Jak wynika z nowego badania, kanadyjski rynek pracy w sektorze technologicznym w ciągu zaledwie kilku lat przeszedł przez okres rozkwitu i załamania.
Z badania opublikowanego we wtorek przez serwis Indeed, który zajmuje się ogłoszeniami o pracę, wynika, iż liczba ogłoszeń o pracę w tym sektorze opublikowanych na platformie w sierpniu spadła o 19 procent w porównaniu z początkiem 2020 roku.
„Kanadyjski świat technologii przez cały czas walczy z zamrożeniem naboru pracowników” – powiedział Brendon Bernard, starszy ekonomista Indeed.
„Chociaż zarówno rynek pracy w sektorze technologicznym, jak i cały rynek pracy z pewnością ochłodziły się w porównaniu ze szczytami z 2022 r., ochłodzenie było znacznie wyraźniejsze w sektorze technologicznym”.
Jego zdaniem spadek ten był prawdopodobnie spowodowany dostosowaniem się rynku po gwałtownym wzroście zatrudnienia spowodowanym pandemią oraz niedawnymi osiągnięciami w dziedzinie sztucznej inteligencji, które zmniejszyły zainteresowanie firm technologicznych zwiększaniem zatrudnienia.
Firma stwierdziła, iż trudno jednoznacznie wskazać, który z czynników był bardziej winny, ponieważ liczba ogłoszeń o pracę w branży technologicznej spadła po wprowadzeniu na rynek chatbota ChatGPT pod koniec 2022 r., co spowodowało wzrost zainteresowania sztuczną inteligencją.
Odkrycia Indeed pojawiły się po tym, jak sektor technologiczny, a także szerszy rynek pracy, poradziły sobie z szeregiem zmian w ciągu ostatnich pięciu lat. Kiedy wybuchła pandemia COVID-19, wiele firm odnotowało rozkwit e-commerce i innych cyfrowych aspektów swojej działalności, co skłoniło niektóre do zwiększenia zatrudnienia w związku ze wzrostem przychodów.
Jednak wraz z ustępowaniem kryzysu zdrowotnego i wzrostem inflacji, popyt na usługi online zaczął rosnąć podobnie jak przed pandemią. Zmusiło to tak znane firmy technologiczne jak Shopify Inc. do zwolnień pracowników.
„Przeszliśmy z naprawdę gorącego rynku pracy, na którym liczba ofert pracy gwałtownie wzrosła, do takiego, na którym nastąpił prawdziwy krach, spadając znacznie poniżej poziomu sprzed pandemii” – powiedział Bernard.
Jednakże, jego zdaniem, ostatni boom na sztuczną inteligencję to „przełomowy moment”.
Wiele firm technologicznych rozważa ponowne przemyślenie kwestii kadrowych, ponieważ niektóre z nich doszły do wniosku, iż technologia może pomóc w wykonywaniu wielu podstawowych zadań, które normalnie wykonywaliby pracownicy początkujący, co pozwala im ograniczyć liczbę nowo zatrudnianych pracowników.
Chociaż znaczna część spadku liczby ofert pracy w branży technologicznej dotyczyła stanowisk inżynierów oprogramowania, serwis Indeed odkrył, iż w porównaniu z początkiem 2020 r. przez cały czas rosło zatrudnienie na stanowiska związane ze sztuczną inteligencją. W rzeczywistości inżynierowie uczenia maszynowego i stanowiska wspierające infrastrukturę sztucznej inteligencji, takie jak inżynierowie danych i technicy centrów danych, znalazły się wśród stanowisk, których liczba ogłoszeń przez cały czas przekraczała poziomy z początku 2020 r.
Jednocześnie Indeed odnotował gwałtowny spadek liczby ofert pracy na stanowiskach kierowniczych i kierowniczych w branży technologicznej w porównaniu z rekordowym wynikiem z 2022 roku, ale na początku 2025 roku przez cały czas wynosiła ona pięć procent więcej niż przed pandemią. Tymczasem liczba ofert pracy na stanowiskach podstawowych i stażowych w branży technologicznej spadła o 25 procent.
Porównując ogólny spadek liczby ofert pracy w branży technologicznej w Kanadzie, Indeed stwierdził, iż spadek w tym kraju w porównaniu z poziomami sprzed pandemii był nieco łagodniejszy niż redukcja zatrudnienia obserwowana w USA, Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech.
W USA spadek wyniósł 34 procent, w Wielkiej Brytanii 41 procent. We Francji spadek wyniósł 38 procent, a w Niemczech 29 procent.
„Wszystko to dowodzi, iż zamrożenie naboru pracowników branży technologicznej ma charakter globalny” – powiedział Bernard.
za The Canadian Press