rozwijanie jego kreatywności i wyobraźni;
- stymulowanie przeżyć wywołanych przeczytaną książką i obejrzanym filmem poprzez wyrażenie emocji i identyfikowanie się z bohaterem.
Cele szczegółowe – uczeń:
- prezentuje emocje, uczucia i przeżycia dzięki mimiki, ruchu i gestów w formie pantomimy;
- bogaci słownictwo związane z lekturą;
- rozwija wyobraźnię i kreatywność;
- układa wypowiedzi z rozsypanki wyrazowej;
- reaguje na wypowiedzi dzieci i nauczyciela;
- ćwiczy pamięć i koncentrację uwagi;
- doskonali słuchanie ze zrozumieniem;
- uczy się odróżniać dobro od zła;
- wypowiada się na temat fragmentu filmu, obejrzanej lektury;
- angażuje się w działanie plastyczne;
- uczy się panować nad emocjami i efektownie pracować w parach i w grupie.
Metody pracy:
- słowna – rozmowa kierowana, wypowiedzi, rozsypanka wyrazowa, tabela z uczynkami bohatera;
- aktywnego działania – elementy dramy – pantomima, warsztat plastyczny;
- oglądowa – odwołanie do obejrzanego filmu, obserwowanie scen granych w klasie.
Formy pracy:
- grupowa
- w parach
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
płyta CD z filmem, rozsypanka wyrazowa, historyjka obrazkowa, arkusz z tabelą, prostokąty z taśmą samoprzylepną z uczynkami Pinokia, blok, farby, kredki, ołówki, kolorowe magnesy
Czas trwania zajęć:
2 godziny lekcyjne
Przebieg zajęć:
1. Powitanie – poznawanie siebie.
„Jak się dzisiaj czujesz?”
Dzieci stają w kole, każdy odpowiada na jedno pytanie: Jak się dzisiaj czujesz? Do wypowiedzi dzieci dodają gest, ruch, który oddaje ich nastrój. Wszystkie dzieci powtarzają prezentowaną wypowiedź i ruch.
2. Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne:
- głębokie wdechy i wydechy z unoszeniem i opadaniem rąk;
- „Tygrysek” napinanie mięśni i rozluźnianie na 5 – wyrzucanie emocji – głośny okrzyk;
- wypychanie policzków językiem, parskanie, mlaskanie;
- robienie min: wesoła, zamyślona, wystraszona, groźna, zła, obrażona, zmęczona, poważna, szczęśliwa zaskoczona….
3. Wprowadzenie do tematu. Nazwanie problemów.
Wczoraj oglądaliśmy film pt. „Pinokio”. Jest to film stworzony na podstawie książki, którą czytaliśmy – o tym samym tytule. Wiem, iż film wam się bardzo podobał. To dobrze, ponieważ poruszał ważne problemy. Głównym bohaterem był drewniany pajacyk, który marzył o tym, aby stać się prawdziwym chłopcem.
Dobierzcie się parami i wylosujcie kopertę. W każdej kopercie jest rozsypanka wyrazowa. Ułóżcie z niej nazwę tematu, który był poruszany zarówno w książce, jak i w filmie.
- Wystruganie lalki z drewna.
- Ucieczka Pinokia.
- Pinokio w szkole.
- Pobyt u Ogniojada.
- Spotkanie Kota i Lisa.
- Pomoc Wróżki.
- Pobyt w Krainie Zabawek i zamiana w osiołka.
- W brzuchu wielkiej ryby.
- Uratowanie tatusia.
- Zamiana w chłopca.
4. Praca w grupach – podział klasy na 3- 4 osobowe grupy (w zależności od liczby osób). Każda grupa otrzymuje pociętą historyjkę obrazkową przedstawiającą Pinokia w różnych sytuacjach. Obrazki należy uporządkować wg kolejności zdarzeń.
- Dżepetto rzeźbi lalkę z drewna.
- Pinokio ucieka z domu.
- Pajacyk odwiedza cyrk Ogniojada.
- Pinokio spotyka Lisa i Kota.
- Chłopcy przyjeżdżają do Krainy Zabawek.
- Pajac zmienia się w osiołka.
- Pinokio spotyka tatusia w brzuchu ryby.
- Pajacyk zmienia się w chłopca.
5. Scenki dramowe.
Każda grupa wybiera jeden punkt z układanych przez siebie historyjek obrazkowych i próbuje przedstawić wydarzenia dzięki pantomimy.
Pozostałe grupy zgadują, które wydarzenie zostało zaprezentowane.
6. Rozmowa na temat dobrych i złych uczynków Pinokia.
Nauczyciel wiesza na tablicy duży arkusz papieru podzielonego na dwie części, z których pierwsza zatytułowana jest DOBRE UCZYNKI PINOKIA, a druga – ZŁE UCZYNKI PINOKIA. Każdy uczeń otrzymuje jeden prostokąt z taśmą samoprzylepną, na którym wypisany jest jeden uczynek. Uczniowie po kolei przyporządkowują je do adekwatnej części, podchodząc i przylepiając kartony do tabeli.
7. Próba podsumowania dobrych i złych uczynków oraz tego, czy rzeczywiście Pinokio zasłużył na to, aby zostać chłopcem. Luźne wypowiedzi uczniów.
8. Utrwalenie.
Siadamy w kręgu. Nauczyciel przypomina, iż Pinokio miał duże trudności, żeby być grzecznym.
Rozmowa kierowana:
– Czy wam też czasami trudno być grzecznym?
– Czy zdarza się wam zapominać o obowiązkach?
– jeżeli tak, to jakich?
– Co dobrego zrobiliście dla innych w minionym tygodniu?
– Może każde z was zastanowi się i pomyśli co dobrego dla innych może zrobić w tym tygodniu?
9. Praca plastyczna.
Proszę, niech każde z was narysuje teraz ulubioną scenkę z filmu lub lektury „Pinokio”. Pracę kończy wspólna wystawa.
10. Zakończenie zajęć. Ewaluacja.
Jak oceniacie swoją aktywność na zajęciach? Na tablicy wisi skala od 1 do 10. Każde dziecko ma kolorowy magnesik i wiesza go pod tym punktem skali, który uważa za odpowiedź do swojej aktywności.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Bibliografia:
Metodyka pracy w klasie integracyjnej, platforma CRiE, zjazd 13.
Autor: Ewa Pawlak – Czytelniczka Portalu