Czas trwania: 60 min
Temat: Zręczne dłonie – zajęcia rewalidacyjne rozwijające motorykę małą i grafomotorykę
Cel ogólny:
- rozwijanie motoryki małej i grafomotoryki
Cele szczegółowe – uczeń:
- ćwiczy koordynację ruchową,
- wykonuje ćwiczenia motoryki dużej, w tym z przekroczeniem linii środka,
- rozwija sprawność rąk, dłoni, palców,
- ćwiczy grafomotorykę,
- wzmacnia koordynację wzrokowo-ruchową,
- kształtuje orientację w przestrzeni,
- rozwija percepcję wzrokową,
- ćwiczy spostrzegawczość, uwagę, pamięć
Metody i formy pracy:
- elementy integracji sensorycznej,
- metoda zabawowa,
- metoda nauczania praktycznego (ćwiczenia),
- praca indywidualna
Pomoce dydaktyczne:
- patyczki (jak do lodów),
- widelec,
- papierowe talerzyki,
- papierowe kubeczki,
- łyżki (metalowe lub drewniane),
- koraliki w dwóch rodzajach,
- dwie kartki w formacie A4 w różnych kolorach,
- koszulka foliowa, w której umieszczone są pomponiki (w koszulce wykonujemy niewielki otwór na środku),
- modelina,
- suchy makaron spaghetti,
- dwie miski (jedna z wodą),
- gąbka do mycia naczyń,
- ręcznik papierowy,
- klepsydra olejowa
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie:
a) Powitanie ucznia. Przedstawienie tematu i celu zajęć.
b) Rozgrzewka – uczeń wykonuje polecenia ruchowe odczytywane przez nauczyciela:
Lewa ręka na prawą stopę.
Lewa ręką na lewą stopę.
Prawa ręka na lewą stopę.
Prawa ręka na prawą stopę.
Dotknij pięt.
Złącz kolana.
Złącz stopy.
Lewa ręka na prawe kolano.
Prawa ręka na lewe kolano.
Prawa ręka na lewe biodro.
Lewa ręka na prawe biodro.
Skrzyżuj ramiona i dotknij stóp.
Klaśnij.
Dotknij obu łokci.
Podskocz na lewej nodze.
Podskocz na prawej nodze.
Obróć się.
Jedną ręką dotknij nosa, a drugą kolana.
Jedną ręką dotknij ucha, a drugą brzucha.
2. Część adekwatna:
a) Patyczki – uczeń dzięki widelca podnosi i odkłada na talerzyk patyczki ułożone na klockach. Wariant A – widelcem ułożonym na płasko, wariant B – bokiem widelca, umieszczając patyczek między zębami widelca, wariant C – w dowolny sposób, zbierając po dwa patyczki jednocześnie.
b) Kubeczki – uczeń, przy pomocy drewnianych łyżek, wkłada jeden w drugi papierowe kubki rozłożone na stoliku. Wariant alternatywny – uczeń może spróbować w taki sam sposób zbudować wieżę z kubeczków.
c) Koraliki – uczeń sortuje koraliki naprzemiennie obiema rękami (dwa rodzaje koralików; jeden rodzaj ręką prawą, drugi rodzaj ręką lewą), odkładając je do kubeczków.
d) Kartki – uczeń zgniata każdą z rąk kartkę, tworząc z nich kulki. Zgodnie z instrukcjami nauczyciela: przekłada je z ręki do ręki, przekłada je krzyżując ręce, podnosi je dzięki kciuka i palca wskazującego, podnosi je dzięki kciuka i małego palca, mocno je ściska. Na koniec uczeń jednocześnie prawą i lewą ręką stara się rozprostować zgniecione kartki.
e) Pompony – uczeń przeciska pompony przez niewielki otwór koszulce foliowej, przymocowanej do stolika.
f) Miseczki – uczeń dzięki namaczanej i wyciskanej gąbki przemieszcza wodę z jednej do drugiej miski.
g) Modelina – uczeń wydobywa koraliki ukryte w modelinie.
h) Jeż – uczeń łamie na kawałki makaron spaghetti. W uformowany z modeliny kształt (ciało jeża) wybija kolce z makaronu. W odpowiednich miejscach umieszcza oczy i nos jeża.
3. Zakończenie:
a) Relaksacja z użyciem klepsydry olejowej.
b) Ocena zajęć – uczeń wypowiada się na temat:
– tego, co najbardziej podobało mu się na zajęciach,
– ćwiczenia, które sprawiło mu największą trudność,
– ćwiczenia, którego nie chciałby więcej powtarzać i dlaczego.
c) Podsumowanie i pożegnanie – nauczyciel dziękuje uczniowi za aktywny udział w zajęciach.
Autorka: Magdalena Gawlak – Czytelniczka Portalu
Post Zręczne dłonie – zajęcia rewalidacyjne rozwijające motorykę małą i grafomotorykę pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.