Jest szansa na ulepszenie obsługi wielu klientów! Czy to czas na międzynarodowe transakcje finansowe? Dotychczasowa metoda jest trudna i kosztowna, co utrudnia handel crossborderowy. Wysyłanie pieniędzy między krajami jest także ważne dla klientów, aby pomagać bliskim. realizowane są prace banków nad upraszczeniem tych procesów. W końcu, firmy i konsumenci wymieniają setki miliardów dolarów na międzynarodowym rynku. Istnieje więc duża potrzeba ułatwienia transakcji finansowych na całym świecie!
Wyzwaniem dla banków i firm finansowych jest ulepszanie przekazów pieniężnych. W starszych systemach bankowych brakowało przejrzystości, a kontrola regulacyjna była bardzo wysoka. Niemniej jednak, banki i fintechy podjęły próby rozwiązania tych problemów. Niektórym udało się choćby stworzyć bardziej przejrzyste i natychmiastowe sposoby przekazywania pieniędzy. Wciąż jednak istnieją społeczności, które są niedostatecznie obsługiwane przez tradycyjną infrastrukturę bankową. Te społeczności polegają na metodach offline. Wolą przenosić gotówkę przez granice za pośrednictwem agentów. To potężna luka, którą banki mogą wypełnić.
Mobile zmienia rynek płatności
Wraz z szybką cyfryzacją i wzrostem popularności korzystania z urządzeń mobilnych, kanały cyfrowe stały się nowym sposobem płatności. Stwarza to nowe możliwości dla zaniedbanych społeczności. Portfele cyfrowe umożliwiają bankom i innym instytucjom finansowym dokonywanie transakcji międzynarodowych w sposób bardziej przejrzysty, z niższymi kosztami i krótszym czasem dostawy. Dla banków jest to znakomita okazja, aby lepiej obsłużyć szersze grono konsumentów. Jak widać podążają w ślad za e-commerce. Tam portfele mobilne nie są jeszcze tak powszechnie używane, ale często zastępują portfele fizyczne w sklepach naziemnych. Według EMarketera płatności mobilne w sklepach odnotowały wzrost o 29 r/r w 2022 roku, a do 2025 r. ponad połowa użytkowników telefonów będzie korzystać z tej metody.
Jaki jest dzisiaj stan transgranicznych płatności?
Płatności międzynarodowe pozwalają na handel i inwestycje między różnymi krajami, co przyczynia się do sukcesu konsumentów i firm na całym świecie.
Nie tylko firmy korzystają z płatności międzynarodowych do opłacania towarów i usług. Robią to przede wszystkim pracownicy migracyjni, którzy chcą przesłać pieniądze swoim bliskim i rodzinie w innych krajach. Według raportu Borderless firmy Mastercard, aż 44 proc. konsumentów zwiększyło w 2021 roku liczbę transgranicznych płatności w porównaniu z poprzednim rokiem. Co więcej, aż 58 proc. małych i średnich firm stwierdziło, iż teraz wysyłają i odbierają więcej płatności międzynarodowych niż przed pandemią.
Z majowego Raportu Mastercard dotyczącego płatności bez granic wiemy też, iż Bank Światowy poinformował w 2021 roku o wzroście wartości globalnych przekazów pieniężnych do państw o niskich i średnich dochodach o 7,3 proc. do 589 miliardów dolarów. Pięć krajów, które otrzymały najwięcej przekazów to Indie, Chiny, Meksyk, Filipiny i Arabska Republika Egiptu.
Jak pandemia wpłynęła na przekazy pieniężne?
Gdy Covid uderzył w 2020 roku, Bank Światowy przewidywał spadek przekazów pieniężnych o prawie 20 proc. Jednakże, przekazy pieniężne do niskich i państw o średnich dochodach spadły tylko o 1,6 proc. w 2020 roku. Stało się tak, dzięki bodźcom fiskalnym, większej akceptacji technologii cyfrowej i przesunięciu od gotówki do cyfrowych kanałów. Był to ogromny skok w cyfryzacyjną przestrzeń dla wielu obywateli świata. W raporcie Borderless od Mastercard czytamy, iż 57 proc. użytkowników zwiększyło wykorzystanie płatności internetowych z powodu Covid. Prawie 80 proc. mieszkańców Meksyku i Indii zwiększyło wykorzystanie przez siebie płatności internetowych.
Płatności mobilne urosły i będą rosnąć!
Wirus spowodował, iż ludzie zaczęli używać technologii cyfrowych do płatności. Można teraz płacić przez telefon komórkowy lub dzięki portfela cyfrowego, karty przedpłaconej lub telefonu. Banki i rządy wprowadzają zmiany w przepisach, aby ułatwić płatności cyfrowe. Ludzie w krajach wschodzących szczególnie zainteresowani są płatnościami mobilnymi i portfelami cyfrowymi. Badanie przeprowadzone przez Mastercard wykazało, iż ponad 90 proc. ludzi będzie korzystać z nowych metod płatności, takich jak płatności zbliżeniowe, kody QR, płatności w czasie rzeczywistym lub kryptowaluty. Pandemia zmusiła ludzi do próbowania nowych sposobów płatności, a dostawcy usług przekazów pieniężnych również inwestują w oferty cyfrowe. Firmy i rządy również zachęcają do płatności cyfrowych, a operatorzy sieci komórkowych ułatwiają płatności dla ludzi bez konta bankowego.
Pokazują to świetnie dane z raportu “How digital wallets can fill remittance gaps”. W kwietniu 2021 roku, ponad połowa ludzi pobierała aplikacje do robienia przelewów przez telefon. Podczas gdy w czasie blokad, główni gracze bankowi zredukowali korzystanie z gotówki o około 30-40%.
Ile osób korzysta z mobilnych przelewów?
W 2020 roku, 34,6 milionów osób korzystało z przelewów mobilnych, a 45,4 milionów z przelewów internetowych. W roku 2021, liczba użytkowników przelewów mobilnych wzrosła do 37,3 milionów, a przelewów internetowych do 48,7 milionów.
W ubiegłym roku liczba użytkowników przelewów mobilnych była bliska 41 milionów, a przelewów internetowych 62 milionów. W 2023 roku przewidywana liczba użytkowników przelewów mobilnych to 45 milionów, a przelewów internetowych to 67 milionów.
Prognozy na kolejne lata sugerują dalszy wzrost popularności tych usług. W 2024 roku liczba użytkowników przelewów mobilnych ma wzrosnąć do 49,4 milionów, a przelewów internetowych do 73,3 milionów. W 2025 roku liczba użytkowników przelewów mobilnych ma wynieść 54,4 milionów, a przelewów internetowych – 80,5 milionów.
Z czym muszą poradzić sobie dostawcy płatności międzynarodowych?
Tradycyjnie płatności transgraniczne są droższe, wolniejsze i mniej przejrzyste niż te, jakie dostawcy mogą zaoferować na terenie jednego kraju. Rosnący odsetek transgranicznych przekazów pieniężnych wskazuje, iż wyzwania te będą wciaż aktualne w przyszłych latach.
Przesyłanie pieniędzy za granicę może być bardzo kosztowne.
Ceny mogą się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak kwota, sposób płatności, przeznaczenie i liczba pośredników. Koszty transakcyjne mogą wynosić choćby 20% przesyłanej kwoty. Organizacja Narodów Zjednoczonych dąży do zmniejszenia kosztów transakcyjnych dla migrantów o ponad 80 proc. do 2030 roku. Chcą wyeliminować korytarze przekazów pieniężnych, które mają koszty wyższe niż 5 proc.
Przekazy międzynarodowe są wolniejsze niż płatności krajowe.
Ze względu na różne czasy i waluty opóźnia sie rozliczanie płatności transgranicznych. Badanie Mastercard wykazało, iż ponad jedna trzecia ankietowanych narzeka na długi czas realizacji przekazów transgranicznych. Z kolei 73 proc. badanych preferuje dokonywanie płatności online, gdy potrzebują szybkiego przelewu.
Brak pewności i niejasne umowy utrudniają zaufanie konsumentów do płatności transgranicznych.
Według badania Mastercard, konsumenci czuli by się bardziej komfortowo korzystając z tych usług, gdyby mieli zaufanego dostawcę płatności, który dbałby o ich pieniądze.
Metody płatności zagranicznych mają luki w bezpieczeństwie
W tradycyjnych metodach przesyłania pieniędzy istnieją obawy związane z bezpieczeństwem, takimi jak noszenie gotówki lub wysyłanie jej przez agentów. Konsumenci obawiają się także bezpieczeństwa płatności cyfrowych. Aż 45 proc. małych i średnich firm oraz 42 proc. konsumentów obawia się, iż mogą stać się ofiarą oszustw podczas korzystania z technologii cyfrowych płatności transgranicznych.
Cyfrowe portfele są odpowiedzią na wyzwania w płatnościach międzynarodowych
Portfele cyfrowe mają wiele zalet w zakresie transgranicznych przekazów pieniężnych. Wyróżniają się szybkimi procesami KYC oraz oceną ryzyka opartą na sztucznej inteligencji. Dzięki temu szybciej przetwarzają płatności. Dodatkowo, zwiększają zaufanie klientów dzięki przejrzystości cen oraz bezpieczeństwu płatności. Dzięki przejrzystości, portfele cyfrowe przeciwdziałają też praniu pieniędzy i chronią przepływ płatności.
Dzięki aplikacjom czas i koszty płatności są zdecydowanie mniejsze, zwłaszcza poprzez multi-rail sieci płatniczych. Ponad to, portfele mobilne dają dostęp do większej ilości korytarzy płatności i odbiorców, w tym niedofinansowanych i niebankowych. Dodatkowo, pozwalają na wysyłanie pieniędzy przez różne kanały, takie jak portfele i karty, czy też inne aplikacje mobilne. Mogą być zatem odpowiedzią na bolączki podmiotów finansowych działających miedzy granicami.