Zapraszamy do udziału w projekcie „CHCĘ BYĆ SAMODZIELNY – POZWÓL MI”

pedagogika-specjalna.edu.pl 3 miesięcy temu

W imieniu Szkoły Przysposabiającej do Pracy nr 2 w Zespole Kształcenia Specjalnego nr 1 im. Karola Wojtyły w Gorzowie Wielkopolskim zapraszamy do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Chcę być samodzielny – pozwól mi”.

Myśl przewodnia projektu to: Praktyka czyni mistrza! Regularnie ćwicz nowe umiejętności i nie bój się popełniać błędów – to naturalna część procesu nauki.

Autor projektu: Dorota Kosowska

Patronat: Superbelfrzy RP, NODN Zyta Czechowska

Patronat medialny: Pedagogika specjalna – portal dla nauczycieli

Uczestnicy projektu:

projekt skierowany jest do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: szkół podstawowych, przysposabiających do pracy, świetlic oraz ośrodków szkolno-wychowawczych na terenie całego kraju

Głównym celem projektu jest:

  • wszechstronny rozwój uczniów poprzez stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu samodzielności, budowaniu poczucia własnej sprawczości
  • kształtowanie umiejętności uczenia się na podstawie własnego doświadczenia

Cele szczegółowe:

  • rozwijanie czynności samoobsługowych umożliwiających zaspokajanie podstawowych potrzeb
  • wzbudzanie motywacji, ciekawości i otwartości poznawczej
  • kształtowanie zaradności społecznej, opartej na interakcjach społecznych, umożliwiającej pełnienie ról, rozwiązywanie problemów, korzystanie z miejsc użyteczności publicznej oraz technologii informacyjno-komunikacyjnej
  • kształtowanie relacji społecznych opartych na zasadzie wzajemności
  • przygotowanie do wykonywania, indywidualnie i zbiorowo, różnorodnych prac, mających na celu zaspokajanie potrzeb własnych i otoczenia
  • kształtowanie umiejętności praktycznych
  • przygotowanie do współuczestniczenia w grupie, nauka współpracy
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości, sprawczości
  • rozwijanie zainteresowań
  • wypracowanie strategii radzenia sobie ze stresem

Poprzez zadania przewidziane w projekcie uczniowie będą praktycznie poznawali otaczający ich świat. Dzięki aktywności zbudują poczucie własnej wartości, wypracują samodzielność oraz pewność siebie. Proponowana aktywność sprzyjała będzie rozwijaniu zainteresowań oraz podnoszeniu kompetencji w zakresie edukacji i współpracy w grupie. W ramach realizowanych działań uczniowie będą rozwijali praktyczne umiejętności, pracowitość i zaangażowanie.

Propozycja zajęć z rodzicami, pracownikami różnorodnych zakładów pracy stanowić będzie możliwość nawiązania lub pogłębienia współpracy między nauczycielem a środowiskiem rodzinnym i społecznym.

Projekt przygotowano w oparciu o:

  • Podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych Przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Okres obowiązywania: od 2017
  • Podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych
  • Kierunki polityki oświatowej państwa na lata 2024/2025

Założenia projektu:

  • wspieranie ucznia w rozwoju samodzielności na terenie szkoły i poza nią
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości
  • współpraca dyrektora, nauczycieli i pracowników obsługi w rozwoju samodzielności ucznia
  • zachęcanie rodziców do współdziałania w obszarze realizacji projektu

Różnorodność proponowanych ćwiczeń oraz interesująca tematyka ma za zadanie pomóc uczniowi
w praktycznym rozwiązywaniu przez niego konkretnych zadań opartych na samodzielnych działaniach, doświadczeniach oraz dostarczyć mu wiele euforii i ciekawych przeżyć. Ponadto autor projektu udostępni nauczycielom narzędzia w postaci materiałów, kart pracy, prezentacji genially przydatnych do wdrożenia projektu. Opracowane materiały oparte będą na symbolach MÓWik i narzędziach TIK, dostosowane do indywidualnych potrzeb psychofizycznych każdego ucznia. Nauczyciele będą mogli tak dobrać stworzony materiał, aby w jak najpełniejszy sposób służył on uczniowi i zaspokajał jego potrzeby percepcyjne.

ROZWIJANIE SAMODZIELNOŚCI UCZNIA W NASTĘPUJĄCYCH ASPEKTACH:

a) Samodzielność praktyczna:

  • wykonywanie codziennych czynności na rzecz samego siebie lub potrzeb rówieśników
  • radzenie sobie z czynnościami samoobsługowymi (korzystanie z toalety, mycie, ubieranie
    i rozbieranie się itp.)
  • wykonywanie obowiązków związanych z pracami porządkowymi, przygotowaniem do posiłków, pełnienie funkcji pomocniczej w trakcie rozdawania posiłków, pomoc młodszym kolegom w czynnościach przekraczających ich możliwości rozwojowe

b) Samodzielność umysłowa:

  • nabywanie umiejętności podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów podczas nauki
    i zabawy (na miarę indywidualnych możliwości percepcyjnych ucznia)

c) Samodzielność społeczna:

  • nabywanie umiejętności współdziałania z rówieśnikami i opiekunami, porozumiewania się
    z nimi oraz brania odpowiedzialności za podejmowane decyzje
  • nabywanie praktycznych umiejętności

Oczekiwane efekty:

Uczniowie:

Uczeń na miarę indywidualnych możliwości i predyspozycji psychospołecznych:

  • osiąga sukcesy w samodzielnym działaniu i chętnie podejmuje próby opanowania nowych umiejętności
  • ma poczucie własnej wartości wynikające z sukcesów w samodzielnym działaniu
  • jest sprawczy, samodzielny podczas wykonywania czynności samoobsługowych i nie oczekuje pomocy dorosłego
  • chętnie pełni rolę pomocnika w trakcie przygotowania i rozdawania posiłków
  • potrafi samodzielnie w formie werbalnej rozwiązywać problemy z rówieśnikami
  • opanuje podstawowe umiejętności i czynności związane z wykonywana pracą
  • ma zaspokojone potrzeby poznawcze i społeczne poprzez zapewnienie im warunków do aktywności celowej i społecznie użytecznej
  • potrafi gospodarować budżetem domowym
  • korzysta z usług publicznych, takich jak: sklepy, komunikacja publiczna, poczta, bank
  • wykonuje codzienne i okresowe prace porządkowe
  • dba o rośliny domowe i w pobliskim ogrodzie
  • potrafi korzystać w sposób bezpieczny z wyposażenia pracowni gospodarstwa domowego, ogrodniczej, komputerowej itp.
  • zna zasady obowiązujące w klasie i je stosuje
  • prawidłowo nakrywa i dekoruje stół
  • potrafi sporządzić jadłospis z uwzględnieniem zdrowego żywienia
  • sporządza proste potrawy i napoje
  • umiejętnie korzysta z książki kucharskiej (wspomaga się symbolami MÓWik)
  • prawidłowo i bezpiecznie posługuje się podstawowym sprzętem biurowym
  • bezpiecznie korzysta z Internetu
  • wykonuje dekoracje na różne okoliczności i święta
  • wykonuje biżuterię wykorzystując różnorodne techniki i półprodukty
  • zna wybrane zawody, potrafi wymienić cechy charakterystyczne
  • poprawnie posługuje się własnymi dokumentami

Nauczyciele:

  • poprzez realizację zadań, poznają uczniów oraz przekonają się jak w sposób konstruktywny można wspomóc ich w samodzielnej pracy nad swoim rozwojem
  • będą mogli pogłębić nie tylko umiejętności uczniów danym temacie, ale również ich motywację wewnętrzną
  • rozwiną umiejętność łączenia różnych metod pracy w celu osiągnięcia zamierzonych efektów

Szkoła:

  • promocja Placówki poprzez działania informacyjne o realizowanym projekcie
  • rozwój w zakresie propagowania innowacyjnych rozwiązań w procesie uczenia się
    i nauczania

Udział w projekcie jest bezpłatny.

Termin realizacji projektu: 23 września 2024 r. – 31 maja 2025 r.

Aby przystąpić do realizacji projektu należy:

Jest to jedyny sposób zgłoszenia się do projektu. Formularz będzie dostępny również w grupie projektowej (organizator nie ponosi odpowiedzialności za błędnie wypełnione dane).

  • dołączyć do grupy „Chcę być samodzielny – pozwól mi” na Facebook’u (nie jest to obowiązkowe, ale zachęcam)

Korzyści dla uczestników:

  • możliwość otrzymania bezpłatnych certyfikatów dla szkoły, nauczyciela oraz dyplomów dla wszystkich ucznia biorącego udział w projekcie
  • możliwość otrzymania bezpłatnych pomocy dydaktycznych, pojawiających się na stronie projektu
  • możliwości wymiany doświadczeń i pomysłów

Planując i realizując zadania, proszę by uczniowie uczestniczyli w zadaniach na każdym etapie ich przygotowania oraz wykonania, o ile jest to możliwe i bezpieczne.

Proponowana literatura:

  • Dorota Kosowska „Moja książka kucharska – przepisy z symbolami MÓWik” Wydawnictwo Harmonia
  • Dorota Kosowska „Praktyki wspomagane. Poradnik dla uczniów szkoły przysposabiającej do pracy” Wydawnictwo Harmonia

Opracowała: Dorota Kosowska – Czytelniczka Portalu

Post Zapraszamy do udziału w projekcie „CHCĘ BYĆ SAMODZIELNY – POZWÓL MI” pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału