Integracja sensoryczna (SI)
jest procesem organizującym docierające do mózgu informacje zmysłowe, tak aby mogły być użyte do celowego działania. W procesie tym mózg segreguje informacje, rozpoznaje, interpretuje, łączy ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami, a następnie przesyła odpowiedzi, adekwatne do wymagań płynących ze środowiska, w formie reakcji fizycznej, myśli lub uczuć.
Informacje płyną z receptorów wzrokowych, słuchowych, smakowych, dotykowych, proprioceptywnych (czucie głębokie) oraz przedsionkowych (zmysł równowagi). Te skomplikowane procesy, rozgrywające się w systemie nerwowym mają wpływ na takie czynności jak mowa, planowanie ruchu, koordynacja, napięcie mięśniowe, postawa, percepcja wzrokowa, uczenie się, emocje i wiele innych.
Metoda integracji sensorycznej kierowana jest przede wszystkim do dzieci z:
- trudnościami w uczeniu się,
- nadruchliwością z deficytem uwagi,
- dysleksją rozwojową,
- autyzmem,
- zespołem Downa i innymi zespołami uwarunkowanymi genetycznie,
- zaburzeniami w rozwoju komunikacji werbalnej (ORM ) i niewerbalnej,
- mózgowym porażeniem dziecięcym,
- obniżonym poziomem rozwoju intelektualnego.
Zaburzenia integracji sensorycznej występują także u dzieci bez stwierdzonych wyraźnych zespołów chorobowych.
Diagnoza integracji sensorycznej (SI) u dziecka – umów się do specjalisty w Słupsku
Podczas terapii wykorzystuje się istotny dla dziecka element jego życia – zabawę. Dzięki temu dziecko bawi się i uczy jednocześnie. Terapia jest przeznaczona przede wszystkim dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, dla których radzenie sobie ze zwykłymi wymaganiami codziennego życia staje się uciążliwe. W czasie terapii poprawie ulega funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego. Umiejętności oczekiwane rozwojowo od dziecka pojawiają się w konsekwencji poprawy integracji sensorycznej i wzmacniania procesów nerwowych.
Terapia integracji sensorycznej (SI) – umów się z dzieckiem na terapię SI do specjalisty w Słupsku
Zastanów się i odpowiedz na następujące pytania: Czy Twoje dziecko:
- ma słabą równowagę, często potyka się, przewraca,
- unika zabaw na zjeżdżalniach, drabinkach, cierpi na chorobą lokomocyjną,
- ma opóźniony rozwój mowy,
- nie lubi brać udziału w grach zespołowych,
- ma trudności w nauce czytania i pisania,
- negatywnie reaguje na bodźce dotykowe, słuchowe, wzrokowe,
- ma obniżoną wrażliwość na bodźce (nie zwraca uwagi na zimno, ból),
- jest nadpobudliwe psychoruchowo, ma trudności z koncentracją uwagi i pamięcią,
- miewa odruch wymiotny podczas spożywania niektórych pokarmów,
- nie lubi mycia twarzy, włosów, obcinania paznokci, włosów,
- ma duży lęk przed wysokością, ruchem, upadkiem,
- niechętnie podejmuje się nowych zadań ruchowych, nie wie jak się ich nauczyć, naśladowanie ruchów sprawia mu problem?
Jeśli zauważyliście Państwo u swojego dziecka któreś z powyższych problemów, zgłoście się do terapeuty Integracji Sensorycznej. Terapeuta SI dzięki przeprowadzenia szczegółowego wywiadu, Obserwacji Klinicznej oraz Południowo- Kalifornijskich Testów postawi diagnozę. Należy wiedzieć, iż z problemów z zakresu integracji sensorycznej dziecko nie wyrasta, dlatego tak ważne jest ich wczesne zdiagnozowanie i objęcie terapią. Terapia może być prowadzona wyłącznie przez certyfikowanych terapeutów metody.