Konspekt lekcji matematyki w klasie 7-8 szkoły podstawowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Temat lekcji: Równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.
Dział programowy:
Klasa 7 „Równania”, klasa 8 „Wyrażenia algebraiczne i równania”.
Czas trwania:
1 godzina lekcyjna
Data:
Treści podstawy programowej:
Uczeń:
- rozwiązuje równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą metodą równań równoważnych – VI.2.,
- rozwiązuje równania, które po prostych przekształceniach wyrażeń algebraicznych sprowadzają się do równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą – VI.3.
Cel główny:
- utrwalenie sposobów rozwiązywania równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.
Cele operacyjne:
1. Wiadomości
Uczeń klasy 7 i 8:
- rozumie pojęcie niewiadoma,
- zna pojęcie równania,
- zna zapis równania,
- zna sposoby rozwiązywania równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą,
- wie jak redukować wyrazy podobne.
Uczeń klasy 8:
- rozumie pojęcie wyrażenia algebraicznego,
- wie jak obliczyć wartość liczbową wyrażenia algebraicznego.
2. Umiejętności
Uczeń umie:
- przenieść liczbę na jedną stronę równania, niewiadome na drugą stronę, zmieniając znak wyrażenia na przeciwny podczas przenoszenia na drugą stronę równania,
- redukować wyrazy podobne,
- podzielić obie strony równania przez liczbę (niezerową) stojącą przy x,
- rozwiązać równanie pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.
3. Postawy
Uczeń:
- aktywnie pracuje na lekcji zdobywając i utrwalając wiadomości i umiejętności,
- prezentuje opracowane zadania.
Formy pracy:
- indywidualna
Metody pracy:
- metoda podająca – objaśnienie
- metoda praktyczna – ćwiczenia
- uczenie się przez przyswajanie
- uczenie się przez działanie
Środki dydaktyczne:
- podręcznik, zeszyt
- karty pracy dla wszystkich ucznia
- tablica multimedialna
- karteczki
Przebieg lekcji:
Część wstępna:
I. Sprawdzenie listy obecności.
II. Podanie i omówienie tematu i celu lekcji.
III. Przypomnienie sposobu rozwiązywania równań. Prezentacja przykładów na tablicy multimedialnej. (załącznik 1 i 2).
Część adekwatna:
IV. Rozwiązywanie zadań. Prezentacja zadań i ich analiza.
Zadanie 1. Ułóż w kolejności etapy rozwiązywania równania.
5x + 27 = 52 |
5x + 27 = 52 / – 27 |
5x = 52 – 27 |
5x = 25 / : 5 |
x = 5 |
Uczniowie otrzymują wycięte karteczki.
Zadanie 2. Rozwiąż równania.
- 4x + 18 = 42
- 3x – 17 = 13
- 6x + 24 = 42
Zadanie 3. Ułóż w kolejności etapy rozwiązywania równania.
11x – 8 = 7x + 12 |
11x – 7x = 12 + 8 |
4x = 20 / : 4 |
x = 5 |
Zadanie 4. Rozwiąż równania.
- 15x – 19 = 6x + 17
- 18x – 29 = 10x + 11
5. Dodatkowe przykłady równań dla uczniów, którzy wykonali zadania szybciej.
- 9x – 39 = 24
- 5x + 36 = 81
- 6x – 19 = 29
- 9x – 7 = 6x + 2
- 17x – 23 = 6x + 10
V. Podsumowanie pracy uczniów.
VI. Samoocena ucznia.
VII. Ocena pracy uczniów.
VIII. Zadanie domowe.
Rozwiąż równania.
- 5x – 26 = 24
- 8x + 17 = 57
- 7x – 28 = 14
- 16x – 9 = 10x + 21
- 14x – 12 = 7x + 9
Autor: Joanna Wolicka-Singh – Czytelniczka Portalu