Scenariusze zajęć integracyjnych na Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Pomysły na zabawy budujące akceptację i zrozumienie wśród uczniów.
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu obchodzony jest co roku 2 kwietnia. To doskonała okazja, aby budować mosty między uczniami ze spektrum autyzmu a ich rówieśnikami, rozwijać wzajemne zrozumienie i akceptację. Organizacja zajęć integracyjnych w szkole może pomóc przełamać bariery społeczne i ułatwić dzieciom nawiązywanie relacji.
W poniżej znajdziesz listę ciekawych scenariuszy zajęć integracyjnych, które pomogą uczniom z autyzmem i ich rówieśnikom lepiej się poznać, zrozumieć swoje potrzeby i budować pozytywne relacje. Zajęcia zostały zaprojektowane w taki sposób, aby były proste w realizacji i angażujące dla wszystkich dzieci, niezależnie od poziomu umiejętności społecznych.
🎯 Cele zajęć na Dzień Świadomości Autyzmu
✅ Budowanie akceptacji i zrozumienia dla osób ze spektrum autyzmu
✅ Kształtowanie postawy otwartości i empatii
✅ Wzmacnianie relacji rówieśniczych poprzez wspólne zabawy i zadania zespołowe
✅ Rozwijanie umiejętności społecznych i komunikacyjnych
🌈 Lista ciekawych scenariuszy zajęć integracyjnych
1. Zabawa „Jestem taki jak Ty” – Znajdźmy podobieństwa
👉 Cel: Uświadomienie uczniom, iż mimo różnic, wiele ich łączy
Przebieg:
- Uczniowie siadają w kole.
- Nauczyciel podaje pytania dotyczące codziennych nawyków, zainteresowań lub ulubionych aktywności, np.:
- Kto lubi czekoladę?
- Kto woli psy od kotów?
- Kto lubi rysować?
- Uczniowie podnoszą ręce, jeżeli odpowiedź ich dotyczy.
- Nauczyciel podkreśla, jak wiele dzieci ma podobne zainteresowania, niezależnie od różnic w zachowaniu czy sposobie komunikacji.
⏳ Czas: 15–20 minut
👥 Uczestnicy: Grupa do 20 osób
🎯 Efekt: Wzmacnianie więzi, dostrzeganie podobieństw
Integracja, Akceptacja, Tolerancja – Scenariusze zajęć na Światowy Dzień Świadomości Autyzmu eBook 18 zł
2. „Koc – Most Zrozumienia” – kooperacja w grupie
👉 Cel: Rozwijanie umiejętności współpracy i wzajemnego wsparcia
Przebieg:
- Uczniowie dzielą się na grupy po 4–5 osób.
- Każda grupa otrzymuje duży koc lub materiał.
- Zadaniem grupy jest przejście przez salę, trzymając się za końce koca i utrzymując go w równowadze.
- Uczniowie muszą współpracować, komunikować się i wspólnie szukać rozwiązań, aby nie zgubić koca.
⏳ Czas: 20 minut
👥 Uczestnicy: Grupy 4–5 osobowe
🎯 Efekt: Współpraca, komunikacja, zrozumienie
3. „Łańcuch Zaufania” – Budowanie relacji
👉 Cel: Uświadomienie dzieciom, jak ważne jest zaufanie i wzajemne wsparcie
Przebieg:
- Uczniowie ustawiają się w rzędzie, trzymając się za ręce.
- Nauczyciel mówi, iż będą tworzyć „łańcuch zaufania” poprzez podawanie sobie przedmiotów (np. piłeczki) bez używania słów.
- Zadaniem uczniów jest przekazywanie przedmiotu tylko dzięki gestów, spojrzeń i sygnałów niewerbalnych.
⏳ Czas: 15 minut
👥 Uczestnicy: Grupa 10–15 osób
🎯 Efekt: Wzmacnianie zaufania, rozwijanie komunikacji niewerbalnej
4. „Razem na linie” – Zajęcia ruchowe budujące współpracę
👉 Cel: Kształtowanie współpracy i rozwiązywania problemów w grupie
Przebieg:
- Uczniowie dzielą się na dwie grupy.
- Zadaniem każdej grupy jest przejście po linii (np. z taśmy) bez wypadnięcia poza nią.
- Aby to osiągnąć, uczniowie muszą trzymać się za ręce i wspierać się nawzajem.
- Nauczyciel zachęca do omawiania strategii i wspólnego planowania.
⏳ Czas: 15–20 minut
👥 Uczestnicy: Grupy po 6–8 osób
🎯 Efekt: Współpraca, planowanie, komunikacja
5. „Mój świat – Twój świat” – Rysowanie i rozmowa o różnorodności
👉 Cel: Uświadomienie, jak różne perspektywy wzbogacają grupę
Przebieg:
- Każde dziecko rysuje na kartce swój „świat” – to może być ich dom, ulubione miejsce lub coś, co sprawia im radość.
- Po zakończeniu rysowania dzieci siadają w kręgu i pokazują swoje rysunki.
- Nauczyciel zachęca uczniów do opowiadania o swoich rysunkach.
- Podsumowanie: Wszyscy mamy różne światy, ale dzięki otwartości i szacunkowi możemy je lepiej rozumieć.
⏳ Czas: 20–25 minut
👥 Uczestnicy: Grupa do 20 osób
🎯 Efekt: Wzmacnianie empatii, akceptacja różnorodności
📘 Jak uczyć uczniów z Zespołem Aspergera o emocjach i relacjach społecznych? eBook 22 zł
💙 Dlaczego takie zajęcia są ważne?
Integracja uczniów ze spektrum autyzmu z rówieśnikami to klucz do budowania otwartego i przyjaznego środowiska szkolnego. Uczniowie uczą się:
✔️ Akceptacji różnorodności
✔️ Zrozumienia potrzeb innych osób
✔️ Komunikacji i współpracy
✅ Podsumowanie
Scenariusze zajęć integracyjnych na Światowy Dzień Świadomości Autyzmu pomagają uczniom ze spektrum autyzmu poczuć się akceptowanymi i rozumianymi. Wspólne zabawy, aktywności grupowe i rozmowy o różnorodności budują mosty zrozumienia i przyjaźni. Dzięki takim działaniom dzieci uczą się, iż mimo różnic wszyscy jesteśmy tacy sami – jesteśmy po prostu sobą.
👉 Zaproś swoich uczniów do wspólnej zabawy i budowania mostów akceptacji już w najbliższy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu! 🌍💙
eBook Trening Umiejętności Społecznych dla dziecka ze spektrum autyzmu: Praktyczny przewodnik z ćwiczeniami – 17 zł
Arkusze, karty pracy, materiały dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu
Jak pomóc dziecku z ASD w rozumieniu i wyrażaniu emocji? Praktyczne scenariusze zajęć dla terapeutów, pedagogów i rodziców eBook 20 zł