Jak rozpoznać autyzm u niemowlęcia lub małego dziecka?

autyzmwszkole.com 6 dni temu
Reklamy

Jak rozpoznać pierwsze objawy? Na co zwrócić uwagę, jakie symptomy mogą wskazywać na spektrum autyzmu i kiedy zgłosić się do specjalisty.

Rozpoznanie autyzmu u niemowląt i małych dzieci może być trudnym wyzwaniem, ponieważ wiele objawów może wydawać się subtelnych i być łatwo przypisywanych innym czynnikom, takim jak indywidualne tempo rozwoju. Jednak wczesna diagnoza jest kluczowa, ponieważ pozwala na szybsze wdrożenie terapii, która może znaczną poprawić jakość życia dziecka. W tym artykule omówimy najważniejsze objawy, na które warto zwrócić uwagę, oraz znaczenie wczesnej interwencji.


Czym jest autyzm?

Autyzm, czyli zaburzenie ze spektrum autyzmu (ASD), to neurozwojowe zaburzenie charakteryzujące się trudnościami w komunikacji, interakcjach społecznych oraz ograniczonymi i powtarzalnymi wzorcami zachowań. Objawy mogą się znacząco różnić w zależności od dziecka, co sprawia, iż spektrum jest bardzo szerokie.


Wczesne objawy autyzmu u niemowląt

Chociaż diagnoza autyzmu zwykle jest stawiana dopiero w wieku 2-3 lat, niektóre symptomy mogą pojawić się już w pierwszym roku życia. Oto niektóre z nich:

  1. Brak kontaktu wzrokowego: Niemowlęta z autyzmem mogą unikać patrzenia w oczy opiekunów, co jest jednym z pierwszych sygnałów ostrzegawczych.
  2. Nieodpowiadanie na imię: Dziecko może nie reagować na swoje imię, mimo iż nie ma problemów ze słuchem.
  3. Brak uśmiechu: W porównaniu do innych niemowląt, dzieci z autyzmem mogą rzadziej uśmiechać się do innych.
  4. Ograniczone gaworzenie: W pierwszych miesiącach życia dzieci zwykle zaczynają gaworzyć. Brak tego etapu może być sygnałem alarmowym.
  5. Trudności w naśladownictwie: Niemowlęta uczą się poprzez naśladownictwo. Dzieci z ASD mogą nie naśladawać mimiki czy gestów.

Objawy autyzmu u małych dzieci (1-3 lata)

W wieku przedszkolnym objawy autyzmu stają się bardziej widoczne. Poniżej przedstawiamy najczęstsze symptomy:

  1. Trudności w komunikacji:
    • Brak rozwoju mowy lub opóźnione jej pojawienie się.
    • Używanie mowy w niestandardowy sposób, np. echolalia (powtarzanie słów lub fraz).
  2. Problemy w interakcjach społecznych:
    • Ignorowanie innych dzieci.
    • Brak dzielenia się emocjami czy zainteresowaniami.
  3. Powtarzalne zachowania:
    • Wykonywanie tych samych czynności w powtarzalny sposób, np. układanie zabawek w rękę.
    • Silne przywiązanie do rutyny i trudności w adaptacji do zmian.
  4. Zaburzenia sensoryczne:
    • Nadwrażliwość lub obniżona wrażliwość na bodźce, takie jak dźwięki, dotyk czy światło.
Reklamy
Wczesne Wspomaganie Rozwoju (WWR) Przedszkolaka ze Spektrum Autyzmu eBook 19 zł

Kiedy zgłosić się do specjalisty?

Jeśli zauważyłeś u swojego dziecka powyższe objawy, warto skonsultować się ze specjalistą. Możesz skontaktować się z:

  • Pediatrą – pierwszy krok w kierunku dalszej diagnostyki.
  • Psychologiem dziecięcym lub logopedą – w celu oceny rozwoju komunikacji.
  • Neurologiem dziecięcym – w przypadku podejrzeń problemów neurologicznych.

Znaczenie wczesnej diagnozy

Wczesne rozpoznanie autyzmu może znacząco poprawić rokowania dziecka. Programy terapeutyczne, takie jak terapia behawioralna (ABA), logopedia czy integracja sensoryczna, mogą wspierać rozwój dziecka w kluczowych obszarach.


Wspieranie rodziców

Diagnoza autyzmu może być trudnym momentem dla rodziców. Ważne jest, aby szukać wsparcia w grupach wsparcia, konsultować się z terapeutami oraz korzystać z literatury i zasobów dostępnych online. Pamiętaj, iż każde dziecko jest inne, a wczesna interwencja może uczynić ogromną różnicę.


Najczęściej zadawane pytania:

1. Czy autyzm można rozpoznać już u niemowlęcia?
Tak, niektóre symptomy mogą być widoczne już w pierwszych miesiącach życia, takie jak brak kontaktu wzrokowego czy nieodpowiadanie na imię.

2. Jakie terapie są najbardziej skuteczne dla małych dzieci z autyzmem?
Najczęściej stosowane to terapia behawioralna (ABA), logopedia oraz integracja sensoryczna.

3. Czy wszystkie dzieci z autyzmem mają takie same objawy?
Nie, spektrum autyzmu jest bardzo szerokie, a objawy mogą się znacząco różnić.

4. Czy brak mowy zawsze oznacza autyzm?
Nie, brak mowy może wynikać z innych przyczyn, takich jak opóźnienie rozwoju mowy czy inne zaburzenia rozwojowe.

5. Gdzie mogę znaleźć wsparcie?
Wsparcia można szukać u specjalistów, w grupach wsparcia dla rodziców oraz organizacjach takich jak Synapsis czy Fundacja JiM.

Jak pomóc dziecku z ASD w rozumieniu i wyrażaniu emocji? Praktyczne scenariusze zajęć dla terapeutów, pedagogów i rodziców eBook 20 zł
Mowa – pakiet zajęć. Trening logopedyczny dla ucznia ze spektrum autyzmu – 9 zł
Idź do oryginalnego materiału