Zarządzanie w ochronie zdrowia – wyzwania

mzdrowie.pl 11 miesięcy temu

W jaki sposób przyciągnąć do sytemu najlepszych? Z jakimi wyzwaniami mierzą się menedżerowie placówek medycznych? Czy system kształcenia podyplomowego jest gwarantem najwyższej jakości zarządzania? W jaki sposób zbudować sprawny zespół? Na te pytania starli się odpowiedzieć uczestnicy debaty „Zarządzanie w ochronie zdrowia – wyzwania” w ramach Forum Ochrony Zdrowia w Karpaczu.

Panel rozpoczęła dyskusja nad tym, w jaki sposób uatrakcyjnić placówki medyczne, aby przyciągały najlepszych pracowników. Wiceminister Piotr Bromber powiedział, iż pandemia COVID-19 pozwoliła na pokazanie efektywności instytucji publicznych, zwłaszcza placówek medycznych, które musiały gwałtownie dostosować się do nowych wyzwań. Wówczas okazało się, iż przede wszystkim dzięki kompetencjom swoich pracowników dysponują one ogromnym potencjałem i są w stanie podołać temu wyzwaniu. Jak ocenił Piotr Bromber, atrakcyjność sektora publicznego przy wyborze pracy miejsca przez ambitnych menedżerów opiera się na możliwości rozwoju, a sektor publiczny i prywatny wymagają podobnych kompetencji, umiejętności i kultury zarządczej.

Monika Domarecka, dyrektor Centralnego Szpitala Klinicznego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi wskazała, iż dynamiczny charakter pracy i możliwość zbudowania organizacji o wysokiej jakości są kluczowymi czynnikami przyciągającymi menedżerów. Kwestie finansowe przestają być głównym motorem zainteresowania pracą na stanowisku menedżerskim w sektorze ochrony zdrowia.

W dalszej części dyskusji omówiono wyzwania związane z zarządzaniem w ochronie zdrowia, takie jak adekwatne zagospodarowanie dostępnych środków finansowych, poprawa komunikacji pomiędzy różnymi podmiotami systemu oraz zapewnienie odpowiedniej jakości opieki pacjentom. Profesor Leszek Domański, prorektor ds. klinicznych Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego zwrócił uwagę na konieczność adekwatnego wydatkowania środków oraz doskonalenia komunikacji. Te czynniki wpływają na osiągnięcie odpowiednich efektów zarządczych – “Obecnie wiele środków jest nieodpowiednio wydatkowanych ze względu na trudności w komunikacji bądź jej całkowity brak. Dostęp do danych wrażliwych jest możliwy jedynie za pośrednictwem pacjenta, który niejednokrotnie jest zagubiony w systemie generując mnogość wizyt i dodatkowych konsultacji. Odpowiednia komunikacja na każdym poziomie umożliwia osiąganie odpowiednich efektów zarządczych”.

Rozmawiano również o jakości kształcenia menedżerów w ochronie zdrowia. Kształcenie podyplomowe, szczególnie studia MBA, jest coraz bardziej popularne. Skupia się ono na rozwijaniu kompetencji menedżerskich, umiejętności przywódczych i funkcjonowania w zmiennym otoczeniu. Monika Raulinajtys-Grzybek, kierowniczka Katedry Rachunkowości Menedżerskiej SGH zwracała uwagę, iż dobrze przygotowane studia MBA mają rozwijać kompetencje menedżerskie i uczyć osiągania wyznaczonych celów.

W kontekście budowania sprawnych zespołów podkreślono znaczenie współpracy i komunikacji. Jak mówili eksperci, istotne jest także stworzenie organizacji uczącej się, w której można uczyć się na błędach i dzielić wiedzą oraz doświadczeniami. Bardzo istotne jest zaangażowanie pracowników w proces decyzyjny. Jak mówiła Monika Domarecka, kluczem do sukcesu jest plan działania i odpowiednie zaangażowanie pracowników, tak aby wszyscy razem wspólnie dążyli do celu – “Komunikacja jest kluczowa, a wiara w ludzi, iż możemy działać razem, odgrywa ogromną rolę. Ludzie mają również cenne pomysły, które można zrealizować. Jako menadżerowie, nie zawsze mamy pełną wiedzę”. Podobnego zdania była Anna Rulkiewicz, prezes Grupy LUX MED, według której należy budować poczucie sprawczości wśród pracowników, już od najniższych szczebli drabiny zarządzania.

Paneliści wskazywali również, iż ważne kryterium oceny efektywności działań stanowią doświadczenia. Panel zakończył się podkreśleniem, iż potrzebujemy dalszego rozwoju oraz edukacji menedżerów w sektorze ochrony zdrowia, aby skutecznie zarządzali placówkami medycznymi. “Budujmy kadrę, która nie wymaga nadmiernego nadzoru. Kadrę, która skutecznie realizuje naszą wizję. Lider powinien podejmować decyzje, które jest w stanie zrozumiale wyjaśnić i uzasadnić. Mamy dobrych menedżerów w systemie których powinniśmy zatrzymać i wykorzystać ich potencjał” – podsumowała dyskusję Anna Rulkiewicz.

Idź do oryginalnego materiału