Jestem taki jak Ty – Budowanie mostów poprzez wspólne zabawy na Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

autyzmwszkole.com 6 dni temu
Reklamy

Scenariusze zajęć integracyjnych na Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Pomysły na zabawy budujące akceptację i zrozumienie wśród uczniów.

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu obchodzony jest co roku 2 kwietnia. To doskonała okazja, aby budować mosty między uczniami ze spektrum autyzmu a ich rówieśnikami, rozwijać wzajemne zrozumienie i akceptację. Organizacja zajęć integracyjnych w szkole może pomóc przełamać bariery społeczne i ułatwić dzieciom nawiązywanie relacji.

W poniżej znajdziesz listę ciekawych scenariuszy zajęć integracyjnych, które pomogą uczniom z autyzmem i ich rówieśnikom lepiej się poznać, zrozumieć swoje potrzeby i budować pozytywne relacje. Zajęcia zostały zaprojektowane w taki sposób, aby były proste w realizacji i angażujące dla wszystkich dzieci, niezależnie od poziomu umiejętności społecznych.


🎯 Cele zajęć na Dzień Świadomości Autyzmu

✅ Budowanie akceptacji i zrozumienia dla osób ze spektrum autyzmu
✅ Kształtowanie postawy otwartości i empatii
✅ Wzmacnianie relacji rówieśniczych poprzez wspólne zabawy i zadania zespołowe
✅ Rozwijanie umiejętności społecznych i komunikacyjnych


🌈 Lista ciekawych scenariuszy zajęć integracyjnych

1. Zabawa „Jestem taki jak Ty” – Znajdźmy podobieństwa

👉 Cel: Uświadomienie uczniom, iż mimo różnic, wiele ich łączy

Przebieg:

  1. Uczniowie siadają w kole.
  2. Nauczyciel podaje pytania dotyczące codziennych nawyków, zainteresowań lub ulubionych aktywności, np.:
    • Kto lubi czekoladę?
    • Kto woli psy od kotów?
    • Kto lubi rysować?
  3. Uczniowie podnoszą ręce, jeżeli odpowiedź ich dotyczy.
  4. Nauczyciel podkreśla, jak wiele dzieci ma podobne zainteresowania, niezależnie od różnic w zachowaniu czy sposobie komunikacji.

Czas: 15–20 minut
👥 Uczestnicy: Grupa do 20 osób
🎯 Efekt: Wzmacnianie więzi, dostrzeganie podobieństw

Reklamy
Integracja, Akceptacja, Tolerancja – Scenariusze zajęć na Światowy Dzień Świadomości Autyzmu eBook 18 zł

2. „Koc – Most Zrozumienia” – kooperacja w grupie

👉 Cel: Rozwijanie umiejętności współpracy i wzajemnego wsparcia

Przebieg:

  1. Uczniowie dzielą się na grupy po 4–5 osób.
  2. Każda grupa otrzymuje duży koc lub materiał.
  3. Zadaniem grupy jest przejście przez salę, trzymając się za końce koca i utrzymując go w równowadze.
  4. Uczniowie muszą współpracować, komunikować się i wspólnie szukać rozwiązań, aby nie zgubić koca.

Czas: 20 minut
👥 Uczestnicy: Grupy 4–5 osobowe
🎯 Efekt: Współpraca, komunikacja, zrozumienie


3. „Łańcuch Zaufania” – Budowanie relacji

👉 Cel: Uświadomienie dzieciom, jak ważne jest zaufanie i wzajemne wsparcie

Przebieg:

  1. Uczniowie ustawiają się w rzędzie, trzymając się za ręce.
  2. Nauczyciel mówi, iż będą tworzyć „łańcuch zaufania” poprzez podawanie sobie przedmiotów (np. piłeczki) bez używania słów.
  3. Zadaniem uczniów jest przekazywanie przedmiotu tylko dzięki gestów, spojrzeń i sygnałów niewerbalnych.

Czas: 15 minut
👥 Uczestnicy: Grupa 10–15 osób
🎯 Efekt: Wzmacnianie zaufania, rozwijanie komunikacji niewerbalnej


4. „Razem na linie” – Zajęcia ruchowe budujące współpracę

👉 Cel: Kształtowanie współpracy i rozwiązywania problemów w grupie

Przebieg:

  1. Uczniowie dzielą się na dwie grupy.
  2. Zadaniem każdej grupy jest przejście po linii (np. z taśmy) bez wypadnięcia poza nią.
  3. Aby to osiągnąć, uczniowie muszą trzymać się za ręce i wspierać się nawzajem.
  4. Nauczyciel zachęca do omawiania strategii i wspólnego planowania.

Czas: 15–20 minut
👥 Uczestnicy: Grupy po 6–8 osób
🎯 Efekt: Współpraca, planowanie, komunikacja


5. „Mój świat – Twój świat” – Rysowanie i rozmowa o różnorodności

👉 Cel: Uświadomienie, jak różne perspektywy wzbogacają grupę

Przebieg:

  1. Każde dziecko rysuje na kartce swój „świat” – to może być ich dom, ulubione miejsce lub coś, co sprawia im radość.
  2. Po zakończeniu rysowania dzieci siadają w kręgu i pokazują swoje rysunki.
  3. Nauczyciel zachęca uczniów do opowiadania o swoich rysunkach.
  4. Podsumowanie: Wszyscy mamy różne światy, ale dzięki otwartości i szacunkowi możemy je lepiej rozumieć.

Czas: 20–25 minut
👥 Uczestnicy: Grupa do 20 osób
🎯 Efekt: Wzmacnianie empatii, akceptacja różnorodności

📘 Jak uczyć uczniów z Zespołem Aspergera o emocjach i relacjach społecznych? eBook 22 zł

💙 Dlaczego takie zajęcia są ważne?

Integracja uczniów ze spektrum autyzmu z rówieśnikami to klucz do budowania otwartego i przyjaznego środowiska szkolnego. Uczniowie uczą się:
✔️ Akceptacji różnorodności
✔️ Zrozumienia potrzeb innych osób
✔️ Komunikacji i współpracy


Podsumowanie

Scenariusze zajęć integracyjnych na Światowy Dzień Świadomości Autyzmu pomagają uczniom ze spektrum autyzmu poczuć się akceptowanymi i rozumianymi. Wspólne zabawy, aktywności grupowe i rozmowy o różnorodności budują mosty zrozumienia i przyjaźni. Dzięki takim działaniom dzieci uczą się, iż mimo różnic wszyscy jesteśmy tacy sami – jesteśmy po prostu sobą.

👉 Zaproś swoich uczniów do wspólnej zabawy i budowania mostów akceptacji już w najbliższy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu! 🌍💙

eBook Trening Umiejętności Społecznych dla dziecka ze spektrum autyzmu: Praktyczny przewodnik z ćwiczeniami – 17 zł
Arkusze, karty pracy, materiały dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu
Jak pomóc dziecku z ASD w rozumieniu i wyrażaniu emocji? Praktyczne scenariusze zajęć dla terapeutów, pedagogów i rodziców eBook 20 zł
Idź do oryginalnego materiału