W imieniu Szkoły Przysposabiającej do Pracy nr 2 w Zespole Kształcenia Specjalnego nr 1 im. Karola Wojtyły w Gorzowie Wielkopolskim zapraszamy do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Chcę być samodzielny – pozwól mi”.
Myśl przewodnia projektu to: Praktyka czyni mistrza! Regularnie ćwicz nowe umiejętności i nie bój się popełniać błędów – to naturalna część procesu nauki.
Autor projektu: Dorota Kosowska
Patronat: Superbelfrzy RP, NODN Zyta Czechowska
Patronat medialny: Pedagogika specjalna – portal dla nauczycieli
Uczestnicy projektu:
projekt skierowany jest do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: szkół podstawowych, przysposabiających do pracy, świetlic oraz ośrodków szkolno-wychowawczych na terenie całego kraju
Głównym celem projektu jest:
- wszechstronny rozwój uczniów poprzez stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu samodzielności, budowaniu poczucia własnej sprawczości
- kształtowanie umiejętności uczenia się na podstawie własnego doświadczenia
Cele szczegółowe:
- rozwijanie czynności samoobsługowych umożliwiających zaspokajanie podstawowych potrzeb
- wzbudzanie motywacji, ciekawości i otwartości poznawczej
- kształtowanie zaradności społecznej, opartej na interakcjach społecznych, umożliwiającej pełnienie ról, rozwiązywanie problemów, korzystanie z miejsc użyteczności publicznej oraz technologii informacyjno-komunikacyjnej
- kształtowanie relacji społecznych opartych na zasadzie wzajemności
- przygotowanie do wykonywania, indywidualnie i zbiorowo, różnorodnych prac, mających na celu zaspokajanie potrzeb własnych i otoczenia
- kształtowanie umiejętności praktycznych
- przygotowanie do współuczestniczenia w grupie, nauka współpracy
- wzmacnianie poczucia własnej wartości, sprawczości
- rozwijanie zainteresowań
- wypracowanie strategii radzenia sobie ze stresem
Poprzez zadania przewidziane w projekcie uczniowie będą praktycznie poznawali otaczający ich świat. Dzięki aktywności zbudują poczucie własnej wartości, wypracują samodzielność oraz pewność siebie. Proponowana aktywność sprzyjała będzie rozwijaniu zainteresowań oraz podnoszeniu kompetencji w zakresie edukacji i współpracy w grupie. W ramach realizowanych działań uczniowie będą rozwijali praktyczne umiejętności, pracowitość i zaangażowanie.
Propozycja zajęć z rodzicami, pracownikami różnorodnych zakładów pracy stanowić będzie możliwość nawiązania lub pogłębienia współpracy między nauczycielem a środowiskiem rodzinnym i społecznym.
Projekt przygotowano w oparciu o:
- Podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych Przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Okres obowiązywania: od 2017
- Podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych
- Kierunki polityki oświatowej państwa na lata 2024/2025
Założenia projektu:
- wspieranie ucznia w rozwoju samodzielności na terenie szkoły i poza nią
- wzmacnianie poczucia własnej wartości
- współpraca dyrektora, nauczycieli i pracowników obsługi w rozwoju samodzielności ucznia
- zachęcanie rodziców do współdziałania w obszarze realizacji projektu
Różnorodność proponowanych ćwiczeń oraz interesująca tematyka ma za zadanie pomóc uczniowi
w praktycznym rozwiązywaniu przez niego konkretnych zadań opartych na samodzielnych działaniach, doświadczeniach oraz dostarczyć mu wiele euforii i ciekawych przeżyć. Ponadto autor projektu udostępni nauczycielom narzędzia w postaci materiałów, kart pracy, prezentacji genially przydatnych do wdrożenia projektu. Opracowane materiały oparte będą na symbolach MÓWik i narzędziach TIK, dostosowane do indywidualnych potrzeb psychofizycznych każdego ucznia. Nauczyciele będą mogli tak dobrać stworzony materiał, aby w jak najpełniejszy sposób służył on uczniowi i zaspokajał jego potrzeby percepcyjne.
ROZWIJANIE SAMODZIELNOŚCI UCZNIA W NASTĘPUJĄCYCH ASPEKTACH:
a) Samodzielność praktyczna:
- wykonywanie codziennych czynności na rzecz samego siebie lub potrzeb rówieśników
- radzenie sobie z czynnościami samoobsługowymi (korzystanie z toalety, mycie, ubieranie
i rozbieranie się itp.) - wykonywanie obowiązków związanych z pracami porządkowymi, przygotowaniem do posiłków, pełnienie funkcji pomocniczej w trakcie rozdawania posiłków, pomoc młodszym kolegom w czynnościach przekraczających ich możliwości rozwojowe
b) Samodzielność umysłowa:
- nabywanie umiejętności podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów podczas nauki
i zabawy (na miarę indywidualnych możliwości percepcyjnych ucznia)
c) Samodzielność społeczna:
- nabywanie umiejętności współdziałania z rówieśnikami i opiekunami, porozumiewania się
z nimi oraz brania odpowiedzialności za podejmowane decyzje - nabywanie praktycznych umiejętności
Oczekiwane efekty:
Uczniowie:
Uczeń na miarę indywidualnych możliwości i predyspozycji psychospołecznych:
- osiąga sukcesy w samodzielnym działaniu i chętnie podejmuje próby opanowania nowych umiejętności
- ma poczucie własnej wartości wynikające z sukcesów w samodzielnym działaniu
- jest sprawczy, samodzielny podczas wykonywania czynności samoobsługowych i nie oczekuje pomocy dorosłego
- chętnie pełni rolę pomocnika w trakcie przygotowania i rozdawania posiłków
- potrafi samodzielnie w formie werbalnej rozwiązywać problemy z rówieśnikami
- opanuje podstawowe umiejętności i czynności związane z wykonywana pracą
- ma zaspokojone potrzeby poznawcze i społeczne poprzez zapewnienie im warunków do aktywności celowej i społecznie użytecznej
- potrafi gospodarować budżetem domowym
- korzysta z usług publicznych, takich jak: sklepy, komunikacja publiczna, poczta, bank
- wykonuje codzienne i okresowe prace porządkowe
- dba o rośliny domowe i w pobliskim ogrodzie
- potrafi korzystać w sposób bezpieczny z wyposażenia pracowni gospodarstwa domowego, ogrodniczej, komputerowej itp.
- zna zasady obowiązujące w klasie i je stosuje
- prawidłowo nakrywa i dekoruje stół
- potrafi sporządzić jadłospis z uwzględnieniem zdrowego żywienia
- sporządza proste potrawy i napoje
- umiejętnie korzysta z książki kucharskiej (wspomaga się symbolami MÓWik)
- prawidłowo i bezpiecznie posługuje się podstawowym sprzętem biurowym
- bezpiecznie korzysta z Internetu
- wykonuje dekoracje na różne okoliczności i święta
- wykonuje biżuterię wykorzystując różnorodne techniki i półprodukty
- zna wybrane zawody, potrafi wymienić cechy charakterystyczne
- poprawnie posługuje się własnymi dokumentami
Nauczyciele:
- poprzez realizację zadań, poznają uczniów oraz przekonają się jak w sposób konstruktywny można wspomóc ich w samodzielnej pracy nad swoim rozwojem
- będą mogli pogłębić nie tylko umiejętności uczniów danym temacie, ale również ich motywację wewnętrzną
- rozwiną umiejętność łączenia różnych metod pracy w celu osiągnięcia zamierzonych efektów
Szkoła:
- promocja Placówki poprzez działania informacyjne o realizowanym projekcie
- rozwój w zakresie propagowania innowacyjnych rozwiązań w procesie uczenia się
i nauczania
Udział w projekcie jest bezpłatny.
Termin realizacji projektu: 23 września 2024 r. – 31 maja 2025 r.
Aby przystąpić do realizacji projektu należy:
- najpóźniej do 30 września 2024 r. przesłać formularz zgłoszeniowy Ogólnopolski Projekt Edukacyjny ” Chcę być samodzielny- pozwól mi” (google.com)
Jest to jedyny sposób zgłoszenia się do projektu. Formularz będzie dostępny również w grupie projektowej (organizator nie ponosi odpowiedzialności za błędnie wypełnione dane).
- dołączyć do grupy „Chcę być samodzielny – pozwól mi” na Facebook’u (nie jest to obowiązkowe, ale zachęcam)
Korzyści dla uczestników:
- możliwość otrzymania bezpłatnych certyfikatów dla szkoły, nauczyciela oraz dyplomów dla wszystkich ucznia biorącego udział w projekcie
- możliwość otrzymania bezpłatnych pomocy dydaktycznych, pojawiających się na stronie projektu
- możliwości wymiany doświadczeń i pomysłów
Planując i realizując zadania, proszę by uczniowie uczestniczyli w zadaniach na każdym etapie ich przygotowania oraz wykonania, o ile jest to możliwe i bezpieczne.
Proponowana literatura:
- Dorota Kosowska „Moja książka kucharska – przepisy z symbolami MÓWik” Wydawnictwo Harmonia
- Dorota Kosowska „Praktyki wspomagane. Poradnik dla uczniów szkoły przysposabiającej do pracy” Wydawnictwo Harmonia
Opracowała: Dorota Kosowska – Czytelniczka Portalu
Post Zapraszamy do udziału w projekcie „CHCĘ BYĆ SAMODZIELNY – POZWÓL MI” pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.