Wybór firmy szkoleniowej nie jest łatwy. Na rynku jest ich wiele, a szkolenie to nie eleganckie szpilki, które można przymierzyć przed zakupem. Dlatego podpowiadamy, jak uniknąć największych błędów przy wyborze firmy szkoleniowej i treningów przez nią oferowanych. Oto 5 najważniejszych zasad.
W jednym z warszawskich hoteli wyrzucanych jest 700 kilogramów jedzenia w ciągu tygodnia. Miesięcznie to prawie trzy tony!!! Hotel nie tylko traci pieniądze, ale też dobry wizerunek. Kierownictwo hotelu postanowiło wprowadzić zmiany, które miały doprowadzić do ograniczenia ilości marnowanego jedzenia. Hotel zaczął ważyć odpadki spożywcze – zarówno te z kuchni, jak i niespożyte jedzenie z bufetów i restauracji. Sieć wprowadziła kilka drobnych zmian, impulsów, które już przyniosły zadziwiające efekty. Zmniejszono talerze, by goście nakładali sobie więcej tylko, gdy mają na to ochotę, a nie od razu. Posiłki są porcjowane, a nie podawane w dużych misach, jak dotąd. Tylko te małe zmiany doprowadziły do ograniczenia odpadów bio o 30 proc. (nieco ponad 200 kilogramów tygodniowo) i zaoszczędzenia 30 tysięcy euro rocznie!
Takie drobne impulsy możemy dostrzec również w branży medycznej. Na porządku dziennym jest wysyłanie SMS-ów przypominających o terminie wizyty u lekarza. Mały impuls w postaci przypomnienia w formie wiadomości tekstowej okazuje się bardzo skuteczny. Pozarządowa organizacja Innovations for Poverty Action przeprowadziła w Ghanie zrandomizowane badania kontrolne, sprawdzając, czy wysyłane SMS-em przypomnienie o zażyciu leku na malarię pomaga ludziom w stosowaniu się do zaleceń lekarzy. Wiadomości tekstowe okazały się skuteczne. Ustalono również, iż najskuteczniejsze były te krótkie, bo najbardziej liczyło się przypomnienie, a nie dodatkowe informacje.
Szkolenia biznesowe jako impuls do rozwoju
Takim drobnym impulsem, który przyniesie zdumiewające efekty, może być odpowiednio przeprowadzone szkolenia biznesowe dla pracowników firmy. Tylko jak je zorganizować, żeby inwestycja w szkolenia przyniosła realne korzyści biznesowe?
Ciekawe wyniki przynosi metaanaliza 144 badań nad transferem wiedzy ze szkoleń do biznesu przeprowadzona przez zespół prof. Jasona Huanga z amerykańskiego Uniwersytetu w Michigan. Okazuje się – co już i tak wszyscy wiedzą – iż warto wysyłać pracowników na szkolenia. Jednak podejście polegające na zmuszaniu ludzi do siedzenia przez krótki czas na szkoleniu i zapoznawaniu się z wieloma różnymi koncepcjami, nie zwiększa ich efektywności, ani nie zachęca pracowników do eksperymentowania w firmie z nowymi umiejętnościami. Zamiast podejścia typu „krótkie szkolenie, dużo treści”, lepiej skonstruować szkolenie w taki sposób, aby przekazywana na szkoleniach wiedza i umiejętności były dostosowywane do wykonywanej pracy i zawierały niewielką liczbę koncepcji i technik. Po szkoleniu z ograniczoną, ale dogłębnie przerobioną liczbą technik, czy koncepcji pracownicy odważniej będą próbować używać ich w swoim miejscu pracy. o ile będą jeszcze otrzymywać informację zwrotną, jak im idzie, co powinni poprawić i dlaczego, to pomoże im to przekształcić wiedzę w umiejętności. Dokona się realna zmiana.
Oto pięć zasad wyboru profesjonalnej firmy szkoleniowej do współpracy.
- Mniej znaczy efektywniej
W rozmowach z firmą szkoleniową upewnij się, iż szkolenie będzie miało praktyczny charakter, czyli teoria zostanie ograniczona do niezbędnego minimum. Zapytaj, czy firma szkoleniowa dostosuje ćwiczenia do specyfiki twojej firmy i branży. Uniwersalne ćwiczenia nie działają tak dobrze, jak te odzwierciedlające rzeczywisty świat zawodowy. Trener powinien znać produkty i usługi firmy, dla której prowadzi szkolenia.
- Know-how firmy szkoleniowej
Skąd firma szkoleniowa czerpie wiedzę, jakie ma dowody na skuteczność swoich rozwiązań szkoleniowych? Dużym błędem jest opieranie całego know-how na doświadczeniu i wiedzy jednego trenera. Trudno jest zweryfikować skuteczność jego uniwersalnych rozwiązań. Firma szkoleniowa Delta Training np. opiera swoje know-how na podejściu eksperymentalnym. Wykorzystuje podobną metodologię w swoim działaniu, jak koncerny farmaceutyczne. Te, zanim wprowadzą nowy lek na rynek, sprawdzają jego skuteczność, aplikując go w serii badań grupie pacjentów. I porównują uzyskane wyniki z grupą kontrolną, czyli pacjentami, którzy nie zażywali testowanego leku. Jaka jest różnica w wyniku leczenia pomiędzy tymi dwoma grupami? Gdy różnica jest istotna i na korzyść grupy stosującej nowy lek, to wtedy możemy mówić o jego skuteczności. Podobnie jest ze szkoleniami. W szkoleniach nie należy się kierować jedynie intuicją i doświadczeniem – choćby nie wiem jak dużym – pojedynczej osoby, czyli trenera. Firma Delta Training swoje rozwiązania szkoleniowe opiera na wnioskach z badań eksperymentalnych oraz doświadczeniu rynkowemu. – Nie jesteśmy pośrednikiem pracy dla trenerów. Mamy swoją, jasno określoną, filozofię działania i każdy z naszych trenerów ją zna. Klienci oczywiście również – deklaruje Piotr Juszczak, partner zarządzający w Delta Training. – Opieramy nasze know-how szkoleniowe na trzech filarach: badaniach z obszaru ekonomii behawioralnej, psychologii społecznej oraz doświadczeniu rynkowemu. Konstruowanie programów szkoleniowych bazujących na tych filarach sprawia, iż wiemy, jakie mechanizmy stoją za poszczególnymi technikami. Mamy gwarancję powtarzalności efektów. Możemy nad nimi zapanować – dodaje Juszczak.
- Doświadczenie rynkowe firmy szkoleniowej
Oprócz know-how ważne jest rynkowe doświadczenie firmy szkoleniowej. Sprawdź, jak długo funkcjonuje firma szkoleniowa, z którą chcesz współpracować. Firma Delta Training działa na rynku nieprzerwanie od 2008 roku, czyli ponad 15 lat i realizuje szkolenia w całej Polsce. To sprawdzona i doświadczona firma szkoleniowa, która od samego początku ma w swojej ofercie szkolenia sprzedażowe dla firm, szkolenia menedżerskie, szkolenia Insights Discovery, motywowania pracowników, komunikacji mailowej czy profesjonalna obsługa trudnego klienta. To tylko kilka przykładów z szerokiej oferty szkoleń.
- Rekomendacje, referencje, polecenia
Jeśli firma działa na rynku z sukcesami od dłuższego czasu, to prawdopodobnie posiada listy z referencjami od klientów. Warto się z nimi zapoznać. Lista klientów firmy Delta Training jest imponująca. To, w dużej części, międzynarodowe korporacje, takie jak Rossmann, Leroy Merlin Polska, Grupa Sanofi, Makro Cash&Carry, Lockheed Martin Global, Asseco Poland, ING Bank Śląski i wiele innych oraz organizacji pozarządowych (m.in. Fundacja WWF Polska), instytucji publicznych i firm państwowych, takich jak Urząd Zamówień Publicznych, Bank Gospodarstwa Krajowego, Tauron Polska i choćby ambasad, choćby Ambasady Finlandii w Warszawie. To ważne, żeby firma szkoleniowa miała doświadczenie w wielu obszarach rynku, wielu branżach, wśród firm małych, średnich i globalnych, publicznych i prywatnych.
- Serwis poszkoleniowy
Wiele firm jako materiały szkoleniowe wręcza Uczestnikom wydruk prezentacji. Tak jest najłatwiej. Jednak dobra prezentacja, zawiera przede wszystkim hasła i kilka miesięcy po szkoleniu uczestnikom trudno sobie przypomnieć, co się za nimi kryło. – Nie wręczamy Uczestnikom prezentacji szkoleniowych. Przygotowujemy materiały specjalnie dla nich. Dbamy o to, żeby były jak najbardziej różnorodne. Tak więc znajdują się w nich fragmenty filmowe, teksty, odnośniki do artykułów, rekomendacje dotyczące literatury i przykłady wykorzystania wiedzy nabytej na szkoleniu w ich firmie. Zależy nam na przydatności szkolenia i efektach biznesowych, jakie przynosi – mówi Piotr Juszczak z Delta Training. Do tego uczestnicy deltowych szkoleń otrzymują kilkumiesięczne wsparcie we wdrażaniu w swojej firmie wiedzy i umiejętności nabytych na szkoleniu.
Z metaanalizy 144 badań wynika dodatkowo, iż wsparcie w miejscu pracy również wpływa na motywację do transferu wiedzy z sali szkoleniowej do pracy. Dotyczy to kultury całej organizacji, która pokazuje pracownikom, jak istotny jest rozwój kompetencji, nabywanie nowych umiejętności, doskonalenie i zmienianie dotychczas używanych technik i metod pracy. Dlatego poza samą firmą szkoleniową również doświadczeni menedżerowie muszą wspierać działania szkoleniowe. Poza tym każda firma powinna budować kulturę otwartości i bezpieczeństwa psychologicznego, aby pracownicy czuli, iż mogą podejmować ryzyko, próbować nowych zachowań i bez obaw proponować nowe pomysły w swojej pracy.