Trwa kontrola w Zespole Szkół Specjalnych w Opolu. To pokłosie działań rodziców dzieci ze spektrum autyzmu, społeczników, polityków i radnych Opola.
Radny Tomasz Kaliszan poinformował na konferencji prasowej o działaniach, zespołu kontrolnego działającego w ramach Komisji Rewizyjnej sprawdzającego organizację pracy nauczycieli w latach 2020 -2022 w Zespole Szkół Specjalnych z uwzględnieniem, czy uczniowie posiadają sprzyjające warunki realizacji zajęć. W skład zespołu kontrolnego wchodzą: profesor Anna Tabisz, radni Piotr Malec i Tomasz Kaliszan.
– To jest pokłosie działań mających na celu utworzenie specjalnej placówki dla dzieci ze spektrum autyzmu – wyjaśniał Kaliszan. – To jest pokłosie wszystkich działań, które wydarzyły się w zeszłym roku. Sprawdzamy jak wygląda sytuacja nauczycieli i dzieci w Zespole Szkół Szkół Specjalnych. Jak wygląda infrastruktura w szkole? Czy jest ona odpowiednia i dostosowana dla osób i dzieci, które posiadają pewne dysfunkcje i które nie potrafią się odpowiednio poruszać. Również jak wygląda plan i program nauczania dzieci? Czy są zgodne z ustawą oświatową?
Kontrolerzy sprawdzają także jak wygląda kwestia działań rewitalizacyjnych w szkole. Bardzo ważne też jest sprawdzenie dostępu do pomocy dydaktycznych dla nauczycieli.
– W związku z tym zwracam się również do mieszkańców Opola, uczniów i rodziców, aby również pisali swoje spostrzeżenia na temat tego jak funkcjonuje szkoła, czy coś chcieliby aby poprawić, czy chcą, aby pewne rzeczy wyszły na światło dzienne. Dlatego też został stworzony adres mailowy, aby można było napisać informacje dotyczące czy coś w szkole się dzieje, czy są dobre praktyki czy też złe: [email protected] aby na ten adres przesyłać informacje co się dzieje w szkole i żeby zespół kontrolny również miał takie odbiór ze strony społecznej. Mój numer telefonu jest ogólnie dostępny, mój adres mailowy też.
– Zapraszam do kontaktu wszystkich. którzy chcą wyrazić swoje swoją opinię na temat tego jak funkcjonuje szkoła i co chcieliby poprawić, bo ostatnie miesiące to rzeczywiście bardzo duża batalia o to, aby aby dzieci ze spektrum autyzmu, a więc dzieci z niepełnosprawnościami, miały jak najlepszy standard nauczania u nas w mieście w Opolu – zachęcał Kaliszan
Przypomnijmy, iż w Opolu realizowane są zabiegi rodziców dzieci ze spektrum autyzmu na rzecz powołania publicznej szkoły dla takich dzieci. Równo rok temu na konferencji prasowej przed sesją Rady Miasta Opola przedstawili wraz z działaczami partii Razem swoje postulaty oraz uchwałę intencyjną, którą powinna przyjąć Rada Miasta by rozpocząć formalnie proces tworzenia ośrodka szkolno-wychowawczego dla dzieci z ASD w naszym mieście. Przedstawili także stan debaty i kontrowali argumenty ratusza podnoszone przez naczelnika wydziału oświaty w mediach. Rodzice z inicjatywy i działacze Razem rozłożyli na miejscach radnych zaadresowane do nich koperty z projektem uchwały i listem objaśniającym szczegóły sytuacji szkoły dla dzieci z ASD. Liczą na pogłębioną refleksję członków Rady Miasta i podjęcie formalnych kroków by rozwiązać palący problem braku takiej placówki. W Opolu tak samo jak w całym kraju bardzo gwałtownie przyrasta liczba dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zaburzenia ze spektrum autyzmu. Niestety, w przeciwieństwie do innych stolic województw, Opole nie posiada wyspecjalizowanego ośrodka szkolno-wychowawczego dla tych osób.
Opole realizuje wielkie inwestycje w stadion, skrzyżowanie autostradowe Opole Wschód, parking wielopoziomowy przy dworcu – a dzisiejsza rada miasta będzie debatowała nad zwiększeniem o 3 mln zł budżetu na przebudowę placu przy dworcu Opole Główne.
“Jak widać miasto nie ma problemu ze znalezieniem pieniędzy kiedy pan Prezydent znajduje wolę polityczną. Jest na plac przy dworcu, a na dniach mieliśmy informację o pomyśle stworzenia wielkiej podobizny Ewy Demarczyk na chodniku. Ale są też duże potrzeby, jak szkoła dla dzieci z ASD. Mam propozycję – stwórzmy tę szkołę. Nazwijmy ją imieniem Ewy Demarczyk i zróbmy na niej mural poświęcony artystce” – przekonywał Jerzy Przystajko z partii Razem.
Rodzice skierowali także list do prezydenta Opola, który publikujemy przy tej okazji raz jeszcze:
Zwracamy się w imieniu wszystkich rodziców dzieci ze spektrum autyzmu do władz miasta Opola z prośbą o utworzenie wyspecjalizowanej placówki oświatowej dla naszych dzieci.
Stoimy w obliczu ogromnego problemu jakim jest brak odpowiedniej szkoły dedykowanej dla dzieci z ASD. Z roku na rok liczba dzieci z diagnozą spektrum zaburzeń autystycznych rośnie. Ze względu na problemy w porozumiewaniu się, rozwoju społecznym, a także odmienny sposób przetwarzania informacji, dzieci i młodzież z autyzmem stanowią wielkie wyzwanie dla systemu oświaty.
W efekcie pojawiających się trudności pomimo obowiązujących przepisów prawa oświatowego, uczniowie z autyzmem często nie mają zapewnionego odpowiedniego do swoich zdolności i możliwości psychofizycznych kształcenia. Z tego względu rodzice mający dziecko z ASD często słyszą odmowę przyjęcia dziecka przez dyrektorów do kolejnej placówki. Zdarza się, iż dziecko nie jest przyjmowane do siódmej, a choćby trzynastej placówki, do której próbują go zapisać rodzice. Również Stowarzyszenia i Fundacje, które powstały z inicjatywy rodziców na terenie Miasta Opola oraz szkoły niepubliczne nie chcą przyjmować dzieci z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną. Często już podczas rozmowy telefonicznej z Dyrektorami szkół podstawowych rodzice słyszą, iż nie szkoła nie może przyjąć ich dziecka z ASD i niepełnosprawnością intelektualną. Przeważnie argumentem ze strony dyrektorów szkół jest brak miejsca dla dzieci z autyzmem. Zrozpaczony rodzic szuka wszędzie odpowiedniego miejsca do edukacji dla swojego dziecka z autyzmem. Niestety często nie ma takiego miejsca i pozostaje edukacja w domu, która dla wielu dzieci z autyzmem może powodować wykluczenie społeczne.
Ponadto bardzo trudne emocjonalnie dla rodziców, ale też dla samych dzieci z ASD są tzw. ,, castingi do szkół’’. Aż trudno sobie wyobrazić jak musi się czuć dziecko podlegające kilkakrotnie takiej ocenie. Innym ogromnym problemem jest wciąż niewielki poziom wiedzy nauczycieli na temat spektrum autyzmu i specyfiki funkcjonowania uczniów z tym zaburzeniem. Stosowane są przeróżne procedury takie same co do uczniów neurotypowych np. eliminowanie zachowań trudnych, agresywnych, autoagresywnych. Występują braki w zatrudnianiu specjalistów takich jak: logopedzi, pedagodzy, psychologowie, terapeuci integracji sensorycznej, terapeuci TUS z uwzględnieniem aktualnych potrzeb dziecka zgodnie z orzeczeniem o kształceniu specjalnym.
Jeszcze innym problemem jest „znikanie subwencji oświatowej”.
W przypadku dziecka z autyzmem subwencja oświatowa jest aż 9,5 razy większa niż dla dzieci z pozostałymi orzeczeniami. Pieniądze są znacznie większe ze względu na specyfikę dzieci ze spektrum autyzmu oraz koniecznością dostosowania otoczenia a także metod pracy z uczniem z ASD do jego potrzeb. Środki te najczęściej staja się częścią ogólnego budżetu szkoły.
Na terenie miasta Opola funkcjonuje szkoła specjalna, integracyjna czy też oddziały integracyjne w placówkach ogólnodostępnych, ale to wciąż stanowczo za mało w obliczu rosnącej liczby dzieci z ASD. Niestety przez cały czas dość często ani szkoły specjalne ani integracyjne nie są odpowiednio przygotowane do pracy z uczniem autystycznym.
W gminie Kup w województwie opolskim istnieje Zespół Niepublicznych Szkół, który jest placówką odpłatną. Niestety nie każdy rodzic może sobie finansowo na nią pozwolić. Ponadto ilość miejsc jest w niej bardzo ograniczona a wniosków o przyjęcie bardzo dużo. Nie są zapewnione wszystkie zajęcia ze specjalistami z orzeczenia o kształceniu specjalnym. Często są źle dobrane grupy dzieci do indywidulanych potrzeb a największy niepokój budzi rotacja wśród personelu pracującego z osobami z ASD.
Poza tym placówka jest poza Opolem, a nie każdy rodzic ma możliwość dowozu dziecka do szkoły.
Dlatego tez rodzice nie mają żadnego wyboru placówki dla swojego dziecka i trafia ono do szkól ogólnodostępnych, w których rozpoczyna się „batalia” o odpowiednie warunki do rozwoju i edukacji.
Chcemy również zwrócić szczególną uwagę na to, iż jesteśmy jednym miastem wojewódzkim, w którym nie ma placówki, ośrodka czy instytucji kierunkowanej osobom z ASD z możliwością edukacji i zamieszkania w internacie należącym do szkoły. Spoglądając na sąsiadujące województwa takich szkół, placówek czy ośrodków jest kilka w samym mieście i na jej obrzeżach. W naszej ocenie to powinno stać się sprawą priorytetową dla władz miasta Opola, aby utworzyć placówkę w której nasze dzieci będą mogły realizować dostosowaną do ich potrzeb edukacje.
W naszym Mieście Opolu nie ma ani jednej szkoły terapeutycznej ani wyspecjalizowanego Ośrodka Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego dla dzieci i młodzieży z autyzmem. OREW, które są w innych miastach w Polsce przeznaczone są dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością sprzężoną (autyzm i niepełnosprawność intelektualną), u których występują specjalne potrzeby edukacyjno-terapeutyczne.
Ośrodek taki jest placówką umożliwiającą:
- roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne;
- realizację obowiązku szkolnego w klasach I-VIII;
- spełnianie obowiązku nauki poprzez udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych.
Do Ośrodka przyjmowani są wychowankowie w wieku od 3 do 25 lat posiadający orzeczenie o kształceniu specjalnym ze względu na niepełnosprawność sprzężoną, na podstawie pisemnego wniosku złożonego przez rodziców lub opiekunów prawnych. Nabór prowadzony jest przez cały rok szkolny, w miarę posiadanych wolnych miejsc.
W Ośrodku zajęcia edukacyjno-terapeutyczne oraz specjalistyczne, w zależności od potrzeb, realizowane są w systemie indywidualnym lub w oddziałach 2 – 4 osobowych. W zależności od stopnia upośledzenia umysłowego wychowankowie realizują obowiązek szkolny w formie zespołów edukacyjno-terapeutycznych, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, a dla uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym nauczanie zintegrowane (klasy I-III) oraz przedmiotowe (klasy IV-VIII).
Celem zajęć rewalidacyjno- wychowawczych jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz uzyskiwanie niezależności od innych osób w funkcjonowaniu w codziennym życiu.
Rewalidacja, rehabilitacja, terapia dzieci i młodzieży z autyzmem są niezbędnym uzupełnieniem edukacji. W ten sposób dzieci i młodzież są kompleksowo przygotowywane do aktywnego życia w społeczeństwie.
Dzieci i młodzież w takim Ośrodku uczą się samodzielności. Są przygotowywane do organizowania sobie czasu wolnego poprzez wspólną zabawę, spacery, wyjścia do instytucji kulturalnych: biblioteki, teatru, filharmonii.
Podopieczni Ośrodka objęci są szeroko rozwiniętą opieką, tak aby stworzyć warunki optymalnego rozwoju fizycznego, poznawczego, społecznego, emocjonalnego, skierowanego na dążenie do samodzielności i niezależności, ku aktywnemu, normalnemu życiu wśród ludzi, tak aby każda osoba niepełnosprawna traktowana była na równi z innymi ludźmi.
Głównym zadaniem podejmowanych w Ośrodku zabiegów jest wypracowanie lepszego funkcjonowania dzieci i tym samym zapewnienie im aktywniejszego uczestnictwa w życiu społecznym najbliższego otoczenia.
Przez cały czas placówka taka zajmuje się również wspieraniem rodzin, udziela szeroko pojętej pomocy psychologicznej, psychoterapeutycznej, rzeczowej i prawnej. W zależności od potrzeb podopieczni uczestniczą w następujących zajęciach:
- wspierających mowę i komunikację: logopedia, w tym alternatywne metody komunikacji (AAC, PECS, Makaton, Mówik);
- usprawniających ruchowo: gimnastyka korekcyjna, Integracja Sensoryczna (SI), terapia ręki, nauka pływania metodą, jazda na łyżwach, Ruch Rozwijający W. Sherborne;
- niwelujących deficyty funkcjonowania zmysłów: zajęcia w sali doświadczania świata (stymulacja polisensoryczna), poranny krąg, EEG Biofeedback, RSA Biofeedback, Trening Uwagi Słuchowej wg prof. A. Tomatisa;
- wspierających funkcjonowanie społeczne, samodzielność i samoobsługę: bajkoterapia, Trening Umiejętności Społecznych (TUS), zajęcia kulinarne oraz zajęcia rozwijające pasje i zainteresowania: zajęcia teatralne, muzyczne i plastyczne.
- zajęcia teatralne mają na celu m.in. pobudzanie do aktywności twórczej, wyrażanie uczuć i emocji dzięki gestów, mimiki, ruchów, kształtowanie poczucia własnej wartości, rozwijanie aktywnego udziału w życiu kulturalnym społeczeństwa, budowanie pozytywnych więzi emocjonalnych między rówieśnikami i nauczycielami oraz uwrażliwianie na piękno.
Rodzice, opiekunowie osób niepełnosprawnych w takim Ośrodku znajdują także wsparcie na różnych płaszczyznach, m.in. osobistej, kompetencji rodzicielskich. Wspieranie rodziców, opiekunów w pełnieniu ich zadań odbywa się z zależności od potrzeb poprzez: spotkania indywidualne z psychoterapeutą, wychowawcą dziecka, szkolenia (dotyczące alternatywnych metod komunikacji, rozwoju psychoseksualnego dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, specyficznego odżywiania się, radzenia sobie z zachowaniami trudnymi). Celem spotkań grupy wsparcia jest przede wszystkim wzmocnienie efektywnego radzenia sobie ze stresem i profilaktyka wypalenia poprzez odkrywanie i realizowanie swoich pasji i zainteresowań.
W ramach edukacji wychowankowie realizują obowiązek szkolny, ucząc się w zespołach 2-4 osobowych lub indywidualnie.
Zespół nauczycieli opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) dla wszystkich wychowanka, dostosowany do jego możliwości oraz uwzględniający dysfunkcje dziecka. To sprawia, iż każdy program jest niepowtarzalny i zmienia się wraz z rozwojem dziecka. W zależności od potrzeb i etapu edukacyjnego stosowane jest interdyscyplinarne podejście w doborze metod i technik.
W Ośrodku pracują nauczyciele-specjaliści z wszechstronnym przygotowaniem merytorycznym, często z wieloletnim doświadczeniem.
Poświęcają oni wiele uwagi kształtowaniu poczucia tożsamości, świadomości własnej osoby. Starają się wypracować u wychowanków pozytywną samoocenę, opartą na znajomości swoich pasji, posiadanych zdolności i możliwości sprawczych. Zachęcają do prezentowania przez podopiecznych wszelkich niepowtarzalnych działań twórczych w różnych instytucjach o charakterze społeczno-kulturalnym.
Dzieci rozwijają twórczą aktywność, by wraz z uzdolnieniami wzrastały w nich poczucie własnej wartości i możliwości, a także umiejętność wykorzystania ich w sytuacjach społecznych.
Priorytetowym celem oddziaływań wychowawczych takiego Ośrodka jest rozwijanie u wychowanków samodzielności w zakresie samoobsługi i radzenia sobie z wyzwaniami, jakie niesie życie. Ośrodek silnie koncentruje się na rozwijaniu ogólnych zdolności radzenia sobie z różnymi sytuacjami, samodzielnie i we współpracy z innymi.
Uważamy jako zdeterminowani rodzice, iż powstanie takiego Ośrodka bądź szkoły terapeutycznej jest możliwe, gdyż jest przekazywana przez ustawodawcę subwencja oświatowa na każde dziecko z ASD.
Ponadto pragniemy podkreślić, iż posiadamy również wspaniałych specjalistów na terenie miasta Opola pracujących od lat z dziećmi ze spectrum autyzmu, którzy chętnie zaangażują się w funkcjonowanie takiego miejsca dla naszych dzieci.
Szkoła ta dla naszych autystycznych pociech powinna umożliwić realizowanie potencjału według indywidualnego programu kształcenia z całym zapleczem specjalistycznych terapii. Klasy w takiej szkole to mały zespół 3-4 osobowy. Nie powinno być w niej dzwonka, a przerwy podczas zajęć zaplanowane według potrzeb. Taka placówka powinna stawiać na pomoc w poznaniu i zrozumieniu otaczającego świata. Dodatkowym atutem takiej szkoły byłby internat z możliwością zamieszkania uczniów uczęszczających do tej placówki. To pozwoliłoby na ćwiczenia samodzielności w czynnościach dnia codziennego oraz ułatwiłoby edukację dzieciom mieszkającym poza miastem.
Reasumując prosimy o stworzenie placówki dedykowanej dzieciom ze spectrum autyzmu, której nie ma na terenie naszego województwa opolskiego.
Do naszej prośby przychylają się organizacje pożytku publicznego, fundacje, stowarzyszenia, poradnie, szkoły oraz rodzice dzieci ze spectrum autyzmu.
Pani Prezydencie prosimy Pana aby dał Pan szansę naszym dzieciom na edukację dostosowaną do ich potrzeb.
Mamy nadzieję, iż jest to możliwe, aby została utworzona pierwsza taka wyspecjalizowana placówka oświatowa dla naszych dzieci ze spectrum autyzmu. Liczymy na to, aby nasze dzieci mogły się uczyć w odpowiedniej dla nich szkoły terapeutycznej bądź Ośrodku Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczym dla dzieci i młodzieży z autyzmem.
Jesteśmy otwarci na rozmowy z Panem Panie Prezydencie. Liczymy na Pana jako na sprawującego władzę w naszym mieście ale przede wszystkim jako na człowieka, rodzica, dla którego dobro dziecka ma najwyższą wartość.
Fot. melonik