Wskazówki dla rodziców, nauczycieli i terapeutów, które pomogą zminimalizować stres i dostosować tradycje do potrzeb osób z autyzmem.
Święta to czas radości, rodzinnych spotkań i tradycji, ale dla osób z autyzmem (ASD) mogą być one źródłem ogromnego stresu. Intensywne bodźce, zmiana codziennej rutyny i społeczne oczekiwania mogą sprawić, iż okres świąteczny stanie się wyzwaniem zarówno dla dzieci, jak i dorosłych ze spektrum autyzmu oraz ich bliskich. W tym artykule postaramy się przedstawić praktyczne wskazówki, jak zminimalizować stres i wspólnie cieszyć się świątecznym czasem.
1. Zrozumienie potrzeb osoby z ASD
Każda osoba z autyzmem jest inna, dlatego najważniejsze jest indywidualne podejście. Zastanów się, co może być dla niej najbardziej stresujące w święta:
- Hałas i światła – migające lampki choinkowe, głośna muzyka czy rozmowy w tłumie mogą być przytłaczające.
- Zmiana rutyny – przerwa od szkoły, nowe miejsca i spotkania z rzadko widzianymi krewnymi mogą powodować niepokój.
- Dotyk i zapachy – tradycyjne potrawy o intensywnym zapachu czy zwyczajowe uściski mogą wywołać dyskomfort.
Wskazówka: Porozmawiaj z osobą z ASD o tym, co ją stresuje, i wspólnie ustalcie, jak można temu zaradzić.
2. Planowanie i przewidywanie
Dla wielu osób z ASD przewidywalność daje poczucie bezpieczeństwa. Wprowadzenie elementów planowania może znacząco obniżyć poziom stresu.
- Stwórz harmonogram – zapisz dokładnie, co będzie się działo podczas świąt, z godzinami, miejscami i uczestnikami.
- Wizualne wsparcie – użyj zdjęć, grafik lub piktogramów, aby pokazać, jak będą wyglądały kolejne dni.
- Omów scenariusze – przećwicz potencjalne sytuacje, np. witanie gości czy siedzenie przy wspólnym stole.
Wskazówka: Pozwól osobie z ASD wybrać aktywności, w których chce uczestniczyć, i te, które woli ominąć.
3. Strefa wyciszenia
Zadbaj o miejsce, gdzie osoba z ASD będzie mogła odpocząć od nadmiaru bodźców.
- Ciche miejsce – przygotuj pokój lub kącik, gdzie można się wyciszyć.
- Ulubione przedmioty – pod ręką powinny być rzeczy, które uspokajają: koc, zabawki sensoryczne, słuchawki wygłuszające.
- Sygnalizacja potrzeby odpoczynku – ustalcie sygnał (np. gest, słowo), którym osoba z ASD da znać, iż potrzebuje przerwy.
4. Elastyczność w tradycjach
Nie każda tradycja musi być przestrzegana. Dostosowanie świątecznych zwyczajów do potrzeb osoby z ASD może uczynić je przyjemniejszymi dla wszystkich.
- Modyfikacje potraw – jeżeli dziecko nie lubi tradycyjnych dań, nie zmuszaj go do ich jedzenia. Przygotuj alternatywy.
- Ograniczenie czasu spotkań – krótsze wizyty u rodziny mogą być mniej stresujące.
- Zastąpienie tradycji – wprowadź własne zwyczaje, które będą bardziej komfortowe.
5. Wsparcie emocjonalne
Święta mogą budzić silne emocje – zarówno pozytywne, jak i negatywne. Ważne jest, aby wspierać dziecko w ich rozpoznawaniu i regulacji.
- Rozmowy o emocjach – pomóż dziecku nazwać i zrozumieć swoje uczucia.
- Techniki wyciszające – wprowadź ćwiczenia oddechowe, muzykę relaksacyjną lub wizualizacje, które mogą pomóc w redukcji napięcia.
- Docenianie drobnych sukcesów – chwal za każdą próbę radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
6. Przygotowanie otoczenia
Jeśli planujesz spotkanie w swoim domu, poinformuj gości o potrzebach osoby z ASD.
- Edukacja bliskich – wyjaśnij, dlaczego pewne zachowania (np. unikanie kontaktu wzrokowego czy noszenie słuchawek) są normalne i potrzebne.
- Unikanie presji – poproś gości, aby nie zmuszali osoby z ASD do interakcji, jeżeli ta czuje się niekomfortowo.
7. Świąteczne zajęcia terapeutyczne
Wprowadzenie prostych aktywności związanych ze świętami może pomóc osobie z ASD poczuć się bardziej zaangażowaną.
- Rękodzieło świąteczne – tworzenie ozdób choinkowych lub dekoracji.
- Sensoryczne zabawy – lepienie z ciasta piernikowego, przesypywanie sztucznego śniegu czy malowanie farbami z brokatem.
- Historie obrazkowe – czytanie książek o świętach z elementami do kolorowania lub naklejania.
Najczęściej zadawane pytania:
1. Czy warto wyjechać na święta, aby zminimalizować stres?
Tak, dla niektórych rodzin wyjazd w spokojne miejsce może być doskonałym rozwiązaniem. Nowe otoczenie, ale bez nadmiaru bodźców, może wprowadzić atmosferę relaksu.
2. Co zrobić, jeżeli dziecko odmawia uczestnictwa w świątecznych wydarzeniach?
Nie zmuszaj. Daj dziecku wybór i pozwól uczestniczyć na własnych warunkach. Ważne jest, aby czuło się bezpieczne.
3. Jak przygotować inne dzieci w rodzinie na specyficzne potrzeby osoby z ASD?
Rozmawiaj z dziećmi w sposób dostosowany do ich wieku. Wyjaśnij, iż każdy z nas ma inne potrzeby, i zaproponuj wspólne zajęcia, które będą satysfakcjonujące dla wszystkich.
Lista nielubianych czynności i rzeczy, których należy unikać w przypadku dorosłych i dzieci z ASD podczas świąt
Poniżej znajdziesz listę najczęściej nielubianych czynności i rzeczy, których warto unikać, aby ograniczyć stres:
Dla dzieci z ASD
- Hałas i głośne dźwięki:
- Głośna muzyka świąteczna w tle.
- Nagłe odgłosy (np. trzaskające petardy, krzyki, śmiechy w dużych grupach).
- Intensywne dźwięki zabawek interaktywnych.
- Migające światła:
- Lampki choinkowe z migającymi trybami.
- Świetlne dekoracje w stylu „disco”.
- Zmiana rutyny:
- Przeciągające się wieczorne kolacje, które zaburzają godzinę snu.
- Niespodziewane wizyty gości.
- Przymusowe kontakty społeczne:
- Zmuszanie do witania gości uściskami czy pocałunkami.
- Zachęcanie do aktywnego udziału w rozmowach.
- Nowe potrawy o intensywnych smakach i zapachach:
- Tradycyjne dania świąteczne, które są nieznane lub mają wyrazisty zapach (np. kapusta, karp, grzyby).
- Zmuszanie do próbowania „bo tak wypada”.
- Długotrwałe siedzenie przy stole:
- Oczekiwanie, iż dziecko będzie siedzieć nieruchomo przez całą kolację.
- Zbyt duża ilość bodźców sensorycznych:
- Duże zgromadzenia w jednym pomieszczeniu.
- Mieszanka zapachów świec, jedzenia i perfum.
- Nagłe zmiany planów:
- Przesunięcie godzin zaplanowanych wydarzeń bez uprzedzenia.
- Dodanie nowych aktywności w ostatniej chwili.
Dla dorosłych z ASD
- Intensywne oczekiwania społeczne:
- Przymus uczestnictwa w długich rozmowach lub żartach.
- Presja utrzymania kontaktu wzrokowego podczas rozmowy.
- Przeludnienie:
- Spotkania z dużą ilością osób w ciasnym pomieszczeniu.
- Brak możliwości znalezienia spokojnego miejsca do odpoczynku.
- Zmuszanie do udziału w tradycjach:
- Obowiązkowe śpiewanie kolęd.
- Angażowanie w gry i zabawy grupowe, które wymagają interakcji.
- Nadmierna stymulacja sensoryczna:
- Intensywne oświetlenie, hałas i zapachy.
- Noszenie niewygodnych ubrań, np. eleganckich strojów z drażniącymi materiałami.
- Naruszanie przestrzeni osobistej:
- Niespodziewane uściski, klepanie po plecach, całowanie w policzek.
- Zmiana harmonogramu:
- Rezygnacja z codziennych nawyków, np. regularnego czasu w odpoczynek lub posiłki.
- Nieprzewidziane zadania:
- Prośby o pomoc w kuchni lub przygotowaniach bez wcześniejszego zaplanowania.
- Przypisywanie ról w organizacji świąt.
- Wymaganie nadmiernego zaangażowania emocjonalnego:
- Oczekiwanie, iż osoba z ASD będzie w stanie czerpać przyjemność ze wszystkich aktywności.
- Brak zrozumienia dla potrzeby samotności i wyciszenia.
Jak radzić sobie z tymi wyzwaniami?
- Zamiast zmuszać do uczestnictwa w niekomfortowych sytuacjach, zaproponuj alternatywy (np. czas na wyciszenie, spokojne miejsce, wybór aktywności).
- Rozmawiaj o tym, co sprawia trudność, i razem szukajcie rozwiązań.
- Pamiętaj, iż elastyczność i akceptacja są kluczem do udanych świąt!
Podsumowanie
Święta to wyjątkowy czas, ale mogą być także wyzwaniem dla osób z ASD i ich bliskich. najważniejsze jest indywidualne podejście, planowanie i elastyczność w tradycjach. Dzięki odpowiedniemu wsparciu można stworzyć atmosferę, w której każdy – niezależnie od swoich potrzeb – będzie mógł cieszyć się tym magicznym okresem.
Odkryj więcej wskazówek na naszej stronie.
Sprawdź inne artykuły i porady na temat wspierania dzieci ze spektrum autyzmu na autyzmwszkole.com.