Jak przetrwać święta z ASD? Poradnik dla rodziców, nauczycieli i terapeutów

autyzmwszkole.com 4 dni temu
Reklamy

Wskazówki dla rodziców, nauczycieli i terapeutów, które pomogą zminimalizować stres i dostosować tradycje do potrzeb osób z autyzmem.

Święta to czas radości, rodzinnych spotkań i tradycji, ale dla osób z autyzmem (ASD) mogą być one źródłem ogromnego stresu. Intensywne bodźce, zmiana codziennej rutyny i społeczne oczekiwania mogą sprawić, iż okres świąteczny stanie się wyzwaniem zarówno dla dzieci, jak i dorosłych ze spektrum autyzmu oraz ich bliskich. W tym artykule postaramy się przedstawić praktyczne wskazówki, jak zminimalizować stres i wspólnie cieszyć się świątecznym czasem.


1. Zrozumienie potrzeb osoby z ASD

Każda osoba z autyzmem jest inna, dlatego najważniejsze jest indywidualne podejście. Zastanów się, co może być dla niej najbardziej stresujące w święta:

  • Hałas i światła – migające lampki choinkowe, głośna muzyka czy rozmowy w tłumie mogą być przytłaczające.
  • Zmiana rutyny – przerwa od szkoły, nowe miejsca i spotkania z rzadko widzianymi krewnymi mogą powodować niepokój.
  • Dotyk i zapachy – tradycyjne potrawy o intensywnym zapachu czy zwyczajowe uściski mogą wywołać dyskomfort.

Wskazówka: Porozmawiaj z osobą z ASD o tym, co ją stresuje, i wspólnie ustalcie, jak można temu zaradzić.


2. Planowanie i przewidywanie

Dla wielu osób z ASD przewidywalność daje poczucie bezpieczeństwa. Wprowadzenie elementów planowania może znacząco obniżyć poziom stresu.

  • Stwórz harmonogram – zapisz dokładnie, co będzie się działo podczas świąt, z godzinami, miejscami i uczestnikami.
  • Wizualne wsparcie – użyj zdjęć, grafik lub piktogramów, aby pokazać, jak będą wyglądały kolejne dni.
  • Omów scenariusze – przećwicz potencjalne sytuacje, np. witanie gości czy siedzenie przy wspólnym stole.

Wskazówka: Pozwól osobie z ASD wybrać aktywności, w których chce uczestniczyć, i te, które woli ominąć.


3. Strefa wyciszenia

Zadbaj o miejsce, gdzie osoba z ASD będzie mogła odpocząć od nadmiaru bodźców.

  • Ciche miejsce – przygotuj pokój lub kącik, gdzie można się wyciszyć.
  • Ulubione przedmioty – pod ręką powinny być rzeczy, które uspokajają: koc, zabawki sensoryczne, słuchawki wygłuszające.
  • Sygnalizacja potrzeby odpoczynku – ustalcie sygnał (np. gest, słowo), którym osoba z ASD da znać, iż potrzebuje przerwy.
Reklamy
Pakiet Nastrój i Atmosfera Świąt Bożego Narodzenia dla ucznia ze spektrum autyzmu – 8 zł

4. Elastyczność w tradycjach

Nie każda tradycja musi być przestrzegana. Dostosowanie świątecznych zwyczajów do potrzeb osoby z ASD może uczynić je przyjemniejszymi dla wszystkich.

  • Modyfikacje potraw – jeżeli dziecko nie lubi tradycyjnych dań, nie zmuszaj go do ich jedzenia. Przygotuj alternatywy.
  • Ograniczenie czasu spotkań – krótsze wizyty u rodziny mogą być mniej stresujące.
  • Zastąpienie tradycji – wprowadź własne zwyczaje, które będą bardziej komfortowe.

5. Wsparcie emocjonalne

Święta mogą budzić silne emocje – zarówno pozytywne, jak i negatywne. Ważne jest, aby wspierać dziecko w ich rozpoznawaniu i regulacji.

  • Rozmowy o emocjach – pomóż dziecku nazwać i zrozumieć swoje uczucia.
  • Techniki wyciszające – wprowadź ćwiczenia oddechowe, muzykę relaksacyjną lub wizualizacje, które mogą pomóc w redukcji napięcia.
  • Docenianie drobnych sukcesów – chwal za każdą próbę radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

6. Przygotowanie otoczenia

Jeśli planujesz spotkanie w swoim domu, poinformuj gości o potrzebach osoby z ASD.

  • Edukacja bliskich – wyjaśnij, dlaczego pewne zachowania (np. unikanie kontaktu wzrokowego czy noszenie słuchawek) są normalne i potrzebne.
  • Unikanie presji – poproś gości, aby nie zmuszali osoby z ASD do interakcji, jeżeli ta czuje się niekomfortowo.

7. Świąteczne zajęcia terapeutyczne

Wprowadzenie prostych aktywności związanych ze świętami może pomóc osobie z ASD poczuć się bardziej zaangażowaną.

  • Rękodzieło świąteczne – tworzenie ozdób choinkowych lub dekoracji.
  • Sensoryczne zabawy – lepienie z ciasta piernikowego, przesypywanie sztucznego śniegu czy malowanie farbami z brokatem.
  • Historie obrazkowe – czytanie książek o świętach z elementami do kolorowania lub naklejania.
Terapia Zajęciowa dla Dzieci ze Spektrum Autyzmu – Kompleksowy Przewodnik dla Rodziców, Nauczycieli i Terapeutów eBook 20 zł

Najczęściej zadawane pytania:

1. Czy warto wyjechać na święta, aby zminimalizować stres?
Tak, dla niektórych rodzin wyjazd w spokojne miejsce może być doskonałym rozwiązaniem. Nowe otoczenie, ale bez nadmiaru bodźców, może wprowadzić atmosferę relaksu.

2. Co zrobić, jeżeli dziecko odmawia uczestnictwa w świątecznych wydarzeniach?
Nie zmuszaj. Daj dziecku wybór i pozwól uczestniczyć na własnych warunkach. Ważne jest, aby czuło się bezpieczne.

3. Jak przygotować inne dzieci w rodzinie na specyficzne potrzeby osoby z ASD?
Rozmawiaj z dziećmi w sposób dostosowany do ich wieku. Wyjaśnij, iż każdy z nas ma inne potrzeby, i zaproponuj wspólne zajęcia, które będą satysfakcjonujące dla wszystkich.

Reklamy

Lista nielubianych czynności i rzeczy, których należy unikać w przypadku dorosłych i dzieci z ASD podczas świąt

Poniżej znajdziesz listę najczęściej nielubianych czynności i rzeczy, których warto unikać, aby ograniczyć stres:


Dla dzieci z ASD

  1. Hałas i głośne dźwięki:
    • Głośna muzyka świąteczna w tle.
    • Nagłe odgłosy (np. trzaskające petardy, krzyki, śmiechy w dużych grupach).
    • Intensywne dźwięki zabawek interaktywnych.
  2. Migające światła:
    • Lampki choinkowe z migającymi trybami.
    • Świetlne dekoracje w stylu „disco”.
  3. Zmiana rutyny:
    • Przeciągające się wieczorne kolacje, które zaburzają godzinę snu.
    • Niespodziewane wizyty gości.
  4. Przymusowe kontakty społeczne:
    • Zmuszanie do witania gości uściskami czy pocałunkami.
    • Zachęcanie do aktywnego udziału w rozmowach.
  5. Nowe potrawy o intensywnych smakach i zapachach:
    • Tradycyjne dania świąteczne, które są nieznane lub mają wyrazisty zapach (np. kapusta, karp, grzyby).
    • Zmuszanie do próbowania „bo tak wypada”.
  6. Długotrwałe siedzenie przy stole:
    • Oczekiwanie, iż dziecko będzie siedzieć nieruchomo przez całą kolację.
  7. Zbyt duża ilość bodźców sensorycznych:
    • Duże zgromadzenia w jednym pomieszczeniu.
    • Mieszanka zapachów świec, jedzenia i perfum.
  8. Nagłe zmiany planów:
    • Przesunięcie godzin zaplanowanych wydarzeń bez uprzedzenia.
    • Dodanie nowych aktywności w ostatniej chwili.

Dla dorosłych z ASD

  1. Intensywne oczekiwania społeczne:
    • Przymus uczestnictwa w długich rozmowach lub żartach.
    • Presja utrzymania kontaktu wzrokowego podczas rozmowy.
  2. Przeludnienie:
    • Spotkania z dużą ilością osób w ciasnym pomieszczeniu.
    • Brak możliwości znalezienia spokojnego miejsca do odpoczynku.
  3. Zmuszanie do udziału w tradycjach:
    • Obowiązkowe śpiewanie kolęd.
    • Angażowanie w gry i zabawy grupowe, które wymagają interakcji.
  4. Nadmierna stymulacja sensoryczna:
    • Intensywne oświetlenie, hałas i zapachy.
    • Noszenie niewygodnych ubrań, np. eleganckich strojów z drażniącymi materiałami.
  5. Naruszanie przestrzeni osobistej:
    • Niespodziewane uściski, klepanie po plecach, całowanie w policzek.
  6. Zmiana harmonogramu:
    • Rezygnacja z codziennych nawyków, np. regularnego czasu w odpoczynek lub posiłki.
  7. Nieprzewidziane zadania:
    • Prośby o pomoc w kuchni lub przygotowaniach bez wcześniejszego zaplanowania.
    • Przypisywanie ról w organizacji świąt.
  8. Wymaganie nadmiernego zaangażowania emocjonalnego:
    • Oczekiwanie, iż osoba z ASD będzie w stanie czerpać przyjemność ze wszystkich aktywności.
    • Brak zrozumienia dla potrzeby samotności i wyciszenia.

Jak radzić sobie z tymi wyzwaniami?

  • Zamiast zmuszać do uczestnictwa w niekomfortowych sytuacjach, zaproponuj alternatywy (np. czas na wyciszenie, spokojne miejsce, wybór aktywności).
  • Rozmawiaj o tym, co sprawia trudność, i razem szukajcie rozwiązań.
  • Pamiętaj, iż elastyczność i akceptacja są kluczem do udanych świąt!

Podsumowanie

Święta to wyjątkowy czas, ale mogą być także wyzwaniem dla osób z ASD i ich bliskich. najważniejsze jest indywidualne podejście, planowanie i elastyczność w tradycjach. Dzięki odpowiedniemu wsparciu można stworzyć atmosferę, w której każdy – niezależnie od swoich potrzeb – będzie mógł cieszyć się tym magicznym okresem.

Odkryj więcej wskazówek na naszej stronie.

Sprawdź inne artykuły i porady na temat wspierania dzieci ze spektrum autyzmu na autyzmwszkole.com.

Pakiet Mindfulness. Zajęcia uważności dla dzieci ze spektrum autyzmu 16 zł
Jak pomóc dziecku z ASD w rozumieniu i wyrażaniu emocji? Praktyczne scenariusze zajęć dla terapeutów, pedagogów i rodziców eBook 20 zł
Idź do oryginalnego materiału